Kultuur ja Elu 2/2014


Kultuur ja Elu 1/2014

 

 

 

 


Kunstiõpetaja Evi Sepp:
kõige tähtsam on kuulata oma südame häält

tekst ja fotod: Ly Lestberg

Evi Sepp (75) on olnud väga pikalt väga paljudele lastele, sealhulgas ka minule, esimeseks kunstiõpetajaks. Tema juures Nõmme pioneeride maja kunstiringis ei hakanud kunagi igav, kuigi kõiki töid tuli harjuda tegema väga põhjalikult. Tänu sellele võisin end Tallinna kunstikooli minnes pidada lausa portreespetsialistiks. Seoses kunstiringiga on meeles veel palju huvitavat – näiteks särkidele piltide trükkimine, ühiselt mosaiigi valmistamine, visandamispraktikad erinevates paikades, kaltsunukuvõistlused, mälumänguõhtud.

Amblas Eviga üle neljakümne aasta hiljem taas kohtudes tundus, nagu vahepeal polekski suurt midagi muutunud. Esimesena küsisingi kohe, kas ta ikka veel õpetab lapsi?
Läheb vist juba kolmas aasta, kus mul enam ringi pole, aga enne seda oli ikka kõva tegemine. Mul oli siin üks hästi vahva kamp – ühe perekonna õde ja kaks venda olid mul pikalt kunstiringi raudvaraks.
Mul pole energiat lõpmatult palju, teen asju tähtsuse järjekorras: kõigepealt kirikutöö ja loomad – neid ei saa edasi lükata. Järgmiseks on taimed ja puude varumine, siis tulevad vaimne töö, lugemine ja kirjutamine, maalimine. Kõige alamad tööd on söögitegemine, pesemine ja koristamine. Mis kunstnik mina olen – rohkem ikka kiriku teenija.

Miks oled läbi elu just lastega tegelenud?
Mulle väga meeldib laste seltskond – tunnen ennast selles elemendis hästi. Proovin lastega rääkida igasugustest eluküsimustest, mis maailmas juhtub. Jutustada neile mõistulugusid. Lapsed võtavad asju nii, nagu need on. Nad ei kujuta ette, et üks või teine inimene peaks teistsugune olema. Selles mõttes on suured inimesed natuke nürid – neil pole asjadele sedalaadi värsket vaatamist. Vaid mõni üksik geenius suudab eneses lapse säilitada. Üks selline oli Dovlatov, kelle kohta sõbrad ütlesid, et ta suhtus inimestesse niisama mõistvalt nagu floorasse ja faunasse.

Mida pead lastele kunsti õpetades kõige olulisemaks?
Vaatan kõigepealt, mis inimest huvitab – et tal oleks julgust ja oskust vaadata ümbrust lahtiste silmadega. Kui hakata pilti tegema, peavad olema ju mingid muljed. Ei saa võtta lihtsalt mehaaniliselt sinist ja võõbata taevast siniseks, enne tuleb vaadata, kas taevas on altpoolt või ülevalt tumedam. Cezanne vist ütles, et natüürmordi maalimine on kõige tõsisem dialoog maailmaga. Praeguse aja lapsed ei oska eriti pilti vaadata, nad on harjunud teleka liikuvate piltide jadaga, mida näed ainult murdosa sekundist ja siis unustad selle. Kui tahad elust midagi teada saada, pead oskama ikkagi süveneda.

Kas sul on ka mingi oma kindel metoodika, mida järgid?
Ma olen spontaanselt õpetanud lapsi sarnaselt hiina süsteemile, kus alustatakse liivaterade joonistamisest, siis uuritakse rohukõrsi. Niiviisi pikkamööda minnakse edasi juba väikese mätta joonistamiseni. Kõigepealt õpitakse üksikasjad selgeks. Ei tasu hakata kohe mingeid panoraame tegema. Olen proovinud koolis korraldada lastele ka teiste alade võistlusi, et need, kes kunstis silma ei paista, saaksid mingil teisel alal tunnustust. Igaühel on mingi tugev külg. Ühe neljanda klassi poisi võtsin preemiareisile kaasa selle eest, et ta koristas klassi nii, et polnud vaja ühtki kohta näpuga ette näidata. See oli minu arust erakordne intelligents, et ta oskas seda oma mõistusega teha.

Kuidas sa ise üldse kunsti õppima sattusid?
Olen kogu elu raamatuid lugenud. Raamatuillustratsioon oli üks asi, mis mind huvitas. Keskkooli ajal vaimustasid juturaamatuid, kuhu Ilmar Linnat oli pilte teinud. Minu arust olid need nii südamlikud ja ilusad – lihtsa üldistava joonega, mõjuvad. Aga ma tegelesin ka kergejõustikuga. Olin isegi koondises mingi aja. Tartu kunstikoolis käisin kaks aastat, kuna Natalie Mei soovitas enne kunstiinstituuti seal kätt harjutada. Meil oli seal tore kamp. Õppides istusin kogu aeg raamatukogus.

Keda pead kunstiinstituudi päevilt, kui graafikat tudeerisid, enese jaoks kõige määravamaks õppejõuks?
Ilmar Linnat oli kunstiinstituudis mu juhendaja ja tohutu hingesugulane. Ta võttis õpetamist tõsiselt. Olime temaga mõlemad spordihuvilised. Tegin diplomitööd Tokio olümpiamängude ajal. Kui Linnatiga kokku saime, siis kõigepealt arutasime kõik seisud võistlustel läbi. Tema käest õppisin, et igat pilti saab alati edasi teha – see ei ole kunagi nässus. Teed lihtsalt nii kaua ja ükskõik mis segatehnikas, kuni pilt tuleb välja. Seda ma olen lastele ka õpetanud. Õpetaja ja õpilase vahekord on ikka pigem nagu lapse ja vanema vahekord, mitte nagu ülemuse ja alluva. Niisugused õpetajad on koledad, kes peavad ennast tähtsaks, arvavad, et nad on igas faasis õpilasest üle.

Kas varasest lapsepõlvest ka mõni eriline eeskuju meenub?
Põhikoolis õpetas meid üks aristokraatlik vene krahvinna Beljavskaja, valgekaartlaste järeltulija. See tuli alles palju hiljem välja, et ta krahvinna oli. Ta käis ringi puuvillase kleidiga, mitte krinoliinis. Kõik vaatasid talle alt üles, kellelgi ei tulnud pähegi tunnis vastu hakata – nii suur meelevald oli tal õpilaste üle. Ja suur sisemine intelligents. Lisaks oli ta veel nunn, kes hooldas oma vigast õde. Ta on maetud Vändra kalmistule. Mul on üldse elus olnud väga eredaid õpetajaid, võib-olla sellepärast on mul välja kujunenud hea suhe õpilastega.

Mida veel oled midagi enda jaoks olulist teistelt õppinud?
Tead, olen vahel mõelnud, et kirjutaks kohe üles, mida kõike ma olen inimestelt õppinud. Neid inimesi on väga palju. Näiteks mu äi oli omal ajal õppinud puutöökoolis ja tegi mulle puust spetsiaalse seadeldise, et ma õpiks 45-kraadist nurka saagima. Ühe hea inimese käest sain teada, et kui puud raiuda, siis tuleb see panna paku peale nii, et ladvapoolne ots jääb ülespoole. Isa jälle õpetas, et kui suitsetad, siis ära tee tööd, vaid pea vahet. Ma võin siia vanad mõtteteadlased ka jutti panna.

Mis on sulle kui kunstnikule olnud innustavaks ja mis häirivaks küljeks?
Ma suhtun kunstisse väga vanaaegselt ega ole kunagi mõelnud, et kunst peab maailmavaadet väljendama. Arvasin vene ajal, et kunst on apoliitiline asi. Ajalugu ja ajakirjandus oleksid ka huvitanud, aga need tundusid läbinisti poliitilised. Kui hakkasin kunstiga tegelema, siis elasin alguses nagu silmaklapid peas – nagu kunst olekski kõik. Sukeldusin kunstiellu samasuguse bravuuriga nagu kõik teisedki, aga sain üsna kiiresti aru, et seal on niisugune trügimine, mis on mulle täiesti vastuvõtmatu. Mingi hiina vana tarkpea on ütelnud, et võistlemine on nagu vihkamine. Arvan, et see oli hea, et ma kunstikarusselli peale ei sattunud. Ma ei ole üldse mingi rühmituse inimene. Kui kunsti tulin, siis polnud ma peale peredvižnikute suurt midagi näinud ja mulle need metsapildid ikka väga meeldisid. Kui kunsti õppisin, sain aru, et see on igati tagurlik ja nõme. Läks mööda 30 aastat, kui külastasime Mariga (tütar Mari Kartau – L.L.) taas Tretjakovi galeriid – siis vaatasin, et need on ikka väga ilusad pildid. Ise olen ka pilte alati tahtnud teha nii, et need oleksid ilusad, et seal ei oleks midagi jälki – muidu oleks see negatiivsuse paljundamine. Kui miski asi vaimustab, siis selle valingi.

Aga elu ei koosne ju vaid heast ja ilusast – mida teed siis, kui midagi väga haiget teeb?
Kui elus midagi häirib, siis kirjutan, aga mitte kuskile pildi serva peale, vaid ikka päriselt. Ajalehte Eesti Kirik kirjutan vahel vaimuliku mõtte sähvatusi. See on üks mu külg, millel olen väga pika tee läbi käinud. Kolmandas-neljandas klassis käisime kooli kooriga üldlaulupeol. Meie juurde tuli seal üks ajalehe Säde reporter, kes tegi meist pilti ja õhutas, et me ikka kirjutaksime Sädemele ka. Mina võtsingi vedu. Olen sellest saati vahelduva eduga kirjutanud siia ja sinna. Algul kirjutasin nagu vene ajal pidi kirjutama – olin propaganda mõju all. Mingil ajal olin koolikorra vastane ja tegin selle kohta paskville. Mari ikka ütles, et anna mulle seda paskvillide kirjutamise masinat. Lehte on aega mõelda. Kui mingi asi hakkab kummitama, siis kirjutan mõne vana ümbriku peale mõtted ükshaaval üles. Hiljem sätin neid järjekorda. Ma teen kõiki töid hirmus aeglaselt ja mulle kohe meeldib nii. Engels ütles ühe naiskirjaniku kohta, et ta teeks köögi pliidi ees inimkonnale veel rohkem kahju kui kirjutuslaua taga. Mina olen ka selline. Sellepärast teengi võrdlemisi vähe süüa. Näiteks mu emal olid hoopis teistmoodi hoovad, mis teda liigutasid. Talle ei meeldinud üldse, et ma lehte kirjutan. Ega ma tegelikult talle ei näidanud ka, et seda tegin. Kusjuures rahvamuuseumile tegi ta ise ka kaastööd. Ma ei saanudki ema põhimõtetest aru. Pean lihtsalt andeks paluma, et olin teisel lainel. Mu ema oli väga praktiline inimene, aga ise teen sageli valikuid, mis mulle just kahjulikud on. Meie peres kipub kõigil vaesus olema nagu iseloomujoon. Aga tuleb teha seda, mis kõige rohkem huvitab. Inimesed kurdavad tihti, et palk on väike. Valida tuleb niisugune elukutse, mida teeksid ka ilma rahata. Kui töö ei köida, siis hakatakse rahast rääkima.

Kuidas sa suhtud kunsti tegemisse ja kus kunst sinu jaoks ühiskonnas paikneb?
Elu muutub praegu nii kiiresti. Kunsti osa kogu aeg väheneb, eks see arvuti­asjandus on seda palju mõjutanud. Maalimine on täitsa keskaegne tegevus – peaaegu nagu juba nagu need liedertafellikud (baltisaksa lauluseltside kaudu leviv uus ilmalik laulustiil 19. Sajandil – L.L.) laulud laulupeol. Samas ei tohiks keegi pahaks ka panna, kui mulle ikka Rembrandt meeldib. Minu arust see päriselt tegelik kunst jääb ikkagi kuskile minevikku. Vanasti olid ju kõik inimesed kunstnikud, kui kodus tehti igasuguseid puutööriistu, tarbeesemeid ja riideid. Igaüks pani sinna oma tunnetust, oskust ja maitset sisse. Ajaloos on just see huvitav, kuidas rahvas elas, mida ta mõtles ja mida teha oskas. Osa inimesi tegi ka pilte. Siiski vähesed. Kunst on muutunud järjest rohkem kommertsiks. Picasso oli piir, kus äri kunstist võitu sai. Modigliani oli veel see nälgiv geenius. Mul on üks foto, kus nad kõrvuti seisavad. Picasso oli uut tüüpi tegelinski juba. Sellest ajast peale on kunstnikud nagu popstaarid, keda reklaamiga hinda aetakse. Omal ajal kunstnikke väga kaunistas, et nad oma isikut nii kangesti ei tähtsustanud asja juures. Keskajal tehtigi pilte kollektiivselt – õpilased ja meister koos. See paistab piltide peal ka välja, kui inimene lihtsalt armastab ja oskab oma tööd. Praegu kipub olema vastupidi, sellepärast polegi seda kunsti vaja nii ülemäära tõsiselt võtta.

Milleks siis üldse on vaja kunsti õppimise või õpetamisega tegeleda?
Haritud inimene võiks osata muu seas ka joonistada. Nagu vanasti teadlased, kes läksid pärismaalaste saarele ja joonistasid sealset elu ja loodust. See on siiski natuke teine asi, kui pildistamine. Näiteks ühest poisist, keda kunagi õpetasin, sai küll ohvitser, aga ta võttis Bosniasse missioonile kaasa ka akvarellid, et maalida.

Oled alati suure vaimustusega suhtunud kassidesse. Kust see kirg pärineb?
Mu oma Mari on õpetanud mind kasse armastama. Kui Tallinnas elasime, oli kassidel meie akna all pulmaplats. Seal oli üks hallikarvaline vana kaklejast kõuts Tuhk, kes hakkas meil toas käima – lükkas peaga ukse lahti ja sõi vahel esikust korraga kilo maksa ära. Meie võtsime seda kui komplimenti. Kõik rääkisid, et ta on kole kass. Tige ja vastik. Meie olime aga väga uhked, et ta just meid välja valis. Nii on neid ikka tulnud. Kassid on sõltumatud, täpselt nagu kunstnikud või kirjanikud. Kassile peab kogu aeg tõestama, et sa teda ikka armastad. Need, kes tahavad käsutada, armastavad koeri.
Praegu on mul kaks kassi, pluss veel üks külakass. Ah jaa, ja üks merenaise kass, keda iga kahe nädala tagant käin hooldamas.

Maalapsena tundub sinu suhe olevat nii floorasse kui ka faunasse väga vahetu ja hooliv
Looduse suhtes oli mulle väga armas see aeg, kui Kloogal elasin. Kloogale anti niisama aitähi eest endiste sõjaväelaste jubedaid maju. Sain korteri, mis oli väga külm. Elu oli seal üldiselt väga ropp. Korterini oli jaamast paar kilomeetrit. Nii nägin iga päev sealset loodust nagu aegluubis – kuidas kevad tuleb, kuidas metsa all hakkab kõik kasvama. Paari sammu kauguselt metsast sai kotitäie marju või seeni. Seal sai elada nagu korilane. See oli palju huvitavam, kui näha turismibussis möödalipsavaid piltpostkaardilikke vaateid. Kloogal hulkusid kõik kassid ja koerad, kelle ohvitseride perekonnad olid lahkudes maha jätnud. Hakkasin neid riburada loomade varjupaika viima. Neid oli nii palju, et lõpetasin lugemise ära. See oli nagu minu töö – puhastada Klooga kodututest loomadest. Ühe väikse kassi leidsin kord jõuluõhtul Kloogal prügikastist. Ühe väikese musta koerakese leidsin väga külmal talvepäeval Laagri jaama perroonilt. Keegi teine teda kaasa ei võtnud.
Siin Amblas kukub igal aastal kirikutornist mõni hakipoeg alla. Niipalju nad siiski suudavad ukerdada, et ennast surnuks ei kuku. Sageli viin nad koju ja kasvatan üles. Enamasti istub see poeg siis kogu aeg mu õlal ja ootab, et ma annaksin talle toorest kanaliha. Kui parve hakipojad hakkavad lendama, siis ühinevad ka minu kasvandikud parvega. Ükskord leidsin kakupoja ka. See viidi kohe loomaparki ära. Ja ühe orava olen päästnud koera hammaste vahelt.

Oled teinud palju lillemaale – oled sa seejuures ka innukas aednik?
Suuremalt jaolt on seal taimed, mis ise kasvama hakkavad. Ei jõua kõike hooldada. Parem on, kui inimene võtab vähe ruumi, kulutab vähe enda peale, on rohkem üksinda ja teeb rohkem tööd. Katoliiklik mõtleja Thomas Merton suri mungana Indias. Kui ta surnukeha lennukiga kodumaale saadeti, siis oli ära toodud ka nimekiri tema isiklikest asjadest. Need olid palveraamat, prillid, käekell, üks väike ikoon, palvehelmed ja kõik. See oli kogu tema varandus.

Mida pead enese ellusuhtumises kõige olulisemaks muutuseks võrreldes noorusajaga – kas on midagi veel, mida tahaksid meie jutuajamise lõpuks eraldi välja tuua?
Kui teised inimesed püüavad ikka teiste moodi olla, siis kunstnikud püüavad iseäratseda – on sellised irriteerida armastavad. Kui ma juba Kristuse õpetusi lugesin, siis hakkasin pikkamööda aru saama, et irriteerimisel pole mõtet ja tõmbasin sellele teadlikult ja täielikult kriipsu peale. Kokkuvõttes see ei tasu ära. Kui mõni vana inimene nüüd tüli norib või provotseerib, siis on mul lihtsalt hale, et ta pole elust midagi õppinud. Õndsad on rahutoojad. Rahu peaks igas olukorras nõudma. Välja arvatud, kui keegi kaasinimese usku kõigutab või nõrgematele ülekohut teeb.
Igal inimesel on oma sisemine tõde, mis teda juhib ja millest kõrvalseisjad ei pruugi aru saada.
Arvan, et lähen üsna harmooniliselt teispoole elu ja surma. Mul on väga paljud asjad päevakorrast ära vajunud. Elan rohkem juba nagu kuskil teises maailmas. Vist mingi Jaapani munk on väga ilusti kirjutanud, et see on naeruväärne, kui vanad inimesed segavad ennast noorte tegemistesse – nad peavad ikka oma hingega tegelema.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv