Kultuur ja Elu 3/2006

Kultuur ja Elu 2/2006

August Hatto (tagareas vasakult neljas) saatusekaaslasetaga Komimaal.

Mälupilte Komimaalt

tekst: August Hatto

August Hatto kuulus Relvastatud Võitluse Liitu, arreteeriti 1953 ja vabanes pärast vangilaagrit ning sundasumisel viibimist 1965. aastal. Mälestusi vangilaagris veedetud aastatest ajendas teda kirja panema meie ajakirjas varem ilmunud lugu Inta linnas püstitatud mälestussambast vangilaagrites surnud eestlaste mälestuseks.

Inta linna ümber laius tundra, kus kõrgusid kivisöekaevanduste aherainemäed, horisondil paistsid Uraalid. Linna alt läks jõgi, mis tegi tundras suure ringi ja tuli linna alla tagasi, selle kinnises osas olid naisvangid jõe otseks kaevanud – labida, kangi ja käsikäruga.
Kohtusin samuti vanade vangidega, kes olid olnud esimeste vangide hulgas, kes tulid Intasse. Nad olid alguses elanud lumest onnides. Ööseks tuli teine vahetus, sest kõik vangid ei mahtunud korraga onnidesse. Kui sai valmis Vorkuta raudtee, mis läks läbi Inta, hakkas lõunast ehituse tarbeks metsamaterjali tulema. Austriast varastatud teadlane oli ehitanud moodsa tellisetehase ja saepurust piirituse valmistamise vabriku. Üks vana vang mäletas Eesti ohvitseride saabumist Intasse. Olevat olnud “hästi söönud mehed, rahad rinnas”. Ta mäletas samuti nimesid, mis kõlasid eestipäraselt. Hiljem otsisin seda vana meest, kuid ta oli kadunud.
Ostsime teise Inta eestlase Jaan Saalistega kahasse mootorpaadi, et käia kalal Petšora jõe ülemjooksu harujõgedel, jahil ja Komi külades. Jahil käimine mulle ei meeldinud, sest minu enda peale oli kümme aastat jahti peetud. Jaan oli Artur ja Richard Saaliste nõbu, isad olid vennad. Ta arreteeriti 1947. aastal, naine jäi maha kahekuise lapsega. Jaan meisterdas eestlaste mälestussambale risti. Ta töötas šahtide remondi tehases. Rist oli vabaduse rist ja roostevabast terasest, kaetud pronksiga.

Komide elu iseärasused

Komide käest kuulsin, et kui Vorkuta raudteed veel ei olnud, transporditi kõike eluks vajalikku mööda jõgesid praamidel, mida vedasid vangid köitega kaldalt. Komid pidid varustama praame küttepuudega, kaldaid puhastama. Ööseks pandi nad kaldal asuvasse punkrisse. Veel rääkisid komid, kuidas Neitsi jõele oli uus laager tehtud. Tuli väga tugev külm, keegi ei pääsenud sinna külma pärast ja kui ükskord vaatama mindi, olid kõik seal surnud. Võib-olla tehti nii sihilikult. Päris laagrikoht pidi Neitsi jõest veidi eemal olema. Sõitsin paadiga vaatama, väikest oja pidi jõest kaugemale, oja lõppes ja läks üle tundraks, kuid laagrikohta ma ei leidnud.
Komi külad olid kõrgel jõe kaldal, mõned üksikud majad. Mida lähemale linnale, seda rohkem oli komi kodudes mööblit: laudu ja toole. Kaugemal elati ainult nahkadel, mis olid põrandale pandud. Aknad olid madalad ja ukseläved kõrged, et ust avades ei paiskuks nii palju külma õhku tuppa. Külas olid vanemad inimesed koos väikeste lastega, nooremad olid põhjapõtradega tundras. Nad rändasid koos põtradega, sügisel lõuna poole, kevadel põhja poole, et kaitsta põtru sääskede ja parmude eest. Linna juures algas suurem põtrade tapmine. Põdraliha tuli ka poodi müügile kas liha või vorstina. Kui komid endale põtru tapsid, siis pigistasid naha kausikujuliselt lumme ja selle peal tapsid, et veri kaotsi ei läheks, sealt siis võtsid tassidega verd ja jõid. Samuti sõid sealsamas tapetud põdra toorest liha. Isiklikke põtru lubas nõukogude võim komilastele 10 pere kohta, ülejäänud pidid olema riigi omad.
Seda teadsid komid hästi, et eestlased on sugulasrahvas ja me saime komidega väga hästi läbi. Eriti hästi sai läbi Jaan Saaliste, kes oli tehnikamees ja remontis komide paadimootoreid.
Kui minu tuttavad komid linna tulid, ööbisid alati minu pool. Õu oli põtru täis ja tuba komisid täis, kes põrandal nahkadel magasid.
Küsisin komide käest, millal nad nägid esimest korda kommuniste? Olid tulnud paatidega mööda jõge üles, komid läksid jõe äärde vastu. Olid hakanud kõigi nähes naisi vägistama, kes püüdis takistada, lasti sealsamas maha. Hirmunud komid põgenesid tundrasse. Kommunistid avastasid ka komide hulgas “kulakud”. Kulakuteks hakati Komis kutsuma ebasoovitavaid isikuid pärast seda, kui nad olid teadmata kadunud.

Tröösti pakkus puutumatu loodus

Kalapüük käis meil kas jõel või tundrajärvedel. Puutumatu loodus, vääriskalu oli palju: lõhe, meriforell, harjus, siig, tširr, siiataoline nelma, see oli selline valge lihaga ja väikese võitlusvõimega kala, vänta ligi ja tõmba kahva. Üks kalaliik oli veel – taimen, kes oma lõbuks hüppas paari meetri kõrgusele veest välja, kasvas neljakümne kiloseks või isegi raskemaks. Muidugi meie ahvenad, haugid, särjed, lutsud ja säga olid kõik olemas, järvedes veel kogred. Komide meelest oli parim kala harjus. Nad püüdsid seda paadiga kaldast kaldasse triivides, väike lant jooksis paadi järel. Ükskord oli meil suur koger. Üks vana komi küsis seda endale. Sõbramehe poolest muidugi andsime. Mees sõi elusa kala ära meie silme all, viskas selgroo maha, mis veel rohu sees vingerdas.

Unustamatu lõhepüük

Üks lõhepüük jäi eluks ajaks meelde. Püüdsime Jaaniga koos. Jaanil võttis lanti suur lõhe, ta ütles, et jätku ma püüdmine järele, muidu lähevad nöörid sassi ja jääme kalast ilma. Panin spinningu istumise alla paadipingile. Läks hulk aega, aga Jaan sai oma lõhe kätte. Äkitselt hakkas keegi mu spinningut sikutama, lant oli vette kukkunud ja lõhe oli seda ka kohe võtnud. Sain aru, et tegu on suure kalaga, ujumine aeglane. Kalal on kaks kõige ärevamat momenti, kui aru saab, et on võtnud vale eseme, ja kui näeb paati. Saime ta lõpuks kuidagi kahva, aga kui rabas, läks kahv puruks ja lõhe oli jälle jões tagasi. Spinning läbi katkise kahva, käis püük edasi. Lõhe tuli kord paadi lähedale ja saime teise katkise kahva abiga paati. Jaan kaksiti kalale kohe peale ja kinni hoidma, muidu viskab paadist välja. Jaanil oli selline kaunistustega väike haamer tehtud lõhele pähe löömiseks. Mina lõin haamriga, aga lõhe viskles tugevasti ja andsin Jaanile pöidla pihta. Öösel Jaan kurtis, et pöial valutab ja mõistatas, millest see küll võis tulla.
Sääskede vastu ei olnud muud vahendit kui pea kinni mähkida ja silmade jaoks jätta väike kitsas pilu.
Marjadest meeldisid komidele kõige rohkem pohlad, olid veel jõhvikad, sinikad – mustika poolvennad ja murakad, mida sai küll harva, sest hilised öökülmad võtsid õied ära. Musti ja punaseid sõstraid oli külluses, kasvasid jõe ääres pajuvõsastikus.
Jahti pidasime lindudele. Parte oli külluses, igasugu seltsi. Siis veel mõtuseid ja tetri.
1965. aasta kevadel sai minu aeg täis. Tellisin raudteekonteineri. Mahutasin sinna kogu oma sundasumise ajal kogunenud maise vara. Jätsin Jaaniga hüvasti. Nii lõppes minu Komimaa elu 1965. aasta kevadel.

kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv