Kultuur ja Elu 3/2006


Kultuur ja Elu 2/2006

 

 

 

 



Gyula-reisi visa „väljaajaja“, bassimängija Aivar Kõre oli Gyulas pritsimaja orkestri ainus tuletõrjekiivrit kandnud liige. Naljasoonega kaasmuusikute meelest pidi kiiver kaitsma rähnide vastu. Foto: Edith Peetrimägi.

Gyula – pärapõrguks peljatu osutus pärliks

tekst: Tõnu Kalvet

Igal kandil ja piirkonnal on oma kaunimad kalliskivid, mis oma väärtustega löövad särama terve maanurga. Békésis on selleks pärliks Gyula.

Nii alustab oma Gyulast pajatavat osa 2001. a ilmunud Ungarit tutvustav reisiraamat.
Gyula meeldivuses sai veenduda ka 60-pealine eesti festivalikülaliste seltskond, kuhu kuulus lisaks 45 muusikule veel 15 (muusika seisukohast) „muidumeest“: üks tõlk, kaks bussijuhti pluss tosinajagu lähedasi. Kõik see viis tosinat eestlast kolas rahulolevalt ringi Gyula kesklinnas, kus kõik vajalik käe-jala juures ning – suures osas 18.-19. sajandist pärinevad – hoonedki täiesti inimsõbralikku mõõtu.

Kuum vesi tõmbas kui magnetiga

Eestlaste eriliseks lemmikuks oli muidugi Gyula üks suuremaid turismimagneteid – ravitoimega kuumaveeallikatele rajatud basseinikompleksist koosnev supelrand ja sanatoorium. Festivalikorraldajate lahkel loal lubati Tallinna orkestril anda oma kohustuslik vabaõhukontsert 8. juuli ennelõunal just seal, mitte mujal linnas. Kui – taas publikumenu pälvinud! – „kohustuslik kava“ täidetud, siis viidi pillid bussi, lõunatati ja naasti seejärel juba täievoliliste kümblejate-peesitajatena. Organiseerijate vastava korralduse alusel pealegi priipiletiga.
Kuumaveeallikate raviks kasutamisest Gyulas on teateid juba 1518. aastast. Kui türklased 1566. aastal – tervelt 129-ks aastaks! – linna vallutasid, siis arendasid nad kõrgetasemelise saunakultuuriga puhtustarmastava rahvana edasi ka Gyula ravivete rakendamist. Hiljem jätkas seda üks Lõuna-Ungarist, pärastise Põhja-Jugoslaavia aladelt pagenud arst, dr Wladár, kelle loodud sanatoorium tegutses edukalt ligemale 100 aastat, kasutades inimeste raviks koos niigi tervistava termaalveega ka ravimtaimi ja nende tõmmiseid. Teise maailmasõja ajal loodi Gyula ravivete veelgi paremaks kasutamiseks osaühing, too alustas 1943. a ka puurkaevu puurimisega, ent sõja Ungarisse jõudmisega see töö katkes, koguni mitmeks aastaks.

Kui 1949. aastal võeti Gyulalt ära maakonnakeskuse staatus (selle uueks omanikuks sai eestlaste seekordne majutuskoht, u 15 km kaugusel asuv Békéscsaba (loe: beekeeš-tšaba) linn), siis asusid djulalased otsima midagi, mis nende kodulinna taas eriliseks teeks. Otsustati, et selleks saagu kõrgetasemeline kuurort. 1959. a valmiski praeguseks raja tagagi laialt tuntud sanatoorium. Tänu ulatusliku raviturismi käivitumisele ja kestmisele suutis Gyula säilitada oma vana linnapildi koos õdusa, väikelinnaliku õhustikuga ega pidanud muutuma tööstusasulaks koos kõige sellest tulenevaga.
Sanatoorium asub keset endist kuulsa aadlisuguvõsa, Almássy-te 30-hektarilist lossiparki. 8,7 ha suurusel alal kasvab basseinide vahel u 50 liiki igihaljast ning 250 liiki heitlehist põlispuud ja -põõsast. Välibasseine on 9, sisebasseine aga 11. Huvitav, et viimased rajati krahvisuguvõsa endise maneeži (valminud 1833) hoonesse; kaasaja supelsaksu ei sega hoone toonane otstarve aga sugugi. Raviasutus ise suudab vabalt vastu võtta kas või 10 000 inimest korraga, s.t Gyula elanikest pea kolmandiku.

Ungari vanim ja parimini säilinud telliskivilinnus

Gyula elanikud on väga uhked oma linnuse üle. Too valmis 16. sajandi esimesel poolel saarele ehitatuna ja on kaasajal riigi telliskivilinnuste seas ainuke tervena säilinu ja seetõttu suur turistimagnet. “Egeri tähti” lugenud eestlastelegi nii tuttavast, 1552. aastast (Egeri kindluse piiramise aasta) alates oli Gyula linnus Türgi kallaletungide vastu rajatud kindlusteliini osa, kuni 1566. a viimaks türklaste ülekaalukas vägi ta siiski vallutas. Algselt gooti stiilis valminud linnust ehitati aastasadade jooksul, ka kuni 1695. a-ni kestnud „türgi ajal“ korduvalt ümber, ometigi on ta säilitanud oma muistse ilme ja õhustiku tänapäevalgi.
Omaaegsest linnusekraavist tehti hiljem tiik, kus soovijad laenutatud paadiga lahkesti sõita võivad. Linnusele leiti aga ka kultuurilisem otstarve: 1964. aastast tegutseb seal Linnuseteater. Etendusi antakse nii linnuseõuel kui ka Tiigilaval. Kuna linnus paikneb supelranna ja sanatooriumiga kõrvuti, siis ongi paljude turistide ja kohalike puhkuseaegne päevakava lihtne: päeva avapoolel suplus ravivetel, teisel poolel aga teatrikülastus.
Muide, üks teatrifestival oli parajasti käimas ka Gyula puhkpillimuusika festivali ajal. Publikut jätkus küllaga nii ühele kui teisele.

Erkeli ja Düreri kultus

Gyulas valitseb väikestviisi Erkeli-kultus ja Düreri-kultus.
19. sajandi väljapaistvamaid ungari heliloojaid ja dirigente, peale Ungari hümni ka kõige esimese ungari ooperi “László Hunyadi” (1844) komponeerinud Ferenc Erkel on kohalike jaoks minevikuhiid, kelle tehtut laialt tutvustades saab Gyulat välismaalastegi mällu kinnistada. Erkeli nime kannab linna esindusgümnaasium, mille sööklas Tallinna muusikud festivali ajal hommikust söömas käisid. Erkeli järgi nimetati ka üks kesklinnas, käidavas kohas asuv väljak. „Erkeli-asutuste“ hulka kuulub samuti linnamuuseum ja kultuurikeskus.
Iseenesestki mõista on sellisel vaimuhiiul ka oma memoriaalmuuseum. See paikneb ta sünnikodus – 1795. a klassitsistlikus stiilis valminud ühekorruselises hoones, mis algselt ehitati hoopis koolimajaks ning kus Erkel 7. novembril 1810 sündis. Erilise uhkusega näidatakse külalistele aga põlispuud, mille all istudes olevat Erkel loonud “Baan Bánki”.

Esmapilgul on üllatav, et Albrecht Dürergi on djulalastele “oma poiss”. Muidugi oli linnas omal ajal palju saksa elanikke, kuna pärast türklaste väljaajamist toodi tühjaksjäänud asulatesse 17. sajandi lõpul – 18. sajandi algul arvukalt teisest, eeskätt saksa rahvusest inimesi, ning aastatel 1734-1857 oli praeguse Gyula kohal lausa ametlikult kaks linna: Ungari-Gyula ja Saksa-Gyula.
Ometigi ei selgita see, miks peaks ungarlased, eriti Gyula ja ta ümbruse elanikud kaasajalgi mingit omaaegset saksa asukat nii sügavalt austama.
Vastus on lihtne: maailma kunsti- ja muudes entsüklopeediates sakslaseks peetav Dürer oli tegelikult ungari päritolu.
“Düreri isa oli kullasepasell, kes oma ajastu kombe kohaselt rännuteele asus. Ta jõudis välja Saksamaale, ning lõi viimaks Nürnbergis käed meister Hieronymus Holpertiga, kelle tollal kolmeaastase tütre ta 12 aastat hiljem, tolle 15-aastaseks saades 1470. aastal naiseks võttis. Abielust sündis 1471. a Albert Dürer, saksa maalikunsti suurim meister. Ajtósis (asula Gyula lähistel – T. K.) sündinuna oli isal nimeks Ajtósi (saksapäraselt Türer-Dürer) Albert, täisnimega Albert Ajtósi Dürer, poeg kandis aga juba vaid Düreri nime,” on kirjutanud ungari ajaloolane Imre Gyula Czeglédi.

Huvitav fakt: kunstiajaloolased on välja uurinud, et Dürer kujutas oma teostes vähemalt kahel korral ungari taluarhitektuuri üht iseloomulikumat elementi – nn seekeli väravat. Viimatimainitu on eriti levinud just Gyula ümbruses ja neil iidsetel Ungari aladel, mis lääneliitlaste survel 1920. ja 1947. a rahulepinguga Rumeeniale kingiti ja kus praegugi vähemalt paar miljonit ungarlast elab.
Gyula kesklinnas on omanimeline tänav nii vanemal kui nooremal Düreril. Eestlaste reisiseltskond tegi festivali paaril esimesel päeval linnas ekseldes seal mitugi tiiru, kuna alul tundus kõigile – isegi bussijuhtidele! – uskumatu, et festivali ürituste paigad nii ligistikku saavad olla. Äraeksimine ongi Gyulas praktiliselt võimatu: kesklinnas tiirutaja-eksleja jõuab varem või hiljem välja omaaegset Ungari-Gyulat ja Saksa-Gyulat lahutanud piiri asemele rajatud Rahu prospektile, sealt on aga juba lihtne edasi minna.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv