Kultuur ja Elu 2/2006


Kultuur ja Elu 1/2006

 

 

 

 



Kalju Leib kodukabinetis armsate asjade ja oma elu keskel.

Elu Tartu linnaga

tekst: MARGIT-MARIANN KOPPEL

19. juunil 1937. aastal sündinud Kalju Leib on teist põlve tartlane. Juba lapsena meeldis talle koguda varemetest esemeid, kive ja keraamilisi põrandaplaate. Ema ennustas, et temast saab vanakraamikaupmees. Vanakraamikaupmeest ei saanud, küll aga kirglik ajaloohuviline.

Püüe portreteerida Kalju Leiba on tänamatu ülesanne, sest on võimatu hõlmata hõlmamatut. “Lai haare ja mitmekülgsus on Kaksiku tähtkujus sündinu saatus,” ütleb selle kohta portreteeritav ise. Kaksikutele on omane tegelda igasuguste asjadega ja Kalju Leiva jaoks on paljud asjad väga huvitavad, mis teiste jaoks ei tarvitse seda olla või tunduvad veidrusena. Kui üritada Kalju Leiva tegemisi ühise nimetaja alla koondada, siis on selleks tema sünnilinn Tartu.

Kodulinna fanaatik

Vaevalt, et leidub teist inimest, kes oleks sedavõrd oma kodulinna fanaatik. Tartu linnas ringi käies oskab ta otsekui varrukast tõmmates vesta lugusid sellest, milline nägi see paik välja tsaariajal, Eesti ajal, sõjaajal ja pärast sõda. Tänu temale on selle linna ajaloost talletatud paljugi unikaalset, mis muidu oleks meile jäägitult kadunud. Selles mõttes võin teda julgelt võrrelda fotograafi Eduard Sellekesega, kes jättis Tartu linnast tohutu pärandi, pildistades sadu ja sadu fotosid linnast enne selle hävimist sõja ajal ja hiljem, jäädvustades nii nüüdseks kadunud vaated.
Kodulinn Tartu vaatab Kalju Leiva Tammelinna kodukabinetis vastu fotodelt, graafilistelt lehtedelt, postkaartidelt ja eksliibristelt. “Igal asjal siin, igal raamatul ja eksliibrisel on oma hing. Mu kodus ei ole mitte midagi kallist, aga kõik need asjad on minu jaoks armsad. Ja nende väärtus ongi see, et see on minu elu,” ütleb Kalju Leib.
Aga alustame tavakohaselt sealt, kust inimene alguse saab – juurtest. Sedapuhku viivad need meid ajas tagasi 11 põlve, Võrumaale Kanepisse, Harja tallu.

180 aastat perekonnanime panekust

Kümmekond aastat tagasi hakkas Kalju Leib oma sugupuu uurimisega tegelema ja jõudis uurimistöös välja nimepanekuni ning sellest veel kaks põlve ettepoole. Isapoolne suguvõsa on Kanepist. Perenimi Leib pandi kohaliku pastori poolt ühele esivanemale 1826. aastal, tänavu möödub sellest 180 aastat. Kaks põlvkonda enne nimepanekut olid esivanemad, keda kutsuti Harja Jaan ja Harja Mihkel, sest nad olid Harja talust pärit. Nüüd on sugupuus 11 põlvkonda üles joonistatud, pikuti ja laiuti uuritud ja see töö on olnud väga huvitav.
Ema on pärit Luunja mõisast. Tema ema ja vanaema olid mõisa moonakad. Emal tuli varakult mõisa põllul tööle hakata, sest kui ta oli 13-aastane, suri tema ema ja ta oli peres kõige vanem laps. Peale tema oli peres veel viis suud. Kalju tulevane isa oli ka Luunjas tööl, tutvus seal emaga ja tõi ta ära linna. Ema ei olnud täisealine ja kasuisa ei andnud abiellumiseks luba, öeldes, et kui August ta ees põlvili palub, siis annab. Aga isa oli sirge seljaga ja ütles, et ootan niipalju aastaid kui tarvis on, aga põlvili ei lasku. 1932. aastal isa ja ema abiellusid.
Isale ei meeldinud maatöö ega maaelu ja räpakus. Küll aga meeldisid isale lilled ja Luunja mõisas rajas ta oma akna alla lillepeenrad ja kiviktaimla. Ilmselt oli korraarmastus tal sünnipäraselt kaasas.
Linnas õnnestus isal oma armastust lillede vastu rakendada lilleäris töötades. Dangli lilleäri aiandis alustas ta aiapoisina, kuid õige ruttu töötas end üles aednikuks, väga vähesele haridusele vaatamata. Olud olid sellised, et ei saanud õppida, vaid oli tarvis karjas olla.

Kui presidendile kõlbab Päts, siis Leib kõlbab teile ammugi

Emale ei meeldinud nimi Leib ja taheti võtta väga ilusat nime. Isa oli andnud palvekirja ja kutsuti kahe nädala pärast vastusele järele. Siis öeldi talle suusõnaliselt, et kui presidendile kõlbab Päts, siis teile kõlbab Leib ammugi, olge selle nimega rahul. Pärastsõja-aastatel on siiski neli inimest selle nime ära vahetanud. Muuhulgas ka Kalju vend Kalev võttis abiellumisel naise nime.

Mälu algab sõjaajast

Lapsepõlv tundus igav ja pikk. See näis lõpmatuna. Kalju oli oma sõnul loomult laisk, joosta ei viitsinud ega jõudnud. Esimesed mälestused pärinevad 1940. aastast, kui Riia mäelt tuli mingi rongkäik alla, mis liikus Uue turu tänava suunas, ilmselt pritsimajja. Kalju seisis vanaema ja vennaga Vanemuise ja Ülikooli tänava nurgal. Oli lipp ning hulk mehi rabeles lipu ümber, et keegi ei saaks seda ära võtta, sest tööliste väljaastumised kodanliku võimu ja Eesti Vabariigi vastu olid keelatud.
Teine mälupilt pärineb juba sõjaajast. 1941. aastal mindi perega sõja eest ära maale, sinna, kus Kalju ema vanaema oli karjas. Sealt talust aeti aga välja, sest lahing oli tulemas. Kaljul on meeles, kuidas tema ja vennas 30-kraadises suvelõõmas, mantlid üll ja mütsid peas, asju kandsid. Suka sisse oli topitud köömneid ja need olid nagu palgid lapse käes. Mehed läksid ees ning naised lastega karjas järgi. Kalju mäletab, kuidas talle näidati vaatlejat, mis taeva all aeglaselt pöörles. Õhupallid olid üleval ja vaatleja andis raadio teel teateid vastase vägede kohta. Ta oleks nii väga tahtnud seda vaatlejat näha, aga lapsele ei osatud seda kahjuks näidata. Ema noorem õde, kes oli Kaljust 8 aastat vanem, ütles, et ta ei vaata üldse sinnapoolegi.

Tartu pommitamine

Sel ajal oli isa sakslaste poolt vabastatud Tartus. Kaks nädalat käis kahurituli. Venelane tulistas kahuritest Emajõe parempoolse kalda linnaosa ja kvartalite viisi põlesid hooned maha – Tõnissoni ja Kuperjanovi tänava vahe, Päeva tänav, Tähe tänav, Maarja kirik ja Tiigi tänav, Pepleri tänav jne. Kõige suurem tulekahi oli 12. juulil, kui tulelõõmas oli sadakond maja.
Isa oli pannud otsingukuulutuse ajalehte, et kas keegi teab, kus on Hilda Leib kahe lapsega. Paremkalda (Raekoja) poolses linnaosas liikusid ajalehed, vasakkaldas ehk siis 3. linnajaos mitte. Kirjavahetust ei saanud ka pidada. Seda, kuidas perekond kokku sai, Kalju ei mäleta, sest oli parajasti kopsupõletikus.
Raudteemajas asuv kodu oli seoses raudteesilla õhkimisega hävinud. Isa sai 1942. aasta aprilli algul Kastani tänavasse korteri ja pere kolis sinna.
Oli aga sõjaaeg ja linnast aeti taas välja, sest seda pommitati venelaste poolt ja oli ohtlik. Toiduga oli kitsas. Pere kolis Eerikale Lepiku tallu, kus elati ligi aasta. Isa oli aednik ja käis raudtee aias tööl.

Kui raudtee õhku lasti

Eerikalt mindi sõjapõgenikena, ainult ema ja lapsed, isa oli Tartus tööl, Kaareperre Ränkeli tallu, kus elati terve suve. Sealt mindi Vägevale. Talust raudteeni võis olla 60-70 meetrit ja 1944. a septembris nägi Kalju seal raudtee õhkulaskmist. Vägeva jaam pandi sakslaste poolt põlema. Pärast selgus, et jaamahoone kelder oli täis kantud jalanõusid, mis olid ilmselt pärit koonduslaagrist, osa suuremast kogusest. Jaamahoone põles ära, kuid kõik jalanõud jäid alles. Isa otsis tunde, kuid ei leidnud kaht ühest paarist kinga.
Kui Kalju tol päeval üles ärkas, kuulis ta, kui isa ütles emale, et jaamaülema abi ja sideülem saevad käsukoras telefoniliiniposte maha kahemehesaega. Lõuna paiku hakkasid jõmakad käima. Kalju vaatas kuuri tagant raudtee poole ja nägi poisi jaoks põnevat vaatepilti, kuidas saksa sõdur jooksis ja viskus siis kõhuli maha. Nii nagu jõmakas käis, tõusis sõdur püsti ja jooksis edasi. Kraapis roopa alt liiva, pani dünamiidi alla ning jälle püsti, jooksu ning viskas end uuesti maha. Nii kui end maha viskas, käis kõmakas! Poolteise tunni möödudes tuli teine mees. Siis tuli veel üks sõdur, kes lasi maha elektriliinide metallist jalandid. Tund aega hiljem tuli veel üks mees ja lasi elektriliinide puitpostid dünamiidiga pooleks.
Veel samal päeval aeti neid sealt lahingute eest minema. Tee oli põgenike vankreid täis, vanker vankris kinni. Nädalapäevad elati ühes talus, kus olid need mehed, kes saksa sõjaväest kõrvale hoidsid. Kord juhtus Kalju olema õuel, kui üle ojapurde tuli metsast ahelikus umbes 25-30 saksa sõdurit ja maja kohe ümber piirasid. Tulistasid maja taga rukkihakkidesse ja lakaluugist heintesse ja läksid siis hanereas minema. Mehed olid toas ning jooksid sealt aheliku tulles rukkihakkidesse peitu. Õnneks jäid kõik pakkujooksnud terveks. Ohvitser ja kaks sõdurit käisid ka talumaja läbi.

“Kas on arusaadav: organiseerimata noorena te seda kooli ei lõpeta!”

Just nii ütles Kalju Leivale matemaatikaeksamil Ehitustehnikumi klassijuhataja ja matemaatika õpetaja Johannes Lang, olles Kalju komsomoli mittekuulumise pärast teist korda eksamil läbi kukutanud. Vastamist kuulas sm Lang tukkudes ja küsis siis justkui unest ärgates, et kas see on kõik või?. Kalju vastas jaatavalt. – “Kas see on siis mõni vastus? Kaks!” Kirjutas hinde ära ja pöördus siis Kalju poole: “Kas teil on nüüd selge, et organiseerimata noorena seda kooli ei lõpeta?” Kalju oli siis 14-aastane ja ehkki algkoolis ei olnud ta pioneeriks läinud, siis nüüd ei olnud enam midagi parata. Ehkki ei tahtnud, tuli astuda, vabatahtlikult-sunniviisiliselt, nagu tol ajal kombeks.
Hiljem töötas Kalju Leib Jõgeva Põllumajandusvalitsuses töökohal, mis eeldas parteisse kuulumist, kuid kuhu teda algul ühe juhataja poolt parteituna võeti. Ent juhataja vahetus ja uus ülemus ning partorg avaldasid talle survet formaal-juriidiliselt parteiridu täiendama. Kommunistlikku maailmavaadet pole Kalju Leib iial jaganud ning parteilisse nomenklatuuri kuulunud ei ole. Esimesel võimalusel pani ta parteipileti lauale. Kui ajad muutuma hakkasid, töötas ta Eesti Ajalooarhiivi haldusdirektorina. Ajalooarhiivis tegutses ka interrinne ning eelnevalt oli löödud koledaid sõnalahinguid. Ühel parteikoosolekul astus Kalju Leib interrinde vastu välja öeldes, et kommunistlik partei on kuritegelik. “Oi, nad oleksid mu ära söönud,” meenutab Kalju toonast pinevat õhustikku.

Vanad raamatud ja postkaardid

Eksliibrised, vanad raamatud, fotod ja postkaardid tõmbavad Kalju Leiba enda poole maagilise jõuga ja panevad silmad hasartselt särama. Vanade raamatute kogumisega tegi Kalju Leib algust Ehitustehnikumi ajal. Talle sattusid mõned raamatud kätte ja ta hakkas huvituma, palju sellest ja tollest sarjast sellise kujundusega raamatuid üldse on. Ta proovis sarju täis saada, külastades antikvariaate, ka Moskvas ja Riias. Raamatute muretsemine ei osutunud sugugi kergeks, kiireks ja lihtsaks, sest ei sobinud, kui raamat oli lagunenud, määrdunud või mitte originaalköites. Eriti palju on Kalju Leiva riiuleil eeposte “Kalevipoeg” ja “Kalevala” erinevaid väljaandeid mitmetes keeltes. Kalju Leiva elu Kalevipojaga on omaette artikli teema.
Vanad postkaardid tulid Kalju ellu koos Tartu vanade fotodega. Kui ta oleks kogunud vaid postkaarte, siis oleks kollektsioon tema sõnul väga vaene, sest alates 1944. aastast kuni vene valitsuse lõpuni ei antud välja ühtki varemetega postkaarti. Muutuv Tartu – see on tema sõnul kollektsiooni raudvara.

Maagilised eksliibrised

Oma puuduvat joonistusoskust kompenseerib Kalju Leib kunstihuviga. On ju ka eksliibris olemuselt miniatuurne kunstiteos. Eksliibriste juurde viis teda juhus.
Antikvariaatides käies ütles Kalju, missugust raamatut ta vajab. Kaupluse juhataja, kes oli olnud Eesti ajal Rakvere raamatukaupluse omanik ja selle asja eest ka Siberisse järgi mõtlema saadetud, hakkas talle üht-teist hoidma. Ta oli eksliibrisehuviline ja küsimusele, mis Kalju tema heaks teha saab, palus, et talle võimaluse korral eksliibriseid toodaks, ja näitas, kuidas eksliibriseid raamatutest kätte saab. Kalju oligi paugupealt küps, eksliibrised haarasid ta jäägitult ning temast sai fanaatiline eksliibrisekoguja. Ta otsis Tartust üles eksliibrisetegijad ja nii see vähehaaval tasapisi algas. Otsustava tõuke eksliibrisekogumiseks andis Paul Amburi raamatu “Eesti kunstipärastest eksliibristest” ilmumine 1958. aastal ja suhtlus autoriga, kelle kogusse kuulus 40 000 eksliibrist. Amburi käest sai algaja koguja ka väärtuslikku varasemat eksliibrisekirjandust, mida mujalt saada ei olnud lihtsalt võimalik. Oma mälestused Paul Amburist on Kalju talletanud kaante vahele pealkirja all “Minu mälestusi Paul Amburist” (Tartu, 2004). Samuti on ta jäädvustanud karikaturisti ja virtuoosse portreemeistri Jüri Keremi eksliibriseloomingut valikuliselt, mitte tervikut, “Jüri Keremilt tartlastele” (aprill 2003) ja “Jüri Kerem oskas inimese sisse näha” (Tartu, 2003). Lisaks on ta avaldanud väikese brošüüri Soome-Eesti eksliibrisesõprusest.
Kui kogumishasart jõudis sinnamaani, et ta hakkas eksliibriseid postiga saama ja saatma, siis laekus peagi kutse KGB-sse. Kalju Leib küsis aadressbüroost massiliselt eksliibrisekataloogis olevate isikute aadresse, et nendega kontakteerudes eksliibriseid saada. Kahjuks olid paljud neist 1944. aastal maalt lahkunud, hukkunud või hukatud või olid nõukogude režiimi suhtes vaenulikud. Esitatud süüdistus oli õige äge ja hiljem Anti Taluri sõnul väga tõsine. Nimelt süüdistati K. Leiba kontakti otsimises maalt sõjaajal lahkunud inimestega. Uuriti, milleks ta ikka seda teeb ja miks ta neid vajab. Kalju Leib selgitas siis julgeolekumeestele, mis asi see eksliibris on ning üritas neid igati veenda, et tema huvi piirdub üksnes eksliibristega ja ei midagi enamat. Pärast pinnimist lasti ta viimaks hoiatuste saatel tulema.
Kalju Leib võttis eksliibrisekogumist tuliselt ja nii arenes kirjavahetus 30 riigiga. See oli sõnatu kirjavahetus. Kümne aastaga tekkis igati arvestatav 17000-line eksliibrisekogu. Kuid sama agaralt, kui K. Leib eksliibriseharrastus tuure üles võttis ja kogu kerkis, töötas ka tsensuur. Kirjad aurutati lahti, vaadati, võeti ühtteist juurest ära ja kiri kleebiti taas kinni. Juhtus ka seda, et kirjad ei läinud lihtsalt pärale või ei tulnud kätte. Postkontorist sai Kalju seepeale vastuseks, et ta kas kirjutab liiga palju või liiga vähe…
Noorusele omase agaruse, keevalisuse ja entusiasmiga innustas ja organiseeris Kalju Leib Tartu eksliibrisehuvilisi koguma ja tegijaid tegema. Andekalt puugravüürimeistrilt Enn Keralt sai ta hea hulga eksliibriseid, aga ka rikkalikult vahetusmaterjali. Põneva killuna olgu siinkohal mainitud, et Enn Kera tegi 1960. aastal Kalju Leiva vahendusel eksliibrise ka vabadusvõitlejale Mart Niklusele, kes siis “riiklikul hoiul” viibis.
Väga kõrgelt hindab Kalju Leib Johannes Juhansood, kes väga andeka ja ülimalt produktiivse harrastuskunstnikuna on loonud enam kui 1500 eksliibrist ja meenemärki, peaaegu erandina puugravüüris. Tema loomingust on K. Leib talletanud kaante vahele “Eestimaa kirikud Johannes Juhansoo loodud eksliibristel” (Tartu, 2004). Seejuures on jällegi pajatada üks värvikas tõik ja nimelt see, et esimese kirikuga eksliibrise lõi Juhansoo oma õpiaastate tuttavale Arnold Evertile, EV kaadriohvitserile ja ennesõjaaegsele Põltsamaa koolide riigikaitse õpetajale. Sellel eksliibrisel on Põltsamaa loss ja kirik tuleleekides, nagu see oli 1944. aastal, mil eksliibrise omanik oma kodukohast relv käes lahkus, et kaitsta oma isamaad. Toon selle näite siin selleks, et näidata, kuidas eksliibris võib kujuneda ajastu peegelpildiks ning võib olla ka midagi enamat kui vaid raamatumärk.
Lapsena unistas ka Kalju Leib sõjaväelase elukutsest, kuid vene ajal polnud see kahjuks võimalik. Ometi on sellest ajastu olude tõttu täitumata unistusest jäänud alles huvi sõjaajaloo vastu, mis on iseenesest väga põnev. Nüüd on õnneks mahti selle temaatikaga rohkem tegeleda.
Selle eest, et tal on olnud võimalik oma hobidele pühenduda, võlgneb Kalju Leib tänu oma mõistvale naisele Marele, kes on mehe veidrusi seni vapralt talunud.
Lisaks kogumiskirele on Kalju Leib hea seisnud selle eest, et Tartus seisaks taas Kalevipoeg ja Toomemäel Villem Reiman, ning on tegelenud saksa sõdurite matmispaigaga Tartus Pauluse kalmistul. Aga see kõik on juba omaette jutt…


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv