| 
   
 |  
 Parasiitluse bumerang Tallinnas 
                Sotsiaaltoetuste süsteemi mustas augus
 tekst:K&E Toimetulekutoetusteks 
                on käesoleval aastal Tallinnale eraldatud 67,9 milj kr. 2002. 
                a I kvartaliks eraldatud summast jäi puudu 9,4 milj. kr, 
                mis võeti esialgu IV kvartaliks ettenähtud summa arvelt. 
                Praeguste arvestuste järgi jääb puudu 20,1 milj. 
                kr. Niisiis läheb 88 miljonit krooni maksumaksja raha toimetulekutoetusteks 
                Tallinna linnas. Mis toimub? Kui 
                vaba ühiskond ei suuda aidata arvukaid vaeseid,siis ei suuda ta päästa ka väheseid rikkaid.
 J. 
                F. Kennedy Poliitikauuringute Keskuse Praxis poolt hiljuti teostatud uuringu
  Sotsiaaltoetuste efektiivsus ja 
                mõju tööjõupakkumisele järeldused 
                pole sugugi rõõmustavad, vaid peaksid meid sügavalt 
                mõtlema ja lahendusi otsima panema. Töö autorid 
                Arvo Kuddo, Reelika Leetmaa, Lauri Leppik, Mai Luuk ja Andres 
                Võrk leiavad, et sotsiaaltoetused on Eestis madalad, nende 
                reaalväärtus on pidevalt langenud, toetuste maksmise 
                tingimused on suhteliselt leebed ning toetused on ebaolulised 
                ka vaesuse leevendamisel. Teisalt selgub, et vaatamata eeltoodule, 
                on nii mõnelgi juhul kasulikum elada toetustest kui asuda 
                tööle miinimumpalga või selle lähedase summaga. 
                Uuringust selgub ka selline jahmatav tõsiasi, et üle 
                poole toimetulekutoetuste saajatest on tegelikult mittevaesed 
                pered.
 Keda me tegelikult toetame?
 
 Kui raha on vähe, nagu meie riigiisad pidevalt korrutavad, 
                siis seda otstarbekamalt ja sihipärasemalt tuleb kasutada 
                iga senti. Praegune laialivalgunud sotsiaaltoetuste süsteem 
                on tohutu must auk, mis imab lõputult maksumaksjate raha, 
                kuni lõpuks vajavad turgutust maksumaksjad ise, kritiseerib 
                praegust süsteemi Nõmme linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande 
                osakonna juhataja pr Aina Parve.
 Toimetulekutoetuste saajate kontingent on lai. Nende hulka kuuluvad 
                pensionärid, töötud, madalapalgalised töötajad, 
                paljulapselised ja üksikvanemaga pered ning üliõpilased. 
                Sotsiaalhoolekande seaduse kohaselt on õigus saada toimetulekutoetust 
                EV-s elavatel isikutel, kelle kuusissetulek peale alaliste eluasemekulude 
                katmist normpinna ulatuses, on alla vabariigi valitsuse poolt 
                kehtestatud minimaalsetest tarbimiskulutustest lähtuvat toimetulekupiiri.
 Toimetulekupiiriks on alates 01.11.1997 üksi elava täiskasvanud 
                inimese kohta 500 krooni kuus. Mitmeliikmelistes leibkondades 
                on toimetulekutoetuse arvestamise aluseks perekonna summaarne 
                tarbimiskoefitsient, mis on esimese perekonnaliikme puhul 1, kõigil 
                järgnevatel 0,8. Näiteks üheliikmelise leibkonna 
                toimetulekutoetuse maksimaalseks suuruseks on 500 krooni, 2-liikmelisel 
                leibkonnal 900 krooni jne. Normpinnaks loetakse 18 m2 üldpinda 
                perekonnaliikme kohta ja täiendavalt 15 m2 perekonna kohta. 
                Juhul kui korteri tubade arv võrdub seal alaliselt elavate 
                elanike arvuga, kuid korteri üldpind on normpinnast suurem, 
                võetakse aluseks korteri üldpind. Kui korteri üldpind 
                on normpinnast väiksem, võetakse aluseks tegelik pind. 
                Välja on töötatud ka piirmäärad, mille 
                alusel kompenseeritakse kommunaalkulud (vt. TLV määrus 
                lk 25).
 
 Kui suurtest summadest 
                on jutt?
 
 Kultuur ja Elu võttis luubi alla Tallinna linna. 
                Tallinna linnavalitsusest saadud andmetel kinnitati Tallinna linna 
                eelarve kogumahuga 4 miljardit 522 milj 330 tuh krooni. Sotsiaaltoetusteks 
                on linnaosadele eraldatud linna eelarvest 16 milj 229 tuh kr (vaata 
                allolevast tabelist).
 Lisaks on linnaosadele eraldatud Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuameti 
                eelarve kaudu 2 milj kr toetuste maksmiseks paljulapselistele 
                peredele EV aastapäevaks ning ühekordsete lastetoetuste 
                maksmiseks 2,5 milj krooni. 2002. a makstakse veel Tallinna Sotsiaal- 
                ja Tervishoiuameti eelarve kaudu ühekordset toetust kolmanda 
                lapse sündimisel 5000 kr. ja ühekordset lapse sünnitoetust 
                üliõpilastest emadele 5000 kr.
 Eelmisel aastal maksti Tallinnas 14 882 perele 70 milj 856 tuh 
                955 kr toimetulekutoetust, sh eluasemekulude normpinna katteks 
                18 milj 832 tuh 492 kr. Kogu aasta (12 korda) sai toetust 1587 
                peret, ainult ühe kuu said toetust 2074 peret. Toetust saanud 
                14 882 peres oli 25 651 pereliiget. Peretüübi järgi 
                oli 3902 pensionäriperet, 2868 üliõpilasperet, 
                6329 töötutega peret, 4284 lastega peret, neis elas 
                6116 last. Tähtajalise elamisloaga peresid oli 7528, kellele 
                maksti toetust kokku 6 milj. 972 tuh.955 kr. Eelmisel aastal oli 
                töötuid toetuse saajate hulgas 7491.
 Olenevalt linnaosast on sotsiaalregistris 30- 40% linnaosa elanikest, 
                st üle kolmandiku linna elanikest, kes kas või korra 
                on vajanud sotsiaalabi või toetust.
 Toimetulekutoetusteks on Tallinnale eraldatud 67 milj 900 tuh 
                kr 2002. a I kvartaliks eraldatud summast jäi puudu 9 milj 
                400 tuh kr, mis kaeti esialgu IV kvartaliks ettenähtud summa 
                arvelt. Esialgsete arvestuste järgi jääb puudu 
                20,1 milj kr.
 
 
 Maksame parasiitlusele peale
 Toetuse määramise aluseks on leibkonna või ühise 
                majapidamisega isikute jooksev sissetulek. Ent toetust taotlevate 
                isikute varaline seisund, pere säästud või teiste 
                eraldi elavate pereliikmete toetused ei mängi toimetulekutoetuse 
                määramisel rolli. Arvestades toimetulekutoetuse määramise 
                kriteeriume, käsitletakse puudusena just jooksvate sissetulekute 
                puudumist või vähesust. Selline olukord võimaldab 
                mitmeid viise saada õigustamatult sotsiaaltoetusi.
 Ei ole midagi imestada, kui sotsiaalhoolekande osakonna ette sõidetakse 
                uhkete autodega, taskutes tirisevad mobiiltelefonid ja arveid 
                võidakse esitada ühe korteri kohta, kuid tegelikult 
                elatakse teises. Pole välistatud, et üks korter on mustalt 
                välja üüritud ning tagatipuks käiakse veel 
                mustalt tööl ja oma aiamaad harimas, s.t 
                varjatakse sotsiaalhoolekande osakonna ja tööhõiveameti 
                eest tegelikke tulusid. Eesti riik ja meie kõik saame mitmekordselt 
                tõmmata. Bumerangi tagasilöök annab valusalt 
                tunda eelarvetes, kui jälle millegi olulise jaoks raha ei 
                ole. Vähe sellest, et riigil jäävad maksud laekumata 
                ja meil teenused (rahapuudusel on ju vähenenud arstiabi kättesaadavus, 
                mis puudutab meid kõiki!) saamata, me maksame ju parasiitidele 
                peale!
 Pirita linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja 
                pr Aime Vaggo oli hiljaaegu kuulnud juhtumist ühes teises 
                linnaosas, kus toimetulekutoetuse saaja soetas endale 200 000 
                krooni eest kinnisvara. See, et inimesed elavad tegelikult mujal, 
                on ju esitatavatelt arvetelt näha, sest vett ja elektrit 
                ei kulu. Haabersti linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna 
                juhataja Tatjana Sarzanova tõi näite vallasemadest, 
                kes elavad tegelikult koos elukaaslastega eramajades. Kui sotsiaaltöötaja 
                läheb kahtluse korral dokumentides näidatud aadressi 
                järgi kodu külastama, siis loomulikult ei ole vallasema 
                kodus, sest ta oli lapsega parajasti õues. 
                Kui lepitakse kokku konkreetne aeg, on ema kodus ning elamine 
                jätab tõepoolest väga tagasihoidliku mulje.
 On juhtumeid, kus inimene on pärinud kinnisvara või 
                on see talle kingitud või kellegi poolt ostetud, ning siis 
                tullakse ja nõutakse aru, et miks talle kahte korterit 
                kinni ei maksta. Ta ei tule ju toime! Paraku ei ole paberite korrasolu 
                korral ametnikul õigust toimetulekutoetuse maksmisest keelduda. 
                Õigustamatu toetuse maksmine aga jätab kellegi tõelistest 
                abivajajatest ilma.
 
 Kui vaene on vaene?
 
 Soome saatkonnas töötava ajakirjaniku Arja Korhoneni 
                sõnul ei ole Soomes näiteks toimetulekutoetuste subjektiks 
                need inimesed, kes lisaks olemasolevale eluasemele veel midagi 
                omavad, olgu selleks siis mets, maatükk, suvila, auto vms. 
                Neil soovitatakse vara maha müüa. Samuti on Soomes ametnikul 
                voli otsustada, kas inimene on õigustatud toetusi saama 
                või mitte. Meie riik oma ametnikku ei usalda, andes tuge 
                teisele poolele. Lisaks on täpselt välja arvutatud, 
                kui palju kulub inimesel vahendeid, et tõepoolest minimaalselt 
                toime tulla, siia kuuluvad ka kulutused informatsiooni hankimisele, 
                transpordile jne. Meil aga ei ole veel selgeks vaieldud, kui vaene 
                on vaene, kuigi sellele teemale on pühendatud mitu seminari. 
                Kas inimene, kes tuleb toimetulekutoetust taotlema ja suudab omada 
                mobiiltelefoni, on ikka nii vaene, et olla selle toetuseliigi 
                subjekt? Vaesus on suhteline mõiste, mõni tunneb 
                ennast vaesena, kui tal ei seisa näiteks kahte autot ukse 
                ees.
 Me lõikame sotsialismiaja vilju 
 Meie inimestele on omavastutus veel suhteliselt võõras 
                mõiste. Eriti vanemale põlvkonnale, kellele on omane 
                nõukogude inimese saaja mentaliteet, leiab Nõmme 
                linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja Aina Parve. 
                Me lõikame sotsialismiaja vilju ja sotsiaaltöötajatel 
                tuleb olla oma nõudmistes julgemad ning konkreetsemad. 
                Nõmme sotsiaalhoolekande osakonna töötajad külastavad 
                aktiivselt kodusid ja on saavutanud häid tulemusi inimeste 
                nõustamisel. A. Parve ütles ka, et ta sooviks ajakirjandusele 
                südamele panna, et enne kui kedagi kaitsma tormata, tuleks 
                selgeks teha, kas see inimene on ikka tegelikult toetuse subjekt 
                või mitte. Hiljuti tormas meedia kaitsma näiteks üht 
                vene vanaprouat, kes läks poodi vargile, sest üürivõla 
                tõttu keelduti talle toimetulekutoetust maksmast. Kas talle 
                tõesti ühtegi ausamat mõtet pähe ei tulnud?
 Haabersti linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja 
                Tatjana Sarzanova tõi näite, et pärast seda, 
                kui elamuvalitsused erastati ja kinnisvarahooldusfirma Minu 
                Vara Haaberstis majade haldamise üle võttis, 
                oli üürivõlglaste pidu läbi. Minu 
                Vara andis inimestele kirjalikud hoiatused ja võlglased 
                olid varsti sotsiaalosakonna ukse taga küsimusega: Kes 
                minu võla kinni maksab? Esiteks pole vahendeid, et 
                plekkida maksumaksjate raha eest kinni luuserite mitmekümne 
                tuhande krooniseid võlgu. See on nõukogude ajast 
                pärit suhtumine, et küll keegi teine minu eest tuleb 
                ja teeb ja maksab. Ajad on muutunud, enam ei tulda, tehta ega 
                maksta. Tuleb ise teha ja maksta.
 Sotstöötajate käest on küsitud ka, et mul 
                on laps, kes teda toidab? Jah, kes küll peaks lapsi toitma, 
                kui mitte tema vanemad? Kes küll peaks minu võlgu 
                kinni maksma, kui mitte mina?
 Me ei suuda aidata omigi vallasante...
 Pirita sotsiaalhoolekandeosakonna juhataja A. Vaggo kritiseerib 
                mõtet anda luba abivajavatele lähisugulastele Eestisse 
                elama asumiseks. Venemaalt siia tulevatel vanematel inimestel 
                puudub seaduse järgi nõutav 15 aastane tööstaaþ 
                Eesti Vabariigis, et isegi rahvapensioni saada. Järelikult 
                on nad kohe meie aidata. Me ei suuda tagada juba praegu oma abivajajatele 
                inimväärset elustandardit. Tallinnas tiirleb suur hulkuv 
                parv illegaale, kelle üle on kontroll kaotatud ja kellel 
                pole ühtegi dokumenti. Kuidas nad on siia niimoodi jäänud? 
                Ilmselt on omal ajal peo peale laotud väljakolimisrahad suures 
                osas lihtsalt maha joodud. Keegi ju ei kontrollinud, kas inimene 
                lahkus Eestist või mitte.
 Ühele kildkonnale tehakse head, kuid teiste suhtes 
                põhjustatakse suur ebaõiglus, leiab ka Aina 
                Parve. Arvestades seda, et elanikkond prognooside järgi 
                pidevalt vananeb, ei kannata Eesti riik ja maksumaksja seda koormust 
                lihtsalt välja. Varsti satub toetuse subjektiks maksumaksja 
                ise.
 Tuletame siinkohal meelde, miks Soome soovib isehakanud ingerlaste 
                ees piiri koomale tõmmata. Olles seda kontingenti lähemalt 
                tundma õppinud, leidis Soome riik, et ei suuda neid senises 
                mahus vastu võtta, sest koormus sotsiaalsüsteemile 
                läheks liiga suureks. Kardeti, et kui kogukond liiga suureks 
                läheb, ei suudeta ingerlasi enam integreerida, 
                nad ei ole enam motiveeritud keelt õppima ning seetõttu 
                tööd leidmata hakkavad tegelema kuritegevusega.
 
 Mul on paberid korras, te peate vormistama
 
 Eestis on toetusesummad, võrreldes elukallidusega, nii 
                pisikesed, et mida kauem toetustest elatakse, seda kahtlasem. 
                Minimaalne, 41 toiduainest koosnev füsioloogiline toidukorv 
                maksis I kvartalis 705 krooni. Kõige kahtlasem kontingent, 
                kes tõenäoliselt võib saada õigustamatult 
                toimetulekutoetusi, on pikaajalised töötud, kellel ei 
                ole enam õigust töötu abirahale. Töötute 
                puhul on toimetulekutoetuse maksmise aluseks Tööhõiveametist 
                väljastatud töötu kaart. Tööhõiveamet 
                ja Maksuamet teevad sotsiaalametnike sõnul väga tihedat 
                koostööd. Kui inimene on läinud ametlikult tööle, 
                kuid tulusid varjanud, siis saadakse sellele peatselt jälile. 
                Kuid mida teha siis, kui inimesed töötavad mustalt? 
                Kontrollida on seda raske ja tõestada võimatu. Sotsiaaltöötaja 
                küsimusele Aga Te ju töötate? on ka 
                vastatud: Kus ma töötan? Mul on paberid korras, 
                miks te mulle toetust ei vormista?!
 
 Üliõpilased õpivad varakult riiki petma
 
 Mustamäel on omaette probleemiks üliõpilased, 
                kellest paljud käivad mustalt tööl. 
                Seda kinnitavad Maksuametile esitatud järelepärimiste 
                tulemustena avastatud petturid. Probleemi olemasolu kinnitas ka 
                Tallinna Linnavalitsuse Sotsiaal- ja Tervishoiuameti hoolekandeosakonna 
                peaspetsialist Ljudmilla Leius. Talle oli hiljuti helistanud murelik 
                tööandja, kes tahtis üht tudengit tööle 
                võtta, kuid tudeng ei soovinud ametlikku töölevormistamist, 
                sest muidu jääb ta toimetulekutoetusest ilma. Siit koorub 
                välja veel üks probleem: kuna toimetulekutoetust saavatele 
                tudengitele kompenseeritakse ka ühiselamutoa maksumus, siis 
                ei ole ka kuulda protestihääli ühiselamutoa maksumuse 
                tõusu üle, mis võimaldab jällegi kinnisvarafirmal 
                üüri pidevalt ilma protestideta kergitada.
 Tegemist on meie ühiskonna tulevase eliidiga, kes
õpib 
                varakult riiki petma. Rääkimata sellest, et tudengid 
                ei peaks mitte mingil juhul olema sotsiaalhoolekande subjektid 
                ning olema sel moel võrdsustatud kõige vaesematega, 
                vaid õppimist tuleks toetada väljatöötatud 
                stipendiumite ja õppetoetuste süsteemi abil Haridusministeeriumi 
                kaudu, leiab L. Leius.
 Mustalt töötamisse suhtuvad sotsiaaltöötajad, 
                tundes tegelikku elu, liberaalselt. Pirita sotsiaalhoolekande 
                osakonna juhataja pr A. Vaggo leiab, et inimene vähemalt 
                tegeleb millegagi ega ela ainult toetustest. Samas ei suuda ta 
                mõista, miks välismaal ei ole tööandjad 
                huvitatud mustast tööjõust, kuid 
                meil nii mõnigi firma ei võtagi teistmoodi tööle. 
                A. Korhonen Soome saatkonnast selgitab, et Soomes on süsteem 
                päris range, vahelejäämine ülimalt tõenäoline 
                ning sanktsioonid nii rängad, et tööandjale ei 
                ole see lihtsalt kasulik. Kontrolli mustalt 
                töötamise üle aga ei saa sotsiaalhoolekandele panna, 
                sellega peaksid tegelema teised asjaomased ametkonnad. Sotsiaalhoolekandel 
                on eelkõige abistav funktsioon ning ühe käega 
                aitamine ja teisega karistamine läheks vastuollu sotsiaalhoolekande 
                olemusega. Inimesed kaotaksid usalduse ega tuleks enam meile abi 
                saama, kõlab A. Vaggo seisukoht.
 Põhja-Tallinna sotsiaalhoolekande osakonna juhtivspetsialist 
                pr Katrin Gorelov aga reageeris küsimusele emotsionaalselt 
                ning tõi näite teismelist poega kasvatavast emast, 
                kes saab toimetulekutoetust ning töötab turul väga 
                väikese palga eest müüjana. Tal on selle 
                900 krooni eest ju võimatu poega kasvatada ja no kui ta 
                teenibki natuke lisa, kas ma peaksin ta siis üles andma või?
 Kõige levinum on ümbrikupalkade maksmine ning paberite 
                järgi ametlikult minimaalpalka saav inimene võib taotleda 
                ka toimetulekutoetust. Olen üllatunud, et isegi päris 
                suured, soliidsed ja tuntud firmad maksavad ümbrikupalku, 
                imestab A. Vaggo. Võib tuua näite, kus mees töötas 
                direktori ja naine raamatupidajana ning ametlikult said mõlemad 
                miinimumpalka ja käisid toetust taotlemas.
 
 Praegune süsteem toodab parasiitlust
 
 Puudub toimiv kontrollmehhanism toetusesaajate üle, mis võimaldab 
                inimestel kasutada seadusandluse poolt jäetud auke ning meie 
                kõigi kulul õigustamatult sotsiaaltoetusi saada. 
                Süsteem, mis annab inimesele kala, mitte õnge, toodab 
                pidevalt juurde õppinud abituid. Kas see ongi meie eesmärk?
 Poliitikauuringute keskus Praxis artikli algul mainitud uuringu 
                autorid panevad ette tõsta toetuste määrasid 
                regulaarselt, tagades vähemalt toetuste reaalväärtuse 
                säilimise. Samaaegselt toetuste määrade suurendamisega 
                oleks töötu abiraha ja toimetulekutoetuse puhul otstarbekas 
                muuta toetuse saamise kriteeriume rangemaks, asetades suurema 
                rõhu tööotsijaid aktiviseerivatele elementidele 
                nagu näiteks osalemine tööturuprogrammides.
 Teisalt peab töötamine olema võrreldes toetuse 
                saamisega majanduslikult kasulik. Selles kontekstis on võtmeküsimuseks 
                palgapoliitika sh miinimumpalga tase ning toetuste ja miinimumpalga 
                vaheline proportsioon. Üheks võimaluseks madala palgaga 
                töötamise toetamiseks on ka toetuste maksmise jätkamine 
                teatud suuruses, kui inimene on nõus vastu võtma 
                madalapalgalise töö. Mitmed Euroopa riigid, sh Belgia, 
                Saksamaa ja Inglismaa ning USA võimaldavad kindlaksmääratud 
                tingimustel saada sotsiaaltoetust paralleelselt töötamisega.
 Peretoetuste puhul võiks suurendada valikuliste toetuste 
                osa kogu süsteemi sees, suurendades eelkõige neid 
                toetusi, mis on mõeldud kõige suuremas vaesusriskis 
                olevatele leibkondadele, näiteks paljulapselised ja üksikvanemaga 
                pered.
   Kommentaarid  Anders Tsahkna Tallinna abilinnapea sotsiaal- ja tervishoiualal
 Kui suur probleem 
                on linna jaoks nn õppinud abitud, kes elavadki 
                sotsiaaltoetustest? Kuidas ning kas üldse oleks võimalik 
                seda probleemi lahendada? Õpitud abituse probleemi ei ole suutnud täielikult 
                lahendada ükski riik. Probleemi on võimalik leevendada 
                osaliselt, asendades rahalist toetust teenuse osutamisega. Arvatavasti 
                on kõige vähem õpitud abitust pensionäride 
                hulgas. Tihti vajatakse õpetust ka raha otstarbekaks kasutamiseks. 
                Kõige rohkem on linnal pakkuda teenuseid lastega peredele: 
                juriidiline, sotsiaalne ja psühholoogiline nõustamine. 
                Linn on juba mitu aastat kasutanud töötuid heakorratöödel, 
                mis on ka üks õpitud abituse vältimise ja tööharjumuse 
                taastamise võimalusi.
 Kuidas oleks võimalik 
                tõhustada kontrolli toetuste saajate üle, et vältida 
                õigustamatut sotsiaaltoetuste saamist ja riigi petmist? 
                Sotsiaalhoolekanne ei suuda teostada inimeste sissetulekute 
                üle muud kontrolli kui kahtluse korral kontrollida sissetulekut 
                Maksuametis ja vajadusel nõuda valeandmete alusel makstud 
                toetus tagasi. Eelmisel aastal saadeti Maksuametile mitu tuhat 
                arupärimist. 2001. aastal kanti riigile tagasi 147 456 enammakstud 
                krooni. Vastavalt kokkuleppele Maksuametiga, lubati k.a sotsiaalregistri 
                volitatud töötajatel teha päringuid Maksuameti 
                registrisse, mis annaks võimaluse kohapeal kontrollida 
                inimese sissetulekut.
 Millised on Teie 
                silmis põhiprobleemid sotsiaalpoliitikas ja sotsiaaltoetuste 
                jagamisel? Millised oleksid lahendused?Keskendun sellele küsimusele vastamisel toimetulekutoetuse 
                maksmisele, sest omavalitsuse kehtestatud tingimustel makstava 
                sotsiaaltoetuse puhul ei ole õpitud abituse 
                küsimus nii terav, kuna reeglina on tegemist ühekordse 
                toetusega, mille saamise peale lootes ei saa oma elukorraldust 
                rajada. Küll on see praegu võimalik riigi poolt kehtestatud 
                tingimustel makstava toimetulekutoetuse puhul, sest ajalisi piiranguid 
                toetuse saamise puhul ei ole. Positiivse muutusena tuleb küll 
                märkida seda, et alates 2002. aastast kehtima hakanud Sotsiaalhoolekandeseaduse 
                muudatusega on sätestatud omavalitsuse õigus jätta 
                toimetulekutoetus määramata, kui toetuse taotleja on 
                korduvalt keeldunud pakutud sobivast tööst või 
                osalemast rehabilitatsiooniprotsessis, s.t pole ilmutanud aktiivsust 
                ja soovi abivajaja olukorrast väljatulemiseks. Tegemist on 
                n-ö negatiivse sanktsiooniga, kuid lahenduseks võiks 
                olla ka positiivne stiimul, mille korral aktiivsust üles 
                näidanud, s.t ümberõppes osalenud ja tööd 
                otsiv/leidnud toetuse taotleja võiks mõne aja jooksul 
                saada toetust suuremal määral või lisaks palgale. 
                Võimaldamaks pikaajalistel toetuse taotlejatel abivajaja 
                olukorrast välja tulla, tulekski praegu suuremat rõhku 
                panna erinevate rehabilitatsioonisüsteemide väljaarendamisele 
                (nõustamine, ümberõpe, tööalase harjumuse 
                ja sotsiaalse sidususe taastamine), sest tuleb tunnistada, et 
                selles osas on praegu vähe tehtud.
 Mis puudutab toimetulekutoetuse maksmist neile, kes saavad toetust 
                n-ö õigustamatult, siis selle puhul toetuse maksmise 
                tingimused negatiivseid sanktsioone ei sätesta, kui mitte 
                arvestada ebamäärast formuleeringut, et omavalitsus 
                võib jätta toimetulekutoetuse määramata 
                isikule, kelle puhul vastav komisjon leiab, et isikul on toimetulekuks 
                piisavalt vahendeid. Mis on antud kontekstis piisav, ei ole välja 
                öeldud, seetõttu on selle võimaluse kasutamine 
                problemaatiline, silmas pidades tõenäolisi kohtuvaidlusi. 
                Toimetuleku saajate sihtrühma määramine võiks 
                tulla kohaliku omavalitsuse pädevusse koos vastava tulubaasiga.
 Siim KallasEV peaminister
 
 Kes saavad praegu 
                Eesti riigis õigustamatult sotsiaaltoetusi ja millised 
                oleksid võimalused kontrolli tõhustamiseks? Eesti seadustega ei ole kehtestatud põhjendamatuid 
                sotsiaaltoetuste liike, küll aga antakse õigusaktidega 
                sotsiaaltoetusteni liiga kerge ligipääs. Sellest tulenevalt 
                saavad toimetulekutoetust, mis idee poolest on viimane võimalus 
                vaesuse leevendamiseks, paljud sellised inimesed, kes seda tegelikult 
                saama ei peaks. Poliitikauuringute keskus Praxis viis hiljuti 
                läbi uurimuse, mille järeldustes seisab, et üle 
                poole toimetulekutoetuste vahenditest saavad mittevaesed pered. 
                See on ka põhjuseks, miks ei ole võimalik tõsta 
                toimetulekutoetuste ja muude sotsiaaltoetuste summasid nendele 
                peredele, kes seda tegelikult vajavad. Teine probleem on süsteemi 
                keerukus ning mitmete erinevate toetuste omavaheline kooskõlastamatus. 
                Mustal tööjõuturul töötav inimene võib 
                saada ka mitmeid erinevaid toetusi. Tal puudub huvi legaalse töö 
                vastu, sest sellisel juhul kaotaks ta toetused.
 Probleeme on ka omavalitsustes toimetulekutoetuse liiga kergekäelise 
                maksmisega. Et raha jõuaks tegelike abivajajateni, tuleb 
                muuhulgas motiveerida toetusi määravaid sotsiaaltöötajaid 
                inimese tegeliku olukorra suhtes huvi tundma ja seda kontrollima 
                ning tegema tihedamat koostööd teiste spetsialistide 
                ja talitustega. Samuti on vajalik toetuste, eriti toimetulekutoetuse 
                ja töötu abiraha maksmine siduda vastavalt sotsiaal- 
                ja tööturuteenuste või muude aktiveerivate meetmetega, 
                lähtuvalt konkreetse inimese probleemist, abivajadusest ja 
                potentsiaalist.
 Merle Malvet Eesti Vabariigi Sotsiaalministeeriumi sotsiaalkindlustuse ja -toetuse 
                osakonna juhataja
 
 Milline saab olema sotsiaaltoetuste 
                jagamise süsteem ja põhimõtted Euroopa Liidus? 
                Euroopa Liidul ei ole sotsiaaltoetuste  nagu seda 
                on näiteks Eesti toimetulekutoetus  kohta kehtestatud 
                ühtseid põhimõtteid ega muid liikmesriikidele 
                siduvaid nõudeid.
 Euroopa Liidus on loobutud kunagistest katsetest sotsiaalse kaitse 
                süsteeme ühtlustada. Sotsiaalse kaitse areng on tihedalt 
                seotud iga riigi ajalooliste ja kultuuriliste traditsioonidega, 
                mistõttu hüvitiste ja toetuste põhimõtted 
                on liiga erinevad, et neid ühtlustada.
   Toimetulekutoetuse määramiseks 
                alalise eluruumi alaliste kulude piirmäärad Tallinna 
                haldusterritooriumil asuvate eluruumide suhtes:  
                1. Toimetulekutoetuse arvestamisel võetakse 
                  arvesse Elamuseaduse § 7 lõike 1 punkti 2 alusel 
                  kehtestatud eluruumi sotsiaalselt põhjendatud normi ning 
                  jooksval kuul tasumisele kuuluvad alalise eluruumi alalised 
                  kulud järgmiste piirmäärade ulatuses:1.1 tegelik korteriüür või omandiõiguse 
                  alusel kasutatava eluruumi majandamiskulud, kuid mitte üle 
                  Tallinna Linnavolikogu poolt kehtestatud üüri piirmäära 
                  eluruumi üldpinna ühe ruutmeetri kohta ühes kuus 
                  ja mitte üle 20 krooni eluruumi üldpinna ühe 
                  ruutmeetri kohta ühes kuus Tallinna linna poolt ehitatud 
                  või renoveeritud eluruumide üürile andmisel, 
                  mis on valminud pärast 2000. aasta 1. juunit;
 1.2 kütteks tarbitud soojusenergia maksumus;
 1.3 tahkekütus (turbabrikett) 13 kg eluruumi ruutmeetri 
                  kohta kuus ajavahemikul 1. oktoobrist kuni 30. aprillini või 
                  mitte üle nimetatud turbabriketikoguse 1,2- kordse maksumuse 
                  olenemata tegelikult tarbitavast kütuseliigist (gaas, vedelkütus, 
                  puit või elektrienergia);
 1.4 soojaveevarustuseks tarbitud soojusenergia maksumus kuni 
                  105 liitri vee soojendamiseks ühe elaniku kohta ööpäevas;
 1.5 tarbitud vee- ja kanalisatsiooniteenuse maksumus kuni 300 
                  liitrit ühe elaniku kohta ööpäevas;
 1.6 tarbitud majapidamisgaasi maksumus kuni 25,0 kuupmeetrit 
                  ühe elaniku kohta kuus, iga järgmise elaniku kohta 
                  lisandub kuni 15,0 kuupmeetrit kuus;
 1.7 tarbitud elektrienergia maksumus statsionaarse elektripliidi 
                  puhul:
 1.7.1 tsentraalse soojaveevarustuse korral kuni 80 kWh ühe 
                  elaniku kohta kuus, iga järgmise elaniku kohta lisandub 
                  kuni 15 kWh kuus;
 1.7.2 tsentraalse soojaveevarustamise puudumisel kuni 90 kWh 
                  ühe elaniku kohta kuus, iga järgmise elaniku kohta 
                  lisandub kuni 25 kWh kuus;
 1.8 tarbitud elektrienergia maksumus eluruumi üldvalgustuseks 
                  kuni 100 kWh perekonna kohta;
 1.9 tegelik maamaksukulu, kuid mitte üle kolmekordse elamualuse 
                  pinna;
 1.10 hoonekindlustuse kulud kuni 0,35 krooni eluruumi ruutmeetri 
                  kohta kuus.
 2. Alalise eluruumi alaliste kulude hüvitamine toimub teenuse 
                  osutaja või kauba müüja poolt esitatud arvete 
                  alusel.
 3. Linnaosa valitsuse sotsiaalhoolekandeosakonna ettepanekul 
                  on linnaosa vanemal õigus oma korraldusega anda luba 
                  rakendada punktides 1.5 ja 1.7 kahekordset piirmäära 
                  juhul, kui tegeliku tarbimise mõõtmiseks puuduvad 
                  tehnilised võimalused.
 allikas: Tallinna linnavolikogu määrus nr.12 vastuvõetud 
                  07. 02. 02.
 Erandiks on tagastatud majades elavad pensionärid, kus 
                  on suuremad korterid. Neile kompenseeritav normpind on 51 m2.
    
  
 |  |