Kultuur ja Elu 3/2012


Kultuur ja Elu 2/2012

 

 

 

 


Ester Kõrvits elust ja armastusest

tekst: Hille. K. Arm

Kohtusime Ester Kõrvitsaga tema hubases kodus Haapsalus. Laual auras tee ja vaasis ilutsesid värvikad sügislilled. Ei juhtu just tihti, et kohe esimesel kohtumisel saab rääkida avameelselt nii elust kui armastusest. Ja veelgi harvemini juhtub, et vestluskaaslase jutt on sedavõrd kaasahaarav, et teegi jääb joomata. Ester Kõrvitsaga kohtumine just selliseks kujunes.

Meil oli nii palju juttu siin elust ja armastusest... Te oskate nõnda kaasahaaravalt elust rõõmu tunda ja seda ka teistega jagada. Kindlasti olete näinud igasuguseid aegu ja üle elanud erinevaid riigikordi. Millisena mäletate oma lapsepõlve?
Ma olen näinud elu jooksul huvitavaid aegu. Mäletan eesti aega. 1930ndatel oli Haapsalu väike armas provintsilinn. Kõik tundsid kõiki ja olid teretuttavad. Suvel jalutati tihti promenaadil. Tehti pilti, kuulati muusikat, elati sealsele kultuurielule kaasa. Meiegi käisime seal koos isa-emaga. Kuna minu isa oli linnavalitsustööline, siis linnapea Ants Alver ikka tuli ja surus kätt – see oli minu isale suur tunnustus.
Me olime peres neljakesi: isa, ema, vend ja mina. Meil oli köök ja üks tuba. Sinna mahtus kõik ära. Me mahtusime sinna magama ja meil oli suur kahe poolega riidekapp, kus olid meie kõigi riided, ja kummut voodipesu jaoks. Me ei olnud puuduses ega vaesuses. Meil oli kõik olemas aga ei olnud ka midagi üleliigset. Meil oli terve pere peale kaks suurt sauna­lina. Mul on neid praegu kakskümmend. Kas on neid siis nii palju vaja? Ei ole inimestel vaja nii palju asju, kui nüüdsel ajal on. Aga kui nüüd võrrelda minu elu minu vanemate omaga, siis ma elan praegu palju jõukamalt kui minu isa ja ema. Tol ajal lihtsalt elati teistmoodi. Riides muidugi käidi eriti korralikult – tol ajal mõeldi väga, kust mida osta ja kuidas raha kulutada.
Ma olen näinud ka sõjaaega. Mäletan, kui 1939. aastal Vene sõjavägi sisse tuli. Juba siis hakkas hirm peale. Ja minu kooliaeg algas nii, et eestiaegsetele õpikutele kleebiti ribad peale. Näiteks need kohad, kus oli sõna „peremees” märgitud, kaeti paberiga kinni. Isegi matemaatika tekstülesannetesse see ei kõlvanud, sinnagi kleebiti valge paber peale. Eks lapsed on muidugi uudishimulikud ja need paberid kisti sealt pealt ikka ja jälle ära.
Suurt sõda siiski Haapsalust üle ei käinud. Üle linna kahurimürsud küll lendasid ja mõni maja sai kannatada, kuid väga purustusterohket sõda meil Haapsalus ei olnud. Aga esimest küüditamist ma mäletan. Juunikuus see oli – ööd olid valged, me elasime tol ajal Jaama tänaval. Ja nägime, kui veoautodega neid siis raudteejaama viidi. Ema hakkas ka asju kokku otsima ja pani juba riidedki selga. Ma olin siis kaheksa-aastane. Aga meist läks see siiski mööda. Mu isa ei olnud omakaitses, tuletõrjes oli ta küll. Mu isa ei olnud ei kommunismi pooldaja ega ka selle vastane, seetõttu me pääsesime kõigist repressioonidest, sest eks saksa ajal olid ju ka omad hirmud.
Aga eks aeg läks omasoodu edasi. Peale sõda algas selline aeg, kus kõigil olid nuhid järel. Seda me muidugi kõik teadsime. Siis ma olin õpetaja. Vanemad õpetajad ikka hoiatasid: „Ära sa kõike räägi, see meie uus kannab kõik ette...” Sel ajal tegutsesid nuhid nii, et tuldi üheks aastaks õpetajaks ja siis mindi jälle edasi. Nii käidi koolist kooli. Meilt siit Haapsalust läks „uus õpetaja” edasi Orissaarde, sealt Tallinna ja nii see käis. Aga see oli meile õnneks kõik teada. Ja no kuidas see välismaale saamine siis oli – see oli ju ka päris omaette teema. Siis käis nuhkimine aasta aega ette, enne kui mõnele sotsialismimaale minna sai. Mul oli vend Kanadas, küll siis ikka küsiti, et millega ta seal tegeleb, kas ta seal väliseestlaste organisatsioonide tegevuses ka osaleb. Mu vend laulis seal laulukooris. Küllap tundus seegi kahtlane. Kui nüüd mõelda sellele, mis me kõik oleme läbi elanud, ja kui ma nende aegade peale tagasi mõtlen, siis praegu ei tohiks küll mitte millegi üle nuriseda. Vahel tuleb võtta lihtsalt aeg maha, peatuda ja tunnetada loodust ning vaadata oma kallimale silma. Ja sellele peaks ikka igal päeval tänutundes mõtlema, et me oleme vabad ja me oleme siiani püsima jäänud.

Ester Kõrvits on luuletaja, kunstnik ja kollektsionäär, kes on pedagoogiametit pidanud nii Tallinnas kui ka Haapsalus. Ta on sündinud 12. aprillil 1932 Haapsalus, kus möödus ka tema lapsepõlv ja kooliaastad. ­Haapsalu Pedagoogilise Kooli lõpetas ta 1951. aastal, järgnesid õpingud Tallinna Pedagoogilises Instituudis. Tänavu ­tähistas Ester Kõrvits oma 80. sünnipäeva värskelt trükitud luulekogu „Elutäis armastust” ja akvarellinäitusega. 
Ester Kõrvitsa sulest on veel ilmunud 1999 aastal luulekogu „Lihtsad salmid” ning 2005. aastal „Aja setted”. Ta on koostanud hulga õnnitlus- ja jõulusalmide kogumikke, koostanud enam kui kümme postkaardinäitust ning tema akvarelle on eksponeeritud mitmel isiknäitusel Tallinnas ja Haapsalus.

Teie oskate ajast rääkida ja ajast luuletada. Te oskate ajaga nii kenasti ümber käia ja teil jätkub ka häid mõtteid, mida teistega jagada. Olete väga staažikas õpetaja ja oma elu jooksul kindlasti näinud palju erinevaid õpetajaid ja õpilasi. Ka oma lapsed olete juhtinud teisi õpetama ja juhatama. Teie noorem tütar Helge peab Helsingis koorijuhi ametit, vanem tütar Marge töötab Tallinna Ülikoolis, avatud ülikooli programmijuhi ametis. Kuidas te nüüd ise õpetajana suhtute kõigesse sellesse, mis on muutunud? Või kuidas te selle aja muutumisega olete kaasa läinud?
Mu ema soov oli see, kui ma olin veel algkoolis, et minust saaks õpetaja. Esialgu ma muidugi ei tahtnud sellest kuuldagi. Kuid elu pani ise kõik paika. Ma sain väga varakult endale ristipoja, keda ma siis kasvatama hakkasin.
Mida ma nüüd ütleksin praegusel ajal. Raadio ja meedia ju korrutavad kogu aeg, et me ei tohi last ahistada. Me ei tohi talle peale sundida, me ei tohi teda käskida. Need on väga erinevad asjad: üks teema on ahistamine, hoopis teine teema on õpetamine ja kasvatamine. Noori tuleb kasvatada. Võtame kas või näite loodusest – isegi loomariigis kasvatatakse oma järeltulijat. Mul tekib tänasel päeval küsimus, kui kaugele see laps võib minna? Mul on kahju, et paljud lapsed ja noored on süüdimatud. Nad ei olegi kuulda saanud, et ei ole hea sel või teisel moel käituda, sest see teeb talle endale kahju. Lapsed ju proovivad ja katsetavad kogu aeg, kui kaugele minna võib. See on juba inimese loomuses. Mingid reeglid peavad olema ja lapsed vajavad, et oleks keegi, keda usaldada ja kellest eeskuju võtta. Õpetaja peab olema autoriteet ja mõjuma nii, et lapsed teda kuulama jääksid.
Praegu on ka see teistmoodi, et lapsi ei õpetata enam rääkima, kõik käib kirjalikult. Lapsed ei oska enam korralikult suhelda ja paljud ei räägi enam head eesti keelt. Võõrkeelte mõjutusi on juurde tulnud väga palju. Mul on sellest kahju, et paljudes perekondades ei räägitagi lapsega ja siis muidugi ei oska ka lapsed enam suhelda ega tea, kuidas olla õnnelik.

Aga mis on siis see õnnelik olemine. Paljud otsivad seda õnne valemit. Mis see teie jaoks on?
Mis see siis on? Ma arvan et iga inimene teeb ise end õnnelikuks või õnnetuks oma mõtlemise kaudu. Muidugi ma mõtlen palju. Ma analüüsin seda, mis ühiskonnas toimub ja ka seda, mis teeb inimese õnnelikuks. Ma olen kohanud palju inimesi, kes oskavad leida õnne ka pisiasjas. Tihtipeale tahavad inimesed liiga palju ega teagi vahel ise, mida nad soovivad. Näed, ma olen täna õnnelik – te tulite mulle külla ja meil on meeldiv vestelda. Ma olen õnnelik, kui ma saan mõne huvitava kaardi, mille ma panen oma kogusse. Minu õnn on ka see, et mu lastel on hästi läinud, nad on osanud targasti elada. Ja ma olen õnnelik selle üle, et lapsed hoiavad mind ja hoiavad üksteist. Ma olen ikka seda püüdnud neile lapsest saadik kasvatada, et teineteist tuleb toetada, oleme üks perekond – need on ju kõige lähedasemad sidemed. Minu kõige suurem rõõm oli see, kui me vestlusringis suvekodus jälle kõik koos olime, siis noorem tütar ütles mulle: „Emme, ma tänan sind, et sa oled meid õpetanud elus õigeid väärtusi hindama.” See ongi õnn. See peitub lihtsates asjades. Ma olen siin kirja pannud mõne mõttetera.

Teil on ka sellised hobid, millest saab välja lugeda nii ajalugu kui ka lihtsalt inimeste häid soove. Olete andnud välja mitu luulekogu ja kirjutate mõtteteri. Kuid teil on veel üks huvitav hobi, mis on üsnagi ainulaadne. Teie riiulid on täis albumeid, mis sisaldavad inimeste häid soove: need on postkaardid, millesse on kirja pandud oma lähedastele soovitud head mõtted ja õnnesoovid. Räägime pisut teie unikaalsest postkaartide kogust, kust võib leida kaarte sajanditagusest Eestist kuni tänapäevani välja.
Mul on neid aja jooksul kogunenud tõepoolest palju. Süstemaatiliselt hakkasin neid koguma 1985. aastal. Kõigepealt alustasin Vene lillepostkaartidest. Kui ma selle kollektsioneerimisega alustasin, siis küsisin alguses kaarte oma tuttavatelt. Kõigi sõprade ja sugulaste pool sorteerisime vanadest kummutisahtlitest ja karpidest kaardid ära. Nii et ma sain need veel õigel ajal kätte, muidu oleks lihtsalt ära visatud või põletatud. Need olid põhiliselt nõukogudeaegsed kaardid. Siis ma ei olnud nende vanade postkaartideni veel jõudnud. Me nimetame vanadeks kaartideks postkaarte, mis on pärit eelmise sajandi algusest kuni neljakümnendateni. Siis tuli sõda vahele ja trükkimise võimalused olid väiksemad. Mul tekkis huvi ka just nende vanade postkaartide vastu. Esimesed tolleaegsed kaardid jõudsid minuni kõigepealt naabri vanaproua Miira kaudu, kes tõi oma sahtlitest välja lausa 1920-ndatest pärit vanu fotopostkaarte. Neid tehti omal ajal Prantsusmaal ja ka Tsaari-Venemaal. Prantsusmaal olid fotograafidel omad modellid, kes siis neile poseerisid. Väga levinud olid tol ajal lembekaardid, kus olid mees ja naine koos kaunites poosides. Ühes komplektis oli tavaliselt kuus postkaarti. Fotopostkaarte tehti ka Eestis. Esimene tegija oli Narva fotograaf Voldemar Noormägi, kes hiljem tegutses ka Tallinnas. Eesti fotograafid tegid põhiliselt portreid – neil olid motiiviks kaunid naised. Oli ka muidugi teisi teemasid, näiteks Eestimaa vaateid tegid kaks fotograafi Parikase nime all. Paljudes kodudes on kindlasti vanu postkaarte, millel on selle nimega tempel. Selle firmamärgi „Foto Parikas” taga tegutsesid tol ajal vennad Georg Johannes ja Peeter Parikas. Nad olid kaks täiesti erineva elusaatusega meest, kes on Eesti fotoajaloos väga tuntud. 1930ndatel tegi eriti häid postkaardifotosid fotograaf nimega Riel. Tema fotodest oli Haapsalus mõni aeg tagasi ka näitus. Ka tema fotod on mul kogus olemas. Kaartidel on oma stiilid. Kui ma näen postkaarti, siis ma juba saan stiili järgi aru, mis ajastusse see kuulub. Minu lemmikuks on Catherine Klein, tema kaardid on aegumatud. Need on üle saja aasta vanad ja neid trükitakse siiamaani. Kui ma vaatan neid seeriaid, mille autoriks on olnud üks kunstnik, siis ma ikka hämmastun, kuivõrd produktiivne üks inimene võib olla. Minu kogus on sadakond kaarti, millel on üks autor. On lausa terved kaarditegijate dünastiad, näiteks Kurtenkod – viis kunstnikku, kes kõik viljelevad sama stiili. Eesti kunstnikest on kõige rohkem postkaarte Evald Okaselt. Eesti kunstnike kaarte hindan ma eriti kõrgelt.

Teie postkaardikogu on tõepoolest aukartustäratavalt suur. Kuidas need kõik on teieni jõudnud?
Eks nad on käest kätte käinud, paljud on kollektsionääridelt ostetud või vahetatud, ja paljud on nii tulnud, et ma tagantjärgi isegi ei tea, kuidas nad minuni on jõudnud. Praegu saab neid antiigipoodidest ja kollektsionääride kokkutulekutelt. Postkaar­tide korjajad on enamjaolt ärimehed, sest kaardid on hinnalised. See on huvitav, et enamik postkaartide kogujaid on just mehed. Peale minu on naisi kokku vast kümne ringis.

Mulle tundub, et mida vanemad need kaardid on, seda huvitavamaks see postkaartide maailm muutub.
Jah, hakkame siit pitsilistest kaartidest peale. On ju nii huvitav neid erinevaid kaarte vaadata teemade kaupa. Kõigepealt tekkis mul huvi kaartide vastu, mille teemaks oli: „Laps postkaardil”.
Mulle pakub see hobi esteetilist naudingut. Kõigepealt juba kaart ise. Teiseks ka see, kuidas ma ta albumisse panen. Ma tahan teda hiljem uuesti vaadata ja need kaardid, mis siin albumis nendel lehekülgedel koos on, peavad ju ka omavahel sobima. Ma teen seda nagu kunstinäitust. See albumitesse panemine on omamoodi aeganõudev, aga see on väga huvitav ja emotsionaalne hobi.


Ester Kõrvitsa talvine maastik, akvarell.

Teie kodu seintel on erisuguseid maale. Ka teie tegelete akvarellimaaliga. Millal tekkis teil huvi maalimise vastu?
Ma olen enamuse oma unistustest­ just pensionieas realiseerinud. Ma jäin ju pensionile väga noorelt: 53-aastaselt. Pension oli tol ajal väga väike ja siis ma hakkasin ise postkaarte tegema. Me tihtipeale ise ei teagi, mis anded meie sees kõik peidus on. Ja me ei tea ka, mis ajal see kõik avaldub. Ma hakkasin maalimisega tõsisemalt tegelema alles pensionipõlves, kuigi joonistada ma armastasin juba lapsena.
Huvi kunsti vastu on mul olnud juba varasest lapsepõlvest peale. Ja jälle oli selles osas suur roll õpetajatel. Eks nad märkasid, et mulle see rõõmu pakub ja nad oskasid seda huvi minus süvendada. Algklassides oli minu joonistamisõpetajaks Julie Pääbo, kes on Ilon Wiklandi vanaema. Ilon elas siis siin Haapsalus oma vanaema juures. Julie kutsus mind suveks oma koju joonistama. Ilon oli minust vanem ja joonistas muidugi väga hästi. Tema joonistas meile paberist nukke ja rokokoo-daame suurte kleitidega. Mina siis värvisin neid. Need joonistused peaksid mul suvekodus ka alles olema. Nende kodus nägin ma esimest korda õlimaali, see on mulle siiani meelde jäänud – see rippus neil ukse kohal. Sellel maalil olid pojengid, punakasroosakates toonides... Iloni ema ja tädi olid ju kunstnikud, nii et nende kodus oli kunsti palju. Küllap sealt see kunstipisik ka mulle külge hakkas.
Väga paljud ei julge oma mõtteid teoks teha, sest nad kardavad, et ei oska. Aga mina olen neilt siis alati küsinud: „Kas sa oled üldse proovinud? Kõike saab ju õppida.” Meil kunstiringis oli ka neid, kes olid päris algajad ja polnud üldse pintslit käes hoidnud, aga lõpuks tuli ka neil kenasti välja. Nii et julgustan ikka kõiki üles leidma oma varjatud andeid.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv