Kultuur ja Elu 4/2012


Kultuur ja Elu 3/2012

 

 

 

 


Margus Põldsepp
magistritöö eesti sõdurilauludest

tekst: JAANIKA KRESSA
fotod: erakogu


Margus Põldsepp

15. oktoobril 1992 toimus ansambli Untsakad esimene ülesastumine Viljandi kultuurikoolis. Sealtpeale on nad välja andnud 10 plaati ja esinenud 2000 täispika õhtu ringis.

Esiuntsakas Margus Põldsepp ütleb tagantjärele lõbusalt, et kõik nende laulud räägivad riskirühmadest, ise on ta lapsest peale olnud lummatud sõjalauludest.
Tänavu 20. juubelisünnipäeva pidanud ansambli lauludega on Eestis üles kasvatatud uus põlvkond lapsi ja nendega on lauldud viimsele unele kalmistujagu vanu võitlejad. Mis saab edasi – kas Eestis tekib kunagi rahvuslaste erakond, kellele ei hakka võim pähe ja keda on mõtet valida, või jäämegi igavesti provokaatorite ja nn riikliku tellimuse vahele lükata-tõmmata? Alljärgnev jutuajamine leidis aset jõulueelses Viljandis.

See talv tundub sul olevat kohe eriti kiire, sest oled korraga kolmes rollis: õpetad, õpid ja esined jõulukontsertidel...
Eriti kiire, sest hakkasin sellest sügisest uuesti õppima: magistri­õppes muusikapedagoogikat ja muusi­kakooli õpetajaks. Õnneks saab seda küll Viljandis teha, sest kuigi õpin EMTA-s, on meil Viljandiga ühine õppekava ja nii ma saan oma kursust siin teha.
Samal ajal on mul EMTA-s huvitav olukord, ise õpin ja samal ajal õpetan, sest mul on ka üks õpilane. Õpetasin juba siis, kui ise esimest korda Viljandi Kultuurikolledžis õppisin, siis õpetasin nooremale kursusele lõõtspillimängu. Aleksander Sünter näiteks oli minu õpilane.
Praegu on olukord nii, et õppesessioon hakkab neljapäeval pihta, kestab reede ja laupäeva. Siis lähen õhtul veel pilli mängima. Õppesessioonid algavad hommikul kella üheksast, see on minu kui ööinimese jaoks päris karm.

Ja millal Karksi-Nuia muusikakooli direktor tööl käib?
Direktor käib nädala sees tööl. Esmaspäevast neljapäevani. Ja üle ühe nädala ka reedeti. Aga ega siin suurt vahet pole, tihtilugu on õpilastega esinemisi nädalavahetustel ja pilliõppelaagreid pühapäeviti, nii et olen oma õpilaste jaoks olemas 24/7. Tööle sõidan Vana-Võidust. Nuias on meil juba kaks õpilasansamblit – Tuulepuu ja Linnutee – mõlemad väga toredad. Tuulepuu teeb nüüd uut plaati, arvult teist – see on korralik folk-rokk, isegi natuke raskemapoolne. Sügisel sai ansambel viieaastaseks. On esinetud kõigil suurimatel (ja vist ka väiksematel) folgifestivalidel. Ka Lätis ja Rootsis. 2012. aasta suvel oli meil suurem ülesastumine Karksi Ordulinnuses Kodukandipäevadel, kus lisaks meie oma jõududele olid laval ka Lea Liitmaa ja Üllar Saaremäe. Repertuaar ulatus eesti regilaulu töötlustest (nt Karksi „Venna sõjalugu”) kuni Tepandi/Ristikivi „Arkaadia teeni”. See kontsert oli mulle üheks 2012. aasta tippsündmuseks.
Lisaks seitsmele Nuia inimesele kuulub nüüd ansamblisse veel Marju Varblane (Oort), Jan Viileberg (eks-Vägilane) ja Kristo Joosep (Nikns Suns, Kihnu Poisid).
Kui Tuulepuu rahval on lastemuusikakool juba seljataga, siis Linnutee keskmine vanus on 14. Seegi ansambel on tegutsenud juba kaks aastat ja rõõm on tõdeda, et pillimäng ja laul tulevad järjest paremini välja. Ka Linnuteel on oma plaat tehtud, „Rändaja unistus”, ilmus see 2011. aastal.
Ja nagu ikka minu puhul tavaks: kus ma kaasa löön, seal kõlab eesti sõdurilaul. Ei ole kumbki ansambel sellest „patust” puhas. Oleme esinenud ka vabariigi aastapäeva üritustel, nii Lätis kui ka Eestis. Samuti paljudel Noorkotkaste üritustel. Selleks puhuks on ära õpitud hulk Eesti Vabadussõja aegseid laule, loomulikult koos ajaloolise taustaga. Nad mõlemad on täiesti arvestatavad ansamblid, mina olen nõus nende mõlemaga kas või hommepäev nii lavale kui luurele minema.

Untsakad pidasid hiljuti juubelit, said juba 20-aastaseks. Viljandis tekkinud ansambel, mille liikmed elutee on mööda Eestit laiali viinud.
Jah, olen mõnikord pärimistele Untsakate kohta ka naljatamisi vastanud, et jah, me elame kõik koos, oleme perekond... Keedame koos putru, elame ühe katuse all...
Tegelikkuses on üks Hiiumaal, teine Rakveres, kolmas Tapal, neljas Kohilas ja kaks meest Viljandis. Untsakate kohta on viimasel ajal nii palju küsitud, et ega ma enam midagi uut ei oskagi ütelda.

Nii et kui elekter kaob ära, siis Untsakad mängivad edasi?
Kui elekter kaob, pole meil eriti hullu midagi. Sündi- ja süldibändid kaovad ära, meie võtame pilli seljakotist välja, kaabu maha ja mängime – meil on ju naturaalpillid ja elektrit pole vaja. Küll me ka bassimehe kuidagi ära toidame, tema vajab elektrit.


Untsakad Ilmar Kald, Jaanus Jantson, Margus Põldsepp ja Marek Rätsep.

Oled kunagi rääkinud, et tahtsid lapsena hoopis ajalugu õppida, ega see ajaloohuvi ole kusagile kadunud? Vahest teed magistrile lisaks doktori juba ajaloovaldkonnas?
Huvi ei ole muidugi kadunud. Aga tollal kui ma keskkooli lõpetasin (1987), oli punane ajalugu. Sa pidid teadma kommunismiehitaja moraalikoodeksit, NLKP ajalugu ja teisi lollusi, see suretaski edasiõppimise huvi selles vallas välja. Kunagi hiljem isegi mõtlesin minna veel ajalugu edasi õppima. Aga ajalugu muutub järjest suhtelisemaks, kõik tundub olevat tõlgendamise küsimus... Ajalooõpetajaks vist enam ei tahaks ka, aga kes sedagi teab...

Kas sa oled siis rahul teiste tõlgendustega, ja kas Eesti ajalugu on täiel määral esindatud või on seal valgeid laike ka?
Muidugi on valgeid laike ka. Mis minul kõige rohkem hinge närib, on see, kuidas küll anti 1939. aastal riik käest ära ilma mingi võitluseta. Siis, kui venelased vastu võeti, oli meil veel olemas korralik ohvitserkond – kuidas niisugune alistumine küll võimalik oli? Sellest on väga raske aru saada, aga ju vist nad olid nii kasvatatud. Usaldus oli nii suur, et usaldati pimesi omi kõrgemaid ohvitsere ja juhte. Sest vahepeal oli peale kasvanud juba uus põlvkond, kes oli meheks sirgunud Vabadussõja kangelasvaimus. Ja kindlasti olid Vabaduse Risti kandjatest ohvitserid neile eeskujuks ja iidoliteks!

Mine siis nüüd võta kinni, kas kasvatus on hea või halb.
Just täpselt.

Tundub, et praegused ajaloolased on ka kuidagi suuna kätte saanud, mida tohib ja tasub uurida ja mida mitte.
Olen lugenud soomusrongi kapteni Paul Laamanni tütre Evy Laamann-Kalbuse raamatut „Tõde ei põle tuleski”, tema teist raamatut „Vabadussõjaluse hävitamine. Artur Sirgu lugu” mul kahjuks pole. See, kuidas käituti Vabadussõja sangaritega, kui nad lihtsalt pandi kinni, nende tegevus, mida rahvas oli oma hääletusel toetanud, halvati ära, see oli ju tohutu reetmine. Kohati tundub küll, et isikukultus on edukalt taastatud ja suudetakse teda hoida, samal ajal vaikiv ajastu kestab. Minul küll tõusevad seljakarvad turri selle peale.

Kuidas hindad valitsuse suhtumist Eesti Leegionis sõdinud vabadusvõitlejatesse?
Jah, ka see on oluline valupunkt: valitsus võiks tunnustada 1944. aastal peetud võitlusi Vabadussõjana ja selles osalenud mehi vabadusvõitlejatena. Või siis vähemalt neid, kes järgisid viimase seadusliku peaministri, Jüri Uluotsa üleskutset ja astusid sõtta, et Eesti piire punase laviini eest kaitsta.
Kuigi me oleme sellega juba lootusetult hiljaks jäänud: need, kes seda piskutki tunnustust vajasid, on juba siit ilmast lahkunud ja need vähesed, kes alles, käega löönud.
Omaenda riigi kaitsest ilma jäetud meestele laseme idanaabril rahulikult soppa kaela kallata, samal ajal kui näiteks meie põhjanaabrite veteranidel on riigi toetus olemas ja kohe on ka vaikus majas. Idanaaber ei julge rünnata neid, kes enda ja oma põhimõtete eest seisavad, ning kes mehe eest väljas on, neid ta austab. See tõde on mul juba vene sõjaväest saadik selge.

Kui liigud muusikute hulgas, kui palju seal ajalugu tuntakse, kas enamik on eestimeelsed või oled kohanud ka vastaspoole esindajaid?
Vastaspoolt pole trehvanud, aga neid, kes ütlevad, et kõigest on savi, neid on. Kuid üldiselt on Eesti muusikud ikka pigem sellised isamaalised inimesed... Nende jaoks on oluline Eesti ja sini-must-valge lipp, aga kes vabadussõjalased olid, või siis üldse Eesti ajaloo nüansse, seda nad ei pruugi teada. Isamaalise kasvatusega on nagu on, see on väga kaootiline. Hea, kui kusagil koolis või muus noorsootööga tegelevas asutuses mõni entusiast sellega tegeleb. Loomulikult omast isamaalisest tahtest lähtudes. Muidugi on suureks abiks ka Noorkotkaste ja Kodutütarde liikumine. See jällegi sõltub kohast, Nuias on see õnneks päris heal tasemel.
Aga loomulikult võiks olla see kõik paremal tasemel. Riigil võiks olla mingi selgem nägemus oma noorsoo isamaalisel kasvatamisel. Eriti tänapäeva multikultuuriliste sulatusahjude propageerimise ajastul võiksid noored tunda oma rahva kangelasi ja sangareid.
Pean väga lugu ka Kaitseliidust, arvan, et see on ka üks Eesti kaitse võti. Mitte nüüd sellepärast, et oleks miskine ülimoodne relvastus, vaid see, et tal on midagi olulisemat – ülitugev kaitsetahe ja see loeb ka väga palju!

Millisel teemal sa kirjutad oma magistritöö?
Eesti sõdurilaul läbi aegade. See teema on mind huvitanud lapsest peale ja nüüd tahan ma neid põhjalikult uurida, alates vanematest regilauludest läbi paljude sõdade kuni viimaste metsavendadeni välja. Töö hõlmab teemade järgi praegu umbes 250 laulu. Kõige hullem on, et mida rohkem sa teemasse süvened, seda rohkem saad aru, kui vähe sa tegelikult tead! See on vist küll iga asjaga nii. Aga ma tahan vähemalt nii kaugele jõuda, et mind enam ei üllataks, kui keegi tuleb mõne lauluga, mille ta on leidnud ja mina seda ei tea!
Siinkohal ka väike remark, et kui kellelgi on kodus eesti sõdurite kirjutatud laulikuid, siis võib neid mulle lahkesti pakkuda, loomulikult koos kirjutaja andmetega. Pärast läbi töötamist, leiavad need laulikud oma väärika koha Eesti Kirjandusmuuseumis!

Sinu sõjahuvi, kas see on tekkinud läbi sõjas olnud lähisugulaste või on see üldine militaarvaimustus, et annaks kellelegi nuiaga?
Vastupidi, anda sellele, kes tuleb nuiaga andma. Minu jaoks isiklikult leiab õigustust üksnes kaitsesõda. Sest mida vanemaks ma saan, seda rohkem leian, et sõda ja tapmine on tegelikult üks väga mõttetu tegevus. Röövvallutaja hinge mul ei ole.
Ikka, jah, läbi sugulaste, viimane sõda on hingele ikka kõige lähemal. Mu kaks onu võitlesid Teises­Vabadussõjas saksa poolel ja ka minu poole valikud on tekkinud juba lapsepõlves, sellele vastavalt.
Aga ühesed stereotüübid on minu jaoks aja jooksul natukene muutunud ka, pärast arvukaid vestlusi sõjameestega: iga leegioni mundrit kandnud eestlane polnud veel kangelane, nagu ka iga punaarmee vattides olnud eestlane polnud veel lurjus ja mõrtsukas.
Palju huvitavat olen enda jaoks peale raamatute lugemise leidnud ka sõjaajaloo foorumitest, eriti rindeleht.ee-st.
Minu esmased „eestluse külmavärinad” tekkisid noorukieas ajaloolisi romaane lugedes. Algul ikka „Ümera jõel” ja „Meelis” ning „Tasuja”. Hiljem siis salamisi loetud „Nimed marmortahvlil” ja „Vabadussõja” kaks köidet.

Eks me just viimastes sõdades võitlesimegi oma kodu eest. Ja kas on üldse säilinud eestlaste sõjalaule päris ammustest aegadest – samas nad pidid ju olemas olema?
Seda ma tahangi uurida. Näiteks Rootsi ajast võiks olla mõni lugu säilinud. Paarkümmend tuhat talupoega võitlesid ju Karli armees – midagi pidi sihuke mass ju laulma ka. Napoleoni ajast on juba lugusid. Põhjasõjas olime Rootsi poolel ja saime tappa, seega on selle kohta raske midagi leida, aga ehk jällegi mõnes rootsi arhiivis midagi on. Minu jaoks aga väga põnev teema.
No aga Vene keisri armees saime end ka röövvallutajatena tunda. (Jälle oleneb, et kust otsast vaadata, võib-olla ka vabastajatena). Suur osa Euraasia mandrist sai ka eesti poistel läbi vantsitud. Selle ajastu kohta on juba rohkesti laule säilinud.


Eesti leegionäri vormis endine leegionär Boris Takk ja Margus Põldsepp esinemas sõjaajaloo klubi Frontline stiiliüritusel “Jõulud 1943/44”.

Sinimägedes on juba mitu aastat esinenud huvitava koosseisuga ansambel – kas see on Põldsepp ja pojad täiendatud koosseis?
Me ei tee ansamblit nime pärast, aga Põldsepp ja pojad ja Boris Takk, võib küll nii öelda. Kunagi ma Nuias trehvasin Borist, ta laulab ansamblis Lustipill. Minul oli Eesti Leegioni kirjadega särk seljas ja Boris tuli kohe ligi ja hakkas kui oma mehega juttu ajama, nii selguski, et ta on Teises maailmasõjas olnud. Edasi oli juba loogiline, et laulame koos ja nii olemegi nüüd mitu aastat koos esinenud, nii Sinimägedes kui ka mujal, oleme laulnud Jõgevamaa sõjameestele ja represseeritutele, samuti Alfons Rebase sünnipäevapeol Viljandis. Viimati esinesime klubi Frontline jõulupeol.
Meil sujub küll. Ega ei tea jah, et eri põlvkonnad mujal kui Mulgimaal nii koos laulaks, ja meie pluss on muidugi Borise meenutused ja tema vitaalsus. Ja seda kõike oma 87 eluaasta juures. Ma ei tee seda mingi „sotsiaalabi” korras, vaid Boris on sada protsenti võrdväärne lavapartner. On mõte teha sellest eraldi plaat, aga miks mitte ka film, võtta hea tehnikaga üles, et jääks arhiivi.

Kuidas sa suvel ennast jagada suudad, kui toimuvad samal ajal Viljandi Pärimusmuusika festival ja Sinimägede kokkutulek?
See on tõesti päris karm. Ärasõit Sinimägedesse on hommikul kell 7, siis palju tunde palava päikese käes, tagasi tulles tavaliselt öökontsert nii neljani hommikul. Nad ongi alati ühel nädalavahetusel ja minu pärast ei hakka keegi seda ümber sättima.

Kuidas su naine sellele tempole vastu peab?
Ma olen see inimene, kes tavaliselt Mandri-Eesti piirides sõidab pärast esinemist koju, ta on sellega arvestanud.

Kuulud ka sellistesse klubidesse nagu Wiking-Narva ja ELSK. Mis nendega õieti toimub?
Wiking-Narvasse kuulun, jah, juba aastast 1995. Mäletan veel aegu, kui seal oli suvisel kokkutulekul rivistusel 130 meest ja lisaks veel noorliikmed. Nüüd on aeg oma töö teinud, ja mehi oli vist viimati rivis 13. Aga selle eest noorliikmeid, kes seda vaimu edasi kannavad, meid oli ikka nii 50 ringis. Ja olen tähele pannud, kui tähtis see oli neile, veteranidele, kui meie, noored, viibisime nende seas. Kuulasime nende sõjameenutusi ja laulsime koos... Nende silmavaat muutus kohe nooruslikuks ja naljad tulid lausa varrukast! Klubi praegune tegevus on siis vanade liikmete toetamine, nende külastamine ja aitamine. Ning muidugi legendaarse „Narva” pataljoni vaimu kandmine.
Wiking-Narval on vaid üks kokkutulek aastas. Kunagi kümme aastat tagasi olid eraldi ka noorte kokkutulekud, nüüd on see miskipärast kuidagi ära kadunud. Ju siis eestvedajad väsisid ja asi jäi soiku, aga ma tunnen, et korra aastas on mulle selgelt vähe.
Eesti Leegioni Sõprade Klubi (ELSK) – keegi ei saa aru, mis seal toimub! Olen natuke ka solvunud kamraadide peale, kes ühel päeval lihtsalt ära marssisid ja ütlesid et ignoreerivad nüüd ELSK-d. Ja seda pärast kõike koos tehtut! Tartu vennad võeti kaasa ja siis algas endiste liikmete vihkamine. Meie, kes oleme nii ELSK-s kui Wiking-Narvas, oleme justkui kahe tule vahel. Mõlemal pool rindejoont on sõbrad... 20. diviisi klubi väldib ka ELSK-d. Mulle on jäänud mulje, ja nii on ka mulle väidetud, et kõik on saanud alguse isiklikest solvangutest, millele on järgnenud laimukampaania jne. Aga võib-olla on see nii tekitatud (vandenõuteooria). Siiralt kahju, ELSK oli (on) heade ideedega organisatsioon, mis on tänaseks ära paralüseeritud mingite kolmandate kätega ja sellest on jube kahju. Võib-olla saab see kõik veel korda? See nõuab tavaliselt mitmepoolseid kompromisse. Või siis läheb, nagu eestlastel ikka kombeks, et ühise mütsi alla saadakse alles ekstreemolukordades, nagu sõda (ptüi-ptüi-ptüi).

Kas mäletad veel neid Teinoneni nn stiilipidusid?
No mina olin seal eelkõige muidugi kui tellitud muusik, aga eks ma ka ikka jälgisin kohapeal toimuvat huviga. Ma arvan, et rahvuslike jõudude lõhestamine tekitatigi siis, kui käis see nn Teinoneni protsess, kus kutsuti kõik seotud isikud kaposse kohvile. Siis hakati vaikselt pinda sondeerima, et kuidas hakata ELSK-d lõhestama. Sest tollal oli ELSK ­tugev ja ühtne, nii et ka muututi juba ärevaks vist.

Mis olid kõige lõbusamad küsimused, mida esitati?
Ma rääkisin neile, et olen pillimees ja käin stiilipidudel, aga midagi eriti värvikat ei tulegi enam meelde. Kindlasti saadi aga selle juurdlusega pilt, millised on iseloomud, mida keegi kellestki arvab ja kus on kellegi nõrgad kohad. Lõhe rahvuslaste vahel on kurb teema, aga selle tekitamisega on tõesti vaeva nähtud. ELSK oli tugev organisatsioon, uuriti, kas on salajased kooskäimised ja mida seal räägitakse, tunti tugevasti muret ja üritati sisse imbuda, see oli aeg, kui Harald Nugiseksile anti Eesti Rahva Tänumedal. ELSK näol oli kõik olemas, kui kamp veel koos oli. Vaimustus oli olemas!

Kunagi sa ütlesid, et kui Eesti hümni peaks vahetatama, siis tuleks hümniks võtta „Eestimaa, mu isamaa”.
See oli ka omaaegne Vabadussõjalaste hümn, samuti ka ELSK hümn.

Mitut erakonda sa oled jõudnud proovida?
Oleks ma teadnud, et Isamaaliit ühineb Res Publicaga, siis ma poleks sinna läinud. Nüüd olen küll Iseseisvusparteis, tänu sõbrale, aga olen käinud seal vaid kahtedel suvepäevadel. Põhikiri mulle sobib. Ise olen süüdi, et aega on kogu aeg nii vähe.

Ma olen sind Viljandis valinud, kui kandideerisid ühe teise sõbra nimekirjas.
Siis ma olin lihtsalt nimekirjas, aga mitte erakonnas. Tudengipõlves olin ma kuningriiklaste hulgas. Ei mäletagi enam, mis valimised siis olid, aga seal ma sain päris ilusti hääli.

Nüüd peaksid küll oma tuntusega hääli saama, kas sind käiakse juba nuiamas, et kandideeriksid?
Mind enam ennast ei huvita see. Ma isegi ei tea enam, keda valida. Mingisugune jõud on Eestis puudu.„Oh tule noor ja tugev mees ja vaata ringi veski sees!” Ma näen, siin muudkui üritatakse ühte ja teist, aga pole õiget juhti. Peaks olema veenev jõud, kelle selja taha koonduda ja kes ei muutuks, kui saab võimule. Et ei võõranduks rahvast! Uus Artur Sirk on puudu... Loodus aga tühja kohta ei salli. Äkki ta tuleb kuskilt.

* * *

CV - Margus Põldsepp
••• Sündinud 3. novembril 1969 Paides.
••• Lõpetanud Valga Laste Muusikakooli 1985 ja Valga I Keskkooli 1987. aastal.
Viljandi Kultuurikolledži lõpetas 1998. aastal rahvamuusika erialal.
••• Töötanud Ugala teatris muusikalise kujundajana, õpetanud kultuuriakadeemias ja A. Pulsti Õpistus lõõtsa.
••• Praegu Karksi-Nuia Muusikakooli direktor.
••• Tegev ansamblites Untsakad ning Põldsepp ja pojad.
••• Juhendab rahvamuusikaansambleid Tuulepuu ja Linnutee, õpib EMTA-s magistriõppes muusikapedagoogikat.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv