Kultuur ja Elu 4/2012


Kultuur ja Elu 3/2012

 

 

 


Möödunu kauge ja ometi nii lähedane...

tekst: Ild Ratas
fotod: perekonna arhiiv


1898 tehtud fotol on minu ema Meta-Elisabeth 2-aastane ja tädi Ida-Marie 8-aastane.

See on vist nii määratud, et inimene hakkab alles elu lõpul oma juurtele mõtlema – kes ma olen, kus on algus? Alles nüüd, kui elan Lasnamäel ja astun maha oma liinibussi lõpp-peatuses Kompassi platsil, olen hakanud mõtlema ja meenutama…

Kunagi asusid siin ju Kompassi tänavad. Vanal Tallinna plaanil on nad kõik olemas: Kesk-Kompassi, Väike-Kompassi (huvitaval kombel neist kõige pikem), lihtsalt Kompassi ja ka Ülem-Jõe. Siin voolas ülemöödunud sajandil veel Härjapea jõgi Narva maantee alt läbi otse merre – ju sinna, kus praegu asub D-terminal. Ja kõik need tänavad, kus alatihti uputab – küllap tahab jõgi seal endast märku anda, võib-olla isegi Ülemiste Vanakese käsul, et ta olemas on, ja voolab ikka veel Ülemiste järvest, kuigi ammu kollektoriks muudetud, aga tema vana voolusäng pole kuhugi kadunud.
Selle jõe kaldal on sündinud nii minu ema Meta-Elisabeth (sünd. 1896) kui ka temast kuus aastat vanem õde (sünd. 1890), minu tädi Ida-Marie. Tädi meenutas sageli neid „kompasna” tänavaid, jõge, mille kaldal nad mängisid, ja ka seal läheduses asunud nunnakloostrit, mida ta nimetas „nonnikloostriks”. Selle kloostri imekauni kiriku piltki, mis nüüdseks kahjuks jäljetult kaduma on läinud, oli meil kunagi olemas.
Alustan siiski veidi kaugemast ajast, ikka sealt, kust mu esivanemad pärit ja mu vanaema 13-aastasena Tallinna lapsehoidjaks saadeti, sest tema vanemad õed olid seal juba ees „saksu teenimas”. Mis parata – peres oli lapsi palju, põllud kehvad, kes „kaela kandma” hakkas, pidi ise hakkama saama.
Niisiis – Noarootsi Sutlepa küla. Olen püüdnud oma sugupuud uurida, aga see võtab silmad kirjuks ja pea valutama. Olen suutnud välja selgitada oma liini vaid vanavanavanemateni, hea seegi!
Minu vanavanaema nimi oli Tio Luhn (1821–1905) ja mees, kellega ta 1842. aastal abiellus, oli Marten Aluhn (1817–1869). Nende peresse sündis 10 last, nende hulgas minu vanaema Anna (1861–1947).
Kummaline, et mu vanaema oma teistest õdedest-vendadest ei rääkinud, ainult Mariast (abielus Lind) ja Lenast, kellest sai Tallinnas proua Helene Zeisig, aga vanaema jaoks oli ta ikka Seisiku-Leena. Kohtunud ma temaga ei ole, kuigi ta elas üsna kaua ja suri veidi enne minu vanaema. Küllap pere teised lapsed surid üsna noorelt, miks muidu neist ei räägitud.

Noarootsist suurde linna lapsehoidjaks


Perepilt. Vanaema-vanaisa ja tädi.

Kogu see lugu, millest ma kirjutada tahan, algabki minu vanaemast.
Sutlepa külas asus nn „karjalaste kool”, mis alustas õppeaastat siis, kui kari oli lauta aetud ja lõpetas karjalaskepäeval. Koolis käidi kolm aastat ja kogu õpetus toimus rootsi keeles, õigemini selles murrakus, mida Noarootsis räägiti, õige rootsi keelega oli sel vähe ühist.
Igas kandis, kus rannarootslasi elas, oli oma dialekt ja vahel juhtus, et nad ei saanud üksteise jutust aru.
Igatahes oli Annast aasta vanem õde Lena siis juba suures linnas teenimas ja sokutas noorema õe sinna lapsehoidjaks. Vaene Anna ei osanud eesti keelt, kodus saadi rootsi murrakuga läbi ja Tallinnas eesti peres oli tal alguses üsna raske. Ta igatses ka oma koduümbruse avaruse, puude, rohu ja lillede järele. Eriti palju ta oma lapsepõlvest ei rääkinud, vaid üksainuke seik on mul meeles. Ta oli pere noorim laps, vanemad tegid tööd ja suuremad lapsed pidid väiksemaid valvama, mis oli, teadagi, tüütu tegevus.
Niisiis sokutasid vanemad lapsed Annakese põllupeenrale istuma, veeretasid tema seelikusaba peale nii raske põllukivi, millest lapse jõud üle ei käinud, jätsid ta sinna istuma ja ise suundusid oma tähtsaid asju ajama. Anna nuttis seal, kuni suurematel asjad aetud ja nad ta lahti päästsid. Kodus valitses neil range kord: kaebaja sai tutistada, vanematele tuli öelda „teie” ja laua ääres pidi sööma püsti seistes. Vanavanaema oli mõisas tööl ja sealt need peened kodused kombed pärit olidki.
Suures linnas oli Anna vahel öid magamata, sest titt karjus, aga peremees pidi hommikul vara tööle minema ja öösel oma une täis magada saama. Vanaema rääkis mulle, kuidas ta loksutas last nagu võilähkrit, vahel öö läbi. Korra sai ta ka linna jalutama ja nägi seal suurt puud. Haaras puu ümbert kinni ja hakkas nutma. Üks kaastundlik proua küsis: „Laps, miks sa nutad, kas keegi tegi sulle haiget?” Anna ei osanud talle midagi vastata, lihtsalt koduigatsus oli nii suur.

Ööpott hapupiimapütiks

Vanaema õde Lena (Helene) teenis ka sakste juures toatüdrukuna. Ükskord juhtus, et härraste ööpotti, mis toona kuulus hädavajaliku esemena iga voodi alla, oli tekkinud mõra. Mine tea, kelle süü läbi. Võib ka olla, et Lenake nõud tühjendades seda veidi kõvemini millegi vastu koksas. Proua ütles, et selline mõraline „nachtwase” tema voodi alla enam ei sobi ja käskis Lenal see ära visata. Lenakesel tekkis aga hüva mõte see fajanssanum, pealegi veel kaanega, oma vanematele kingiks viia. Neil ju raske õues asuvas „kullakambris” asjal käia, eriti öösiti ja külmal ajal. Koju ta siis selle viiski ja tundis rõõmu, et sai vanemate elu veidikegi kergendada. Suur oli aga üllatus, kui ta järgmisel külaskäigul leidis ööpoti asetsevat keset köögilauda, hapupiim sees.
Ema seletas siis, et nii ilus asi, lilleõied peal ja puha, no kuidas seda küll nii inetul viisil kasutada. Eluaeg õues asjal käidud, ja nüüd äkki hakka potile, kuigi ema ju teadis, et mõisas selline ese voodite all seisis, aga nemad seal ju saksad ja kombed peenemad...Tema pesi nõu korralikult pesusoodaga puhtaks ja hakkas selles piima hapendama. Lena seda hapupiima igatahes ei puutunud.
Vahepealne aeg on jäänud tumedaks – vanaema ei armastanud palju rääkida, istus tugitoolis, luges oma rootsikeelset piiblit ja laulis heleda häälega eesti keeles: „Üks kuninga tütar ja kuninga poeg…”. Oleks ma kas või need laulusõnadki üles kirjutanud, aga ega noored pole kunagi vanadest eriti hoolinud. Ei huvitanud ka mind vanaema minevik ega tööelu. Oli olemas, laulis ja laulgu pealegi – mul endal tähtsad tegemised. Kõik see tundus siis nii ääretult kauge. Imelik, kuidas minevik nüüd äkki nii lähedale on tulnud. Kas sellepärast, et olen ise juba üle 80, aga elanud nagu ei olekski… Küll nüüd tahaks mõndagi küsida, aga pole enam vastajat.

Lutheri majast poepidajale mehele

Igatahes jõudis vanaema lapsehoidjast ka kõrgemale redelipulgale – sakste teenijaks vabrikant Lutheri perre. Nende residents asus Paldiski maantee ääres praeguse hipodroomi vastas. Lutheri pere suhtus minu vanaemasse hästi. Alguses pandi noor toatüdruk proovile: ikka jäeti natuke peenraha või mõni sõrmus ahvatluseks, aga Annale ei tulnud mõtetki võõrast puutuda, polnud seda kommet. Proua kiitis lõpuks: „Anna, sa oled üks aus ja korralik tüdruk. Tuleks sulle ometi ontlik kosilane, laseks sul minna, kuigi kahju oleks ka...”
Jah, ega saatuse eest ei pääse – üks kena mees, kes kusagil poodi pidas, tõi härrastele vajalikku kraami. Ega Lutherid tol ajal linnas ei elanud, Tallinn oli sealt üsna kaugel, kuigi äärelinna puulobudikud hakkasid juba ka sinna kanti jõudma. Esialgu oli seal veel ilus rohelus – heina- ja karjamaad.
See kena kaupmees oligi minu vanaema tulevane. Küll temast 15 aastat vanem, aga muidu igati viks ja viisakas mees, habe kenasti pügatud, kõva krae kaelas ja muidugi hakkas ta kenale neiule vaikselt silma viskama. Vahel kutsus ka jalutama, sõitis troskaga treppi, voorimees pukis.
Selgus, et see kena poemees oli ka rannarootslaste soost, ainult mitte Sutlepast, vaid Vihterpalust ja nimeks Hindrek Fulkan (rõhuga viimasel silbil, nagu seal kandis kombeks). Anna oli üsna noor, vaevalt 20 täis ega tahtnud abiellumisele veel mõelda, aga sakste teenimine ei olnud mingi meelakkumine. Ikka hommikust hilisõhtuni rakkes. Ja kui veel tuli külalisi, mida juhtus päris tihti, tuli lipata köögi ja söögisaali vahet, teenida lauas ja vaadata, et millestki puudust ei oleks. Jalad lõid lausa tuld! Siis tekkis küll vahel mõte, et oma pere, oma kodu, mees toeks kõrval, olgugi 15 aastat vanem...
Ühe juhtumi sellest teenija-elust vanaema rääkis küll. Ühel õhtul oli maja jälle külalisi täis. Annake jooksis, passis, teenis... Ühel härral kukkus hõbelusikas laua alla. Proua andis Annale käsu lusikas üles korjata, köögis puhtaks pesta, kuivatada ja tagasi tuua. Anna võttis lusika, läks esikusse, vajus ühele rõivakirstule istuma ja mõtles, et ei härra sure ühti, kui ma seda lusikat ei pese. Pühkis siis lusika lihtsalt oma pitsiga ehitud valge põlle sisse, istus veel minuti ja viis lusika „puhtaks pestult”, viisaka kummardusega, härrale. Sellest ajast hakkas ta peas järjest tugevamalt idanema mõte, et ehk siiski...
Prouagi vahel küsis, et Annake kuidas siis on? Kas oled järele mõelnud ja oma „jah”-sõna andnud? Paistab nii tore, viisakas ja tasakaalukas mees olevat. Asja sellest vanusevahest. Ütleb ju vanasõnagi, et parem vana habeme kui noore piitsa all.
Nii see läkski. Mehele mindi sageli mitte suurest armastusest, vaid soovist sakste teenimisest lahti saada, lahutati aga haruharva.


Härjasild ja Härjapea jõgi enne merre suubumist (praeguse D-terminali kant).

Imekaunite juustega „trepuski-eit”

Tuli otsida korter, võimalikult vürtspoe ja ka Hindreku venna Andersi kõrtsi lähedale, kus oleks lastel koht koos mängimiseks. Elukoht leiti, nimelt „kompasna” ja jõe kandis.
Härjapea jõgi oli seal päris lai ja kiire vooluga, suhteliselt puhas, kuigi perenaised sinna oma solgiämbreid tühjendasid, pesu loputasid ning kapsa- ja kurgitünne turrutasid. Jõgi viis kogu saasta Narva maantee alt läbi otse merre. Joogiks ja söögi­tegemiseks sai vett sel ajal juba olemas olnud algelisest veerennist, kus vesi voolas Ülemiste järvest otse linnakaevudesse. Pesuvesi võeti ikka jõest, kaevud ei olnud eriti lähedal ja pesemiseks kõlbas jõevesi suurepäraselt. Maja oli tavaline palkehitis, all neli tuba, keskel suur koridor, mis oli ühtlasi ka köögiks, sest nelja toa peale oli kaks ahju – suured kolakad leivaahjud. Ahjusuud olid koridor-köögis ja seal siis neli perenaist toimetasid-keetsid kolde ees. Ahjud olid kenasti nelja toa peale jagatud, aga vene ahjud need ei olnud, ulatusid peaaegu laeni, nende peal magada ei saanud. Koridorist viis trepp üles mansardkorrusele, kus asus kaks tuba ühe ahjuga. Trepi all elas veel üks „kaasüüriline” – vaene naine, kellel polnud raha tuba üürida. Seal trepi all ta oma õlekotil ka magas, kogu varandus väikese kastiga aseme kõrval. Majarahvas hüüdis teda „trepuski-eideks”, tema pärisnime ei teatudki. Vahel anti talle ka kausike suppi või putru. Eriline vaatepilt olevat olnud, kui ta oma ilusaid pikki juukseid lahti palmitses ja tiheda kammiga kammis, kastes kammi mõnikord petrooli sisse. Lapsed seisid siis, sõrm suus, ja vaatasid seda pealt Juuksed olevat olnud väga ilusad ja ulatunud kohani, kus kaks jalga kokku saavad. Pärast kammimist punus „trepuski-eit” oma juuksed patsi ja keeras kuklasse krunni.
Vanaema Anna sünnitas seal viis last, kellest kolm surid varases lapseeas, jäid vaid tädi Ida ja Meta, minu ema. Kõike seda rääkis mulle tädi Ida, kes oli mu emast kuus aastat vanem, pani kõike tähele ja oma lapsepõlvest mäletas paljutki.
Lähedal asus juba mainitud „nonniklooster”, kus lapsi heameelega nähti, kostitati paastusuhkruga ja lubati pühapilte vaadata. Nunnad laulsid ka mitmel häälel ja väga ilusasti. Lihavõttepühade ajal said kõik lapsed mitmevärvilist paastusuhkrut, mida „nonnid” ise koorest, suhkrust ja teab veel millest keetsid. Ka värvilisi mune ja häid küpsetisi jagati heldelt. Selle koha peal asub arvatavasti hotell Kungla, praeguse nimega Park Hotel või mõni muu maja selle ümbruses. Tänavad olid siis enamasti kruusakattega, ainult Narva maanteel oli kivisillutis.

Lapseea õnnelikud õnnetused

Ühel päeval kui „nonnid” oma pühapilte lambiõliga puhastasid, juhtus õnnetus. Õli oli alustassiga toolil aga Meta, vist kaheaastane, seda ei näinud, ronis toolile ja istus õlitassi. Siin pean mainima, et vanaema lastel, Idal ja Metal, ei olnud sitsikleite, olid peenvillased, markisetist või mõnest muust peenemast materjalist. Meta kleit oli muidugi rikutud ja Ida hirmu täis. Ema oli neil väga äkiline ja range, ka käsi tõusis üsna kergesti. Vitsakimp oli igaks puhuks toas kapi otsas. Riidekapi tegi mu vanaisa ise, see oli kahe uksega ja nikerdatud kaunistustega. Ta oli üldse iga töö peale meister, oskas ka õmblus- ja kingsepatööd.
„Nonnid” lohutasid Idat, riietasid Meta lahti, töötlesid õliplekki, pesid kõik puhtaks, triikisid ja kojumineku ajaks oli väike tüdruk jälle ornungis. Nende ema ei saanudki teada, mis juhtus.
Onu Andersil oli ka lapsi, aga tädi rääkis vaid Kristinest ja Margarethest. Nendega koos õed ikka mängisid. Tädi kui vanem õde pidi nooremat kantseldama, aga ma ei kuulnud teda kunagi kurtmas, et see talle vastumeelt oli olnud.
Lapsed jões sulistamas ei käinud, see polnud kombeks ja oli ka ohtlik. Ometi juhtus onutütre Margarethega õnnetus: ta libastus, kukkus vette ja vool viis ta kaasa. Õnneks olid tolle aja lastel pikad kleidid ja nende all veel alusseelikud. Nii jäi tüdruk vee peale hõljuma nagu kupp – kleidialune oli õhku täis, ei lasknud vette vajuda. Teised lapsed jooksid suure kisaga abi otsima. Tulidki mehed, jooksid mööda jõe kallast, said tüdruku teisel pool Narva maanteed kätte veel enne kui too oleks vooluga merre jõudnud. Laps pääses ehmatusega. Märjad riided kuivatati, talle anti suhkruvett, oli lihtsalt üks õnnelik õnnetus.
Aga ega vanaema Anna seal Härjapea jõe ääres oma eluga veel rahul olnud. Pidi mitme perenaisega ühise lee ees keetma-küpsetama, tahaks päris oma ahju-pliiti. Selles ühiskeetmises toimus ju igasuguseid kokkupõrkeid, oli karvupidi kokkuminekut, ränkade sõnade loopimist, teise poti-panni tule juurest eemale lükkamist, isegi teiste keedusele salamahti soola või vee lisamist, mis tulemuse vahel hoopis ära rikkus ja uue „sõja” esile kutsus. Hakati mõtlema oma maja ehitamisele, kuigi raha eriti palju ei olnud. Krunt osteti Kalamajja, kus jagati ehituskrunte üsna soodsalt, kuna seal oli märg maa. Tuli seda enne kraavitada-kuivendada, kui midagi ehitama sai hakata. Vanaema tingimus oli: oma tuba, oma ahi pliidiga ja osa tube välja üürida! See tähendas perenaise seisust ja üüriraha.
750 ruutmeetri suurune krunt asus Kalamajas Suur-Laagri tänavas ja seal oli ruumi nii puukuuridele, rullikuurile, pesuköögile ja õuele kui lisaks kahele aiale, kuhu sai istutada õunapuid ja marjapõõsaid ning teha juurviljapeenraid. Vanaema enam muust ei rääkinudki kui oma majast, oma aiast. Üle kümne aasta ­kitsikuses elatud ja kolde ees niisuguste „prostade” naistega kakeldud, no aitab juba! Ja pole seal seda hirmsat jõge, kuhu lapsed võivad iga minut sisse kukkuda.


Oma maja Kalamajas Suur-Laagri tänaval.

Poepidajast rööpaseadjaks

Nii müüdi pood maha, sest see oleks uuest elukohast liiga kaugele jäänud ja uues kohas, otse Suur- ja Väike-Laagri tänavate nurgal oli juba pood olemas – sinna polnud konkurenti tarvis.
Vanaisa sai koha raudteele rööpa­seadjaks. Teda pole ma kunagi näinud, ta suri tuberkuloosi kui mu tädi Ida oli 21 ja ema 15 aastat vana.
Maja ehituseks muretseti materjalid ja palgati Saaremaa mehed puuseppadeks, nad said ajutise elukoha kamorkas pesuköögi kõrval. Maja plaan oli üldjoontes sama mis „kompasnas”, kuid juba oluliste mugavustega. Igas toas oli oma ahi, selle ees pliit ja vesi tuli pesuköögis kraanist. Hiljem ehitati majja ka vesiklosett ja koridori veekraan. Ainult keldriga oli mure. Kuna vanaisal oli rahadega kitsas, tehti alusmüür väga madal ja vesi tuli keldrisse. Seal oli kaks sügavat auku, kust pidi aeg-ajalt vett välja tõstma. See oli siiski pisiasi.
Mööda Suur-Laagrit alla minna oli heinamaa, kus sai kitse karjatada, kuuride otsas oli kanakuut, üles mansardkorrusele läks trepp eraldi ehitatud trepikojast.
Minu ema oli kolmeaastane kui vastvalminud majja koliti, tädi oli üheksa ja läks Pühavaimu tänava kooli. Hiljem käisime samas koolis ka meie: mina ja mu õde Mai.
Aeg läks, aed õitses, kandis vilja ja vanaema Anna oli uhke oma perenaise seisuse üle. Minu ema Meta osutus eriti andekaks õpilaseks, temast taheti teha haritud inimene ja ta pandi Beljajeva gümnaasiumi. Selles kohas asub praegu Viru keskus, enne keskust oli seal lastehaigla. Siis aga suri vanaisa ja elu muutus. Ida oli suur aiandushuviline ja kasvatas lilleäridele lilli, eriti tulpe, nartsisse ja ka muid kevadlilli. Minu ema sai vaevalt gümnaasiumi lõpetada, kui pidi kohe tööle minema.
Kalamaja ja vanaema kodu olid minu lapsepõlve mängumaad. Sellest uksest sai alati sisse astuda, ükskõik kustkohast me tulime. See maja võttis meid vastu, kui tulime Siberist; sealt viidi meid õega vangi asumiselt loata äratulemise eest; sinna läksime taas, kui kõik karistused kantud.
See uks, kaks paekivist astet selle ees, neist pealmine loodusliku lohuga, kuhu kassidele alati piima valati – kõik see elab edasi minu mälus, unenägudes. Sisenen sellest olematust uksest majja, kus kõik on endine, kuigi maja ei ole enam ammu, krunt on müüdud, aga kasvatab vaid umbrohtu ja sinna ehitatud midagi ei ole.
Nii kaovad kõik kunagised unistused ja saavutused, ainult mälestused jäävad ja teevad haiget.
Küll tahaks veel tagasi minna ja avada jälle see uks, aga miski ei tule enam tagasi, on vaid hauad Rahumäel.
Elu läheb edasi ja jätkub ka ilma minuta. Ehk jääb ka minust kellegi hinge mälestusekilluke.
Elu pole mind hellitanud, suurt armastust pole ma tunda saanud, on jäänud vaid muusika, mida jäägitult armastan ja sõbrad, kellega elu on mind kokku viinud. Aitäh teile kõige hea eest, mida olete mulle andnud.

Järgneb


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv