Kultuur ja Elu 3/2012


Kultuur ja Elu 2/2012

 

 

 

 



Viljandi mõisa (Schloß Fellin) praeguseni säilinud pseudo-renessanss-stiilis peahoone valmis ürgoru veerul 1880. aastal. Foto: Ajalooarhiiv

Ungern-Sternbergid – Fellini viimane parunipere
teenimatult unustatud

tekst: JAANIKA KRESSA

729-aastase Viljandi linna praegustel juhtidel puudub respekt ajaloo ees. Viljandi on linn, kus pole poliitikat, on vaid saamahimu. Viljandi on Eesti kõige konservatiivsem linn – kuni taasiseseisvumiseni võis siin leida veel eestiaegset kohtlemist, kuid täna, mil mujal on Eesti Vabariik, otsustavad siin kõike ikka veel seltsimehed komsomoli rajoonikomiteest.

Viljandi, saksa keeles Fellin, sai linnaõigused 13. sajandil, 14. sajandist kuulub Viljandi hansaliitu. Keskajal purustati linn sõdades korduvalt, kuid tõusis alati fööniksina tuhast, kuni Poola-Rootsi sõja järel 17. sajandi alguses hävis sedavõrd, et kaotas linnaõigused. Tagasi sai ta need Katariina II ukaasiga 18. sajandi lõpus ja 19. sajandil puhkes linn uuesti õitsele.

Saksa kiriku kõrvale kerkis eesti kirik

1860. aastal ostis Viljandi mõisa parun August Paul Adolph von Ungern-Sternberg, Liivimaa maanõunik, ülemkirikueestseisja Tartu-Võru kreisis, Aadlipreilide Stifti kuraator Viljandis ja aastast 1874. Viljandi Maagümnaasiumi Koolikolleegiumi president. Ungern-Sternbergid kuuluvad vanimate aadli­perede hulka Eesti-, Liivi- ja Kuramaal, nende Viljandiga seotud haru pärineb Rootsi riigi vabahärradest, nad kujundasid seda linna armastusega kolme inimpõlve jooksul ja andsid olulise osa linna praegusestki näost.
Kohe pärast Viljandi mõisa ostmist eraldas August Paul Adolph oma maadest krundi maakoguduse kiriku ehitamiseks. Tollase Jaani kiriku, mida saksa kirikuks nimetati, kõrvale kerkis uus, Pauluse kirik, mida nimetati eesti kirikuks. Selle maakoguduse liikmed olid ka tema järeltulijad kuni Eestist lahkumiseni.
Fellini mõisa hakkas juhtima tema poeg Oswald Paul Conrad Constantin von Ungern-Sternberg, kes abiellus 1877. aastal Lubahnis (praegu Läti) Emily Sophie Alexandrine vabapreili von Wolffiga. Kohe peale pulmi hakati Viljandis kavandama uut mõisahoonet.
Esiklaps Alexandrine Alice Emily von Ungern-Sternberg nägi 1878. aastal ilmavalgust veel Fellini mõisa vanas häärberis (lammutati 1938. aastal, praegu asub selles paigas hobusemonument Laidoneriga). Alexandrine kirjutab oma mälestustes, et ta oli suur pettumus, sest esimeseks oodati ju poega. Kuid Alexandrine „parandas seda viga”, olles nagu poiss: hobused ja koerad olid ta mängukaaslased, ta ei armastanud paigal istuda, vaid ringi sõita, oli päevad otsa õues ja aias ning teadis, kus kirves on ja saag palju paremini, kui seda, kust leida nõela või sõrmkübarat. Ta oli uhke, kui isa teda oma tööreisidele kaasa viis. Alexandrine Oswalditütre lapsepõlv sarnanes Kristiina Lauritsatütre omaga: ta sõitis koos isaga tõllas, mida vedasid kaks noort mära - Medea ja Miranda. Nendel reisidel tutvustas isa tütrele põllu­majanduse saladusi ja koos arutati palju äriplaane.
Parun Oswald kuulus Viljandi ordulinnuse väljakaevamiste seitsme­liikmelisse komiteesse ja näitas maaomanikuna üles suurt vastutulelikkust, loovutades leitud muinsusesemed loodava Viljandi Muuseumi kogusse. Kaevamiste käigus eemaldatav pinnas viidi paruni loal linnuse lähedusse mõisa­maadele, leitud tellised aga läksid müüki ja sellest saadud raha eest sai tasuda arheoloogidele.
Lõpuks valmis uus mõisahoone 1880. aastal Riia arhitekti Robert Pflugi projekti järgi. 12. juulil, paruni ja parunessi pulma-aastapäeval, õnnistati see sisse. Kohal olid nii Oswaldi vanemad Erastverest kui ta naise vanemad Wolffid Lubahnist. Pastori (August Jakob Westren-Doll 1838–1912) pika ja igava kõne katkestas väike Alexandrine, kes jooksis saali keskel ja teatas: nüüd parem laulame!
Viljandi uus mõisahäärber oli imekaunis, kaunis oli ka park selle ümber: hõbekuused tõi Oswald ise Saksamaalt ja istutas need maha. Alexandrine istutas viinamarju, mis hakkasid kiiresti vilja kandma, Viljandi mõis uppus rohelusse.


Parun Oswald Paul Conrad Constantin von Ungern-Sternberg – maetud Viljandi mõisa kalmistule esimesena, 1907. aasta alguses. Foto: Rhona Villanueva erakogu


Alexandrine Alice Emily von Mensenkampff  - maetud Viljandi mõisa kalmistule viimasena, 1934. aasta lõpus.
Foto: Rhona Villanueva erakogu

Heinz Oswald Paul Richard von Ungern-Sternberg.
Foto: Ajalooarhiiv

Parun võitles Vabadussõjas Balti pataljonis

Aastal 1900 naeratas keskeas paruni­paarile hiline õnn – nad said poja! Riias, Baltimaade pealinnas, millega nii Ungern-Sternbergid kui Wolffid olid seotud, ja kus sageli viibiti aasta külmemal poolel, nägi ilmavalgust Heinrich (Heinz) Oswald Paul ­Richard von Ungern-Sternberg, kellele oma isaga oli määratud koos olla vaid seitse aastat.
Parun Oswald Paul Conrad Constantin von Ungern-Sternberg, Viljandi lossi ja Tusti mõisa omanik, Liivimaa maanõunik, Rüütelkonna mõisate direktor, Viljandi Pauluse koguduse kirikueestseisja, suri 1907. aastal ja maeti perekonnakalmistule lossi vastas. Tema haua kaevamisel avastati varasem ehitis ja aasta hiljem tellis perekond Ungern-­Sternberg arheoloogilised väljakaevamised, mida juhtis arheoloog Karl von Löwis of Menar Riiast – juba tuttav mees, kes oli osalenud ka ordulossi väljakaevamistel.
Venna Oswaldi järel lahkus kaks aastat hiljem igavikku tema õde, paruness Marie Anna Eugenie von Ungern-Sternberg, kes oli olnud kaua haige ja kellele isa oli 1883. aastal tema kaasavarast Erastvere pärandkalmistule ehitanud õhtupalvusteks ja matusteks kirik-kabeli „Marienkapelle”. Pärast vanemate surma elas Marie venna juures Viljandis, pärast Oswaldi surma Aadlipreilide Stiftis. Marie maeti 1909. aastal venna juurde Viljandi mõisa kalmistule.
Kui Viljandi viimase mõisaomaniku vabahärra Oswald von Ungern-Sternbergi ainus poeg Heinz täisealiseks sai, algas laastav sõda, mis purustas kõik üllameelse ja kauni, mis senimaani oli tundunud igavene ja kestnud sajandeid, nii maastikul kui ka hingesügavikes. Põrmu paisati senised tõed ja vanem põlvkond ei toibunudki toimuvast, käppadele suutsid maanduda vaid päris noored, alustades uut elu juba noore Eesti Vabariigi kodanikena.
Tarvastu mõisasüda, kus elas paruness Alexandrine Alice Emily, sünd. von Ungern-Sternberg, nüüd von Mensenkampff, oli sõjas muudetud laatsaretiks ja pere tulnud Viljandisse, mis lastele meeldis, sest Tarvastuga võrreldes oli Viljandi ju suur linn. Segaste aegade tõttu jäi meespere maha, Alexandrine aga liikus koos ema ja tütardega edasi Riia poole, kus nad jäid esmalt bolševike lõksu, ning kui Läti ja Saksa väed linna vabastasid, liiguti edasi Dresdenisse, kus paruniproual, sündinud Wolff, oli veel üks kaunis häärber.
20. novembril 1918 formeeriti Viljandi baltisakslastest kodumaakaitse salk – Felliner Heimatschutz, mis peagi liideti Tartu samasuguse salgaga ja hiljem Balti pataljoniga. Heinrich Ungern-Sternberg, Viljandi mõisa pärija, teenis Balti pataljonis ajavahemikus 1.detsember 1918 – 25.juuli 1919, sai haavata ja sattus sõjaväehaiglasse, kus tutvus endast mõni aasta vanema halastajaõe Helga Gnadebergiga. 1921. aastal registreeriti nende abielu, aasta hiljem sündis Viljandis tütar Ruth Elisabeth ja 1923. aastal poeg Wolf Otto.

Tarvastu rippsild kingiti Viljandi linnale


Viljandi rippsild, mille kinkis 1931. a linnale Tarvastu mõisnik Karl von Mensenkampff. Sild on üle 50 m pikk ja seda on aegade jooksul ümber ehitatud, viimati 1995. a. Foto: Jaan Männik

Abielust Tarvastu mõisnik Karl August von Mensenkampffiga neli last saanud Alexandrine polnud enam sugugi sama rõõmsameelne kui nooruses. Pärast vabadussõda tuli ema ja õdede juurde vanaema majja Dresdenisse elama ka tema vanim poeg Kurt Justus von Mensenkampff. Eestisse, isa juurde, oli sellel hetkel jäänud lastest vaid Otto. 1922. aastal sai ema vapustava teate: 18-aastane poeg oli kodumaal meningiiti surnud. Otto Oswald Karl von Mensenkampff maeti vanaisa Oswaldi juurde Viljandi mõisa kalmistule.
Ka 1924. aasta oli õnnetu. Paruness Emily Sophie Alexandrine von Ungern-Sternberg oli sunnitud müüma Dresdeni maja, ta siirdus tagasi koju, kus asus elama Tusti mõisa, mis esialgu Heinz Ungern-Sternbergile vabadussõjas osalemise eest alles jäeti. Koos võitlesid nad oma äravõetud varanduse eest, vaidlustades riigistamise. Paruness koostas testamendi, mõeldes kahele armsale lapsele, Alexandrinele ja Heinrichile ja arvestades ka võimalusega, et pere saab neile kuuluva vara veel kunagi tagasi.
Alexandrine jäi veel mõneks ajaks tütardega Dresdenisse, kuid kui poeg Kurt õpingud lõpetas ega leidnud tööd, tegi ta 1927. aastal otsuse liikuda edasi Tšiili. Emale tähendas see ka teise poja kaotamist, sest vahemaa oli suur ja tollased liikumisvõimalused väikesed – nad ei näinud teineteist enam kunagi. Nüüd tundis Alexandrine väsimust ja koduigatsust. Ta pöördus tagasi oma sünnilinna Viljandisse ja elas viimased eluaastad aadressil Paala tee 5, tema eest kandis hoolt tütar Karin, kes abiellus oma onu, Heinz von Ungern-Sternbergi parima sõbra, Ulrich Braschega. See oli armastus esimesest silmapilgust ja tundus, et elu on imeline.
Karl von Mensenkampff, kes oli samuti osalenud vabadussõjas Balti pataljonis, oli ilma jäänud oma Tarvastu mõisast, muu hulgas ka rippsilla alusest maast. Nii tegi ta 1928. aastal otsuse kinkida sild, mida mööda tema esivanemad olid kõndinud Tarvastus üle oru mõisa kalmistule, ära Viljandi linnale. Et aga silla mõõdud polnud Viljandi lossimägede jaoks päris sobivad, tuli silda kohendada ja see paigaldati Viljandisse alles 1931. aastal. Karl ise elas samuti Viljandis, töötades naise venna, Heinz von Ungern-Sternbergi juures lennuki- ja bussitehases raamatupidajana ning kui ta 1939. aastal suri, maeti ta vanemate ja vanavanemate juurde Tarvastu mõisa kalmistule.

Viljandi eesti eralennunduse pealinnana

Alexandrine väikevend, temast põlvkonna jagu noorem Heinz, pani aga 1930. aastate alguses aluse Eesti eralennundusele ja muutis oma kodulinna Viljandi mõneks aastaks lausa Eesti lennunduse pealinnaks. Heinz ja Ulrich sooritasid eksami Tallinna Õhuasjanduse Ühingu juures, saades piloodilitsentsi numbritega 2 ja 3 terves Eestis. Heinz, kelle koolitee oli sõja tõttu kannatanud, väärtustas haridust ja saatis endast üheksa aastat noorema sõbra edasi õppima Saksamaale Rositteni purilennukooli.
5. juunil 1931. aastal asutati Viljandis Sakalamaa Õhuasjanduse Ühing. Heinz von Ungern-Sternberg ostis Saksamaalt sportlennuki Klemm L 25 b VII ja alustas septembris ümber Euroopa ringlendu: Stuttgart, Köln, Calais, London, Pariis, Lyon, Marseille, Torino, Milano, Trieste, Zagreb, Budapest, Praha, Görlitz, Berliin, Varssavi, Königsberg, Kaunas, Riia, Tallinn, Viljandi. Ringlennul kasutati Eesti Kiviõli „Estolini” nime kandnud põlevkivist aetud bensiini. Kümne päevaga oli läbitud ligi 5900 kilomeetrit.
Viljandi lennuväli avati pidulikult 10. juulil 1932. Lennuväljal oli ka lennukuur (15 x 20 meetrit), selle kõrvale rajatud lennuvälja vahi elamine ja veidi suurem ruum, mida kavatseti kasutada reisijate ooteruumina.
20. veebruaril 1933 lendasid Brasche ja Ungern-Sternberg Viljandist Riiga. See oli vastuvisiit eelmisel aastal Tallinna külastanud eralenduritele. Järgmisel päeval tuldi tagasi. Järgnes lend mööda Eestit mille käigus tehti paarikümne päeva jooksul ring peale poolele Eestist, maanduti üle 150 korra ettevalmistamata platsidel. Kõikjal korraldati kohalikele huvilistele väikese tasu eest lõbulende. Suur propagandatuur lõppes 9. märtsil Põltsamaal.


Viljandi paruni mehaanikatöökojas ehitatud monoplaani ES-AAC tiibadele on nende kandevõime kontrollimiseks roninud: vasakult esimene L. Vellema, kolmas parun ise, neljas insener K. Lemm, kuues lendur U. Brasche.
Villem Ilusa erakogu.

Lenduri tütrest sai noorim reisija

1920. aastate lõpus ja 1930. aastate alguses tegid Alexandrine von Mensenkampff, Emily ja Heinz von Ungern-Sternberg kolmekesi koos mitu tehingut endiste Viljandi mõisa maadega, mis nüüd olid juba linna piires.
H. Ungern-Sternberg sai 27. septembril 1930 Viljandi linnapealt August Maramaalt nimelise viseeringu insener F. Werncke projektile, mille järgi ta võis Mõisa tee 12 asuva õllekeldri ette ehitada autokuuri koos töötoaga. Detsembris 1932 asus Brasche Viljandis ehitama purilennukit, jaanuari lõpuks oli lennuk enam-vähem valmis, 5. veebruaril 1933 tehti Viljandi järvel esimesed proovilennud. Samal ajal oli juba alustatud teise, veidi täiuslikuma purilennuki ehitust, millega oleks olnud võimalik startida ka mootorlennuki pukseerimisel.
Alexandrine kinkis väimehele pulmadeks lennukimootori ja Brasche ehitas Ungern-Sternbergi endisest kuulsast lennukist ES-UST, millega Ulrich Brasche oli teinud 1932. aastal Põltsamaal avarii, ümber uue lennuki. 1934. aasta suvel sündis Tallinnas Karini ja Ulrichi tütar Rhona Alice, kellest sai Eesti ajaloo noorim lennureisija – Brasche tõi naise ja tütre Tallinnast koju Viljandisse lennukiga.
ES-UBA oli esimene purilennuki start mootorlennuki puksiiris Baltimail. Varem oli selliselt purilennukeid õhku veetud vaid Saksamaal, Nõukogude Venemaal ja Poolas. Esimesel stardil viis Ungern-Sternberg Brasche piloteeritud purilennuki 500 meetri kõrgusele.
Brasche jätkas lende oma uuel purilennukil. Järgmine start oli 1500 meetri kõrguselt millele järgnes umbes pooletunnine vabalend. Siis õnnestus tal ühel tuulisemal päeval leida Viljandi lähistel ka tõusvaid õhuvoole ning tõusta iseseisvalt 900 meetri kõrguselt 1300 meetri peale. Sealt ta laskus paarsada meetrit, et seejärel uuesti tõusta peaaegu sama kõrgele. Kokku kestis lend üle 40 minuti. Kuna purilennukil endal ei olnud kõrgusemõõtjat, siis oli Braschel sellel lennul kaasas ES-UBA pealt maha võetud kõrgusmõõtja, mida käes hoides ta lennukõrgusi fikseeris.
Uus purilennuk vajas ka publikule näitamist. Juba 22. juulil lendasid Ungern-Sternberg (ES-UBA roolis) ning Brasche (purilennukis) Pärnusse. 30. juulil lennati samamoodi Narva lennupäevale. 6. augustil 1933 peeti Viljandis maha Sakalamaa 2. Lennupäev. Tallinnas alles valmis esimene purilennuk. Septembris osalesid Ungern-Sternberg ja Brasche Jõhvis ja Tartus toimunud lennupäevadel. Kokku lendas Brasche purilennukil Ungern-Sternbergi lennuki taga üle 8000 kilomeetri.
1933/34. aasta talvel toimusid Viljandis esimesed purilennukite ehitamise ning purilennu kursused, kuhu saabus 17 õpilast. 3. jaanuaril valmis esimene kursustel ehitatud lennuk, teine valmis samuti enne kursuste algust. Kolmanda lennuki ehitus jätkus paralleelselt kursusega.
Järgnenud purilennukursusel oli instruktoriks loomulikult Ungern-Sternberg. 10. märtsil 1934 toimetati esimesed purilennu eksamid Eestis. Kursuse lõpetasid õnnelikult kõik 22 kursanti, nende seas ka üks naispurilendur. 18 purilendurit lõpetasid B-klassis, ülejäänud A-klassis. 9. juulil 1934 algas Viljandis teine purilennukursus, mis lõppes augustis, seal oli vaid seitse õpilast, kes kõik said A-klassi tunnistused.

Valitsus oli unustanud Vabadussõja ideaalid

Oli kolmekümnendate algus, ülemaailmne majanduskriis oli ka Eestisse jõudnud. Sarnaselt paljudele teistele tundis ka Heinz Ungern-­Sternberg, et Eesti valitsus oli unustanud Vabadussõja ideaalid ja ta ühines Vabadussõjalaste liikumisega. Mõlemad lendurid olid tihedas kontaktis Artur Sirguga, nad viisid teda ja teisi vabadussõjalasi ühelt koosolekult teisele, tundes, et seisavad õige idee eest.
1934. aasta lõpp oli Ungern-Stern­bergi perekonnale ränkraske. 12. novembri varahommikul arre­teeriti Heinz Ungern-Sternberg ja Ulrich Brasche Perila mõisas Harjumaal. Lendurid kinnitasid, et läksid pr Turmanni sünnipäevale, kuid lennukil oli rohkem kütust kui tavaliselt ning mõlemal mehel taskus Soome raha, kuid mitte Eesti oma. Nad pidid aitama Artur Sirgul Helsingisse põgeneda. Sirk pääses küll samal päeval vangivalvuri abiga põgenema ja nad kadusid koos. Sirgul õnnestus põgeneda Luksemburgi, kus ta kolm aastat hiljem mõrvati.
Viljandi eralendurid olid üksik­vangistuses, tingimused, nagu Tallinna Keskvanglas ikka, olid ebainimlikud, kuid ometi kogesid vabadussõjalased vanglaski toetust: nad võisid lugeda lennundusajakirju ja -raamatuid, Heinz von Ungern-Sternberg töötas üksikkongis uue lennuki projekteerimise kallal, tal oli oma joonestuslaud ja kuna oli talv ning päevavalgust vähe, lubati tal osta oma kongi lakke parem lamp.
Ülekuulamised olid sagedased ja pikad, olukord närve kurnav nii vangidele endile kui ka kodustele. Ühenduses selle juurdlusega võeti Ungern-Sternbergilt lennuluba ära, kuigi, nagu tollele ajale kohane, toodi ettekäändeks hoopis üks varasem lennuõnnetus.
Detsembris 1934 visati mõlemad mehed juhatuse otsusega tagaselja Sakalamaa Õhuasjanduse Ühingust välja, neil keelati oma lennukeid Viljandi lennuväljal hoida ning ka ise seal viibida. Mõlemad mehed istusid alles eeluurimise all Patareis.
Samal ajal suri Viljandis Heinz von Ungern-Sternbergi ema, paruness Emily Sophie Alexandrine von Ungern-Sternberg. Ajalehed pasundasid, kuidas parun tuuakse küll koos vangivalvuriga ema matusele, kuid viiakse pärast jälle kindlasse kohta tagasi. Nii ka sündis. Lilled ema haual ei jõudnud talvekülmaga veel närtsidagi, kui järgnes õde. Kui ema matmist on maininud tollane Viljandi Pauluse koguduse õpetaja Jaan Lattik hiljem oma paguluses kirjutatud mälestusteraamatus, siis kuidas maeti 56-aastane Alexandrine Alice Emily von Mensenkampff ja kui vaiksed võisid olla need matused, kuhu vangist venda muidugi enam ei lubatud, ei tea keegi. Võib vaid oletada kui raske oli rinnalapsega kahekesi jäänud Karin Gabriele Braschel keset karmi talvekülma vanaema ja ema matmist korraldada.
21. veebruaril 1935 Sakalamaa Õhuasjanduse Ühingu üldkoosolekul põhjustas juhatuse otsuse kinnitamine sakslastest ühingu liikmete lahkumise. Eestlased, kes hääletasid väljaviskamise poolt, kurtsid hiljem, et hääletus oli avalik ja neil oli hirm Pätsi-meelsete kättemaksu ees.
Ilma selliste lennundusfännideta, nagu Ulrich Brasche ja Heinz von Ungern-Sternberg, kaotas Viljandi otsekohe oma positsiooni, lakkas olemast parim lennunduskeskus Eestis ja klubi läks väga kiiresti pankrotti.

Viljandis toodeti busse Tallinnale, Tartule ja Narvale

Jäänud poliitilistel põhjustel ilma lennulitsentsist, otsustas Heinz oma garaažis, kus varem tehti lennukeid, nüüd autobusse tootma hakata. Brasche käis Saksamaal Mercedes-Benziga läbi rääkimas ja töö võis alata täie hooga. Need olid Eesti tuleviku-bussid!
1936. aasta aprillis registreeriti Kaubandus-tööstuskoja äriregistris „Viljandi mehaanika-töökojad H. Ungern-Sternberg & Ko”, mille ainuke täisosanik oli Heinz Ungern-Sternberg ise ja mis asus Viljandis, Mõisa tee 12. Viljandi mõistes oli tegu suurettevõttega, kus 1937. aastal töötas 73 ja 1938. aastal 63 töölist.
Ungern-Sternbergi ettevõte keskendus peamiselt bussikerede ehitamisele. 1938. aasta jaanuari alguses tähistati pidulikult tööstuse juurdeehituse valmimist, firmal oli Tartust, Tallinnast ja Narvast busside ehitamiseks rohkesti tellimusi. Aprillis valmisid kolm esimest Tallinna linnavalitsuse tellimisel ehitatud nn Tallinna-tüüpi bussi. Sama aasta märtsis oli valminud Narva linnavalitsuse tellitud kaks, tõenäoliselt samuti nn Tallinna-tüüpi bussi (36 ja 38 istekohaga) ning Sotsiaalministeeriumi Tervishoiu Peavalitsuse tellimusel ehitatud kaks sanitaarautot. Ühe neist kavatses ministeerium suunata Petserisse, teise Viljandisse. Mais tellis sama aasta suvel üle võetava Viljandi linnasisese bussiliini Linn – Raudteejaam ja avatava uue liini Pärnu mnt – Kivistik tarbeks töökojast uue bussi Viljandi linnavalitsus. Vähemalt 28–29 istekohaga bussi hinnaks arvestati 14 500 krooni. Uus sinist värvi autobuss valmis augustiks, esimene proovisõit veel viimistlemist vajava bussiga tehti 1. augusti õhtul. Teine Viljandi linnavalitsuse tellitud autobuss valmis tööstuses 1939. aasta juuni alguses ja läks liinile 15. juunil. Bussi hinnaks kujunes 15 000 krooni ja see oli üldjoontes eelmise bussi sarnane.
1939. aasta jaanuari alguses valmis Ungern-Sternbergi töökojas Tallinna linna tellimusel ja gaasikaitse eriteadlaste jooniste järgi Tallinna tuletõrje lendsalgale ehitatud furgoonkerega gaasikaitseauto 14 hj Opel-Blitzi alusele. Auto ehitamine läks maksma 11 000 krooni ja selles olid gaasikaitse, esmaabi ja degaseerimise osakond; varustuse hulka kuulus kaks kanderaami, gaasimaskid, hapnikuaparaadid, „gaasiluure” anumad, ravimid, tööriistad jne. Auto tagaosas asus pesemisruum soojaveedušiga. Rahuajal oli sõiduk kasutatav esmaabiautona vingu- või gaasimürgistusi põhjustavate suuremate õnnetuste puhul. Tegemist oli esimese taolise eriautoga Baltimail ja isegi soomlastel ei olevat tol ajal veel sellist sõidukit olnud.
Kuid nüüdseks oli Eestis poliiti­line kliima jälle muutumas. Ilma Artur Sirgu vastuseisuta olid Konstantin Pätsil vabad käed. Kommunistlik infiltratsioon, süvenevad saksavastased meeleolud, üldine ebatervislik atmosfäär, suurenenud ebakindlus ja rahutus. Üha enam ja enam nooremaid baltisakslasi pettus Eestis.
1939. aasta sügisel lahkusid Ungern-Sternbergid Viljandist – linnast, mida see perekond oli väga armastanud ja mille ilmet nad olid kujundanud kolme inimpõlve jooksul. Heinz Oswald Paul Richard von Ungern-Sternberg langes 1945. aasta jaanuaris saksa rahvaväe ehk Wolksturmi koosseisus Preisimaal, praeguse Poola territooriumil. 1944. aasta septembris oli ta saanud teada oma ainsa poja Wolf Otto von Ungern-Sternbergi surmast.


Mõisa kalmistul laiutab praegu laulupeo tule-urn, kuigi keegi Viljandi volikogu liikmetest oma esivanemate hauale samasugust küll ei soovi. Foto: Jaan Männik

Kalmistu rüüstamise lugu

Ungern-Sternbergide perekonnakalmistut rüüstati Viljandis tõenäoliselt juba esimesel punasel aastal. Teada on, et sõja ajal peeti Viljandis üks laulupidu, kus lauldi samasuguseid eesti laule, nagu enne sõda, kavas oli vaid üks kohustuslik saksa laul – ­Schilleri ja Beethoveni „Ood rõõmule”, sama laul, mida me täna Euroopa hümniks peame. Saksa-aegsel laulupeol oli lauluväljaku kujunduseks kannel.
Esimestel nõukogude okupatsiooniaastatel püstitati mõisa kalmistu müürile plank ja kalmistu jäi plangu taha. Sinna justkui ei lubatud minna, kuid inimesed mäletasid veel, et seal on hauad. Plangu kaunistuseks aga olid hiid-Leninid ja -Stalinid ning muud praegustele inimestele juba täiesti tundmatud näod ja loomulikult ohtrasti punalippe.
Suurem osa viljandlasi oli linnast lahkunud. Sakslased, kelle protsent oli Viljandis Eesti kõrgeim, lahkusid 1939, parem osa eestlastest küüditati 1941, kes veel alles, lahkus 1944, siia jäid kas väga vanad, väga vaesed või uue võimu ustavad käsilased. Lisandus veel 1949. aasta küüditamine, ­samal ajal voolas Viljandisse pidevalt sisse võõrast rahvast. Ja nii juhtuski, et 1960. aastatel mindi labidate ja kirkadega mõisa kalmistule. Alles siis lükati ümber parunipere liikmete suured hauaplaadid, need jäid mullavalli alla. Lauljatele mõeldud betoontrepp valati nüüd juba osaliselt kalmistu territooriumile, lõhuti ka ülemine pool mõisa kalmistule viivast trepist, kuid värav pidas vastu peaaegu Eesti vabanemiseni.
1980. aastate alguses oli ju Viljandis ikka veel elus neid vana-aja inimesi, kes kandsid endaga Viljandi hõngu. Need olid Heinz von Ungern-Sternbergi põlvkonnakaaslased, kelle viimastele esindajatele oli määratud lahkuda siis, kui meil riigikord küll vahetus, kuid püünele trügisid ja on sinna tänaseni pidama jäänud aktiivsed komsomolkused, kes olid tulnud kodudest, kus neile ei õpetatud, et surnuaias ei tohi joosta ja lärmata. Need linnajuhid panid Ungern-Sternbergide perekalmistule laulupeotule urni ja arvasid, et paruneid, vapse ja natse, ei mäleta enam keegi, sest ainukesed lubatud kujud ajaloost, keda tuleb kiita ja ülistada on Päts ja Laidoner.

2004. aastal sai Viljandi linn Eesti riigilt paar üksteisega külgnevat endist kinnistut, millest mõni oli ka eelmisel eesti ajal olnud riigimaa. Kummalisel kombel ei huvitanud kumbagi osapoolt (riiki ega linna), et mõisa kalmistu ehk kinnistu nr 19, oli jäetud riigistamata ning olnud matmispaik. Nõukogude kasvatusega praegused linnajuhid ei tea, et surnuaed on püha paik ja nad ei hooli sellestki, et samale kalmistule on maetud juba keskajal. Linnapea Loit Kivistik kinnitas Eesti Rahvusringhäälingule, et tema ei näe, et see (Ungern-Sternbergid? Mälestus vanast Viljandist? Või et käituksime tsiviliseeritud inimestena?) midagi linna ajaloole juurde annab. Niisiis on uus kinnistupiir nihutatud 9 meetrit kalmistule ning üle haudade on planeeritud kergliiklustee ja laternapostid. Viljandist on saamas metslaste, tölplaste ja põmmpeade kants.

* * *

Graniitsammas lennunduse pioneeridele


Kullamaa kirikuküla muruplatsile püstitati 2011. aastal Eesti lennunduse pioneeride, Alexander Liwentaali ja Ulrich Brache mälestuseks graniitsammas. Foto: online.le.ee

Maailmas on palju rahvusi, kel pole oma riiki ja palju riike, mille riigikeeleks pole selle põliselanike emakeel. Eestil on olnud õnne: taastatud on riiklik iseseisvus ning alles hoitud ka oma keel ja kultuur. Kas ja kuidas see ka edaspidi õnnestub, sõltub paljuski meist endist, eriti olulisel määral aga tahtmisest ja soovist meeles pidada minevikus toimunud sündmusi ja inimesi. Läänemaal, Kullamaa kirikuküla muruplatsil kõrgub 2,5-meetrine graniitsammas, mis püstitati 2011. aasta sügisel kodukandist pärit Maailma ja Eesti lennunduse pioneeride, Alexander Liwentaali ja Ulrich Brache mälestuseks. Olgu see fakt meeldetuletuseks ja märgiks viljandi linnajuhtidele, kuidas võiks teeneka Viljandlase ja Eesti lennunduse suurkuju Heinz Ungern-Sternbergi mälestust jäädvustada.

Loit Lepalaan,
Kullamaa Kihelkonnamuuseumi juhataja

* * *

Glehnide perekonnakalmistu ja Kochide kabel taastati koostöös Tallinna linnavõimuga

Perekond Glehnide matmispaiga Nõmmel korrastas Tallinna linn linnavalitsuse süsteemi erinevate allüksuste (Tallinna Kultuuriväärtuste Amet, Kommunaalamet, Keskkonnaamet, Nõmme Linnaosa Valitsus) omavahelises koostöös. Töid finantseeriti linna eelarvest ja tegemist on nüüd linnale kuuluva ja linna hooldatava objektiga. Nõmme linnale aluse pannud ja palju põnevaid ehitisi püstitanud Nikolai von Glehn ja tema poeg Manfred, kes kaua juhtis Nõmmel baptistikogudust, olid ja on Nõmme identiteedi seisukohalt väga olulised isikud. Kuigi sellele kalmistule Mustamäe nõlva all ei ole maetud kumbki neist ise, vaid von Glehnide teised pereliikmed, on see koht nõmmekatel ikka meeles olnud ja unustusse jäänud aadlikalmistu korrastamist taotlesid ning aitasid läbi viia ka kodanikuühendused ning ümbruskonna elanikud.
Tallinnas on korrastatud teinegi mõisakalmistu: Kochide perekonnakalmistu Pirital velodroomi taga, hilisema Pirita uue kalmistu naabruses. Muu hulgas taastati Nõukogude ajal varemetesse jäänud mälestus­kabel. Töid finantseeris siingi Tallinna linn, aitasid aga ka Kochide perekonna järeltulijad. Kabeli taasõnnistas Pirita kloostri vaimulik Vello Salo. Nii von Glehnide perekonnakalmistu kui Kochide matusepaik koos kabeliga on ka riiklikult kaitstavad kultuurimälestised. 

Oliver Orro,
Eesti Kunstiakadeemia muinsuskaitse
ja restaureerimise osakonna õppejõud

* * *

Pärandi hoidmisest


Kirikus on säilinud 1907. aastal surnud paruni hõbedased kirstuplaadid, Pauluse kogudus tunneb oma ajalugu ja teab, kuidas nende kirik tekkis.
Foto: Jaan Männik

Parunite Ungern-Sternbergide vana aadlisuguvõsa, mille oksad ulatuvad Viljandisse, pärineb Erastvere mõisast Kanepi kihelkonnast. Nende mõisahoonesse asutati eesti Wabariigi poolt 1926. aastal psühhokroonikute kodu, kuhu koondati ravimatud haiged üle Eesti, ka Viljandimaalt. Meil on kaks Ungern-sternbergide perekonnakalmistut, mis mõlemad reostati nõukogude võimu poolt „proletaarse klassivõitluse” tuhinas, nagu Viljandiski. Vanem perekonnakalmistu Kanepi kiriku läheduses Mäe kalmistul oli muudetud prügimäeks. 1980. aastatel likvideeriti sealt kohalike inimeste talgutega prügimägi ja kalmistu korrastati. Pärast sidemete loomist 1996. aastal Erastvere mõisa viimase järeltulija Gerd von Ungern-Sternbergiga on see kalmistu kaitse all. Tema abiga püstitati sinna uus mälestussammas kõigi kihelkonna mõisatest pärinevate Ungern-Sternbergide mälestuseks, mõni aasta hiljem lisati tahvel 26 sinna maetud isiku andmetega ja restaureeriti kalmistumüür.
Viljandi lossi ehitaja August Paul von Ungern-sternberg rajas 1883. aastal oma mõisa parki Erastvere mõisa pärandkalmistu koos kabel-kirikuga „Marienkapelle”, mis pühitseti ootamatult haigestunud tütre Marie nimele, kelle kaasavarast kirik ehitati. Kiriku lammutas Erastvere erihooldekodu 1972. aastal ja pere­konnakalmistu kasvas võssa. Ka meil oli pargis laululava 100 meetrit eemal kalmistust, aga me viisime lauluväljaku teise järve – Jõksi järve kaldale. 1997. aastal pärandkalmistu taastati, kiriku vundamendile püstitati mälestuskabel. Kabelisse on paigaldatud ka epitaafid Viljandi Ungern-Sternbergide perekonnakalmistule maetud Marie von Ungern-Sternbergile, tema vanaisale Condratile ja vennapojale Gerhardile. Mõlemaid kalmistuid hooldatakse regulaarselt. 2005. aastal ehitati Gerd ja Martha von Ungern-sternbergide soovil vana Erastvere mõisa kivihoone Erastvere järve kaldal ümber kabel-kirikuks hingehoiuks ja regulaarseteks jumalateenistusteks hooldekodu patsientidele.
Kui kõrge ametimees küsib, mis kasu Viljandi linnale tuleb Ungern-Sternbergide perekonnakalmistu taastamisest koos Katariina kabeliga, siis arvan, et eelkõige saab ausalt ja häbenemata silma vaadata oma lastele ja õpetada neile, et pühitsetud viimast aset – surnuaeda, kuhu me kõik kunagi viimsele unele läheme, ei tohi rüvetada, selle üle ilkuda, ei seal ratastega ringi rallida, sealt midagi kaasa võtta ega sinna midagi peale ehitada, kas või kõige suuremas maahädas.
Ajalugu ei saa suvaliselt ümber muuta. Viljandisse tullakse ka mujalt maailmast seda väikest perekonnakalmistut külastama, ka tuleval-aastal üleilmsel Ungern-Sternbergide perepäeval. Ärgem unustagem, et siin, meie kodumaal, on ka selle väikese, kõrge vaimsusega rahvakillu – baltisakslaste – igivanad juured, nende kultuuripärand jäi saatuse tahtel meie hoida koos nende esivanemate haudadega. See on meie kohus.

Milvi Hirvlaane,
ajaloolane, koduuurija


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv