Kultuur ja Elu 3/2004


Kultuur ja Elu 2/2004

 

 

 

 



Võim ründab relvitut rahvast totalitaarriikidele omasel viisil – kiivrites, kumminuiadega, gaasiballoonidega ja ründekoertega. Foto A. Tarmula.

Kurat, mis riik see on?

tekst: JAANIKA KRESSA

Mälestusmärk eesti meestele püsis Lihulas vaid kaks nädalat. Seejärel võttis politsei selle valitsuse korraldusel maha, kasutades ausammast kaitsnud rahva vastu gaasi ja nuiasid, ässitades inimeste kallale koeri.

Mälestusmärk eesti meestele püsis Lihulas vaid kaks nädalat. Seejärel võttis politsei selle valitsuse korraldusel maha, kasutades ausammast kaitsnud rahva vastu gaasi ja nuiasid, ässitades inimeste kallale koeri. Peaminister Juhan Partsil, keda Lihula inimesed tol õhtul kõverkaelaks kutsusid ja keda rahvasuu vaevalt enam teisiti nimetab, oli hiljem selgituseks teatada, et tahab olla NATO-le ja EL-le meele järgi. Niisiis mitte oma rahvast ei teeni Eesti valitsus, vaid esindab hoopis mingite teiste, võõraste rahvaste huve.

Raske omasid süüdistada ja vihata

Keskealised ja vanemad eestlased on harjunud, et umbkeelsed võimuesindajad neid elama ja ajalugu unustama õpetavad. Me mäletame kuklasse lükatud mütsidega, rumalate nägudega ja alati pesemata vene miilitsaid, kes kolmekaupa ringi liikusid. Neid teadsime me põlastada ja jälestada, neist oli parem eemale hoida. Need tegelased reguleerisid meie laulupidusid ning teisi suuremaid ja väiksemaid sündmusi. Nad olid alati valmis heameelega meie vastu vägivalda kasutama, sest me kõik olime potentsiaalsed vaenlased, kes ei armastanud kehtivat korda ja vihkasime südamest riiki, milles elasime.
Raske on ette kujutada eesti politseid vabaduse 12. aastal surnuaeda lagastamas. Raske on kedagi süüdistada või süüdlasi vihata – omad eestlased ju. Teismeliste laste emana tahan koos uudistes nähtud Lihula elanikuga küsida: ”Kurat, mis riik see on?”


Meenutus küünlaketist Tallinnast Lihulani 09.09. 2004. a. Eestis on paik, kus peab olema ruumi erinevatele mälestustele. Meil on õigus oma ajaloole ja kohustus mäletada ja mälestada iseseseisvuse eest võidelnuid.

Rahvas, kes ennast juhtida ei oska

Ausamba avamisel Lihulas viibides tundsin sisimas, nagu oleksin ajas 15 aastat tagasi rännanud. Kohale tulnud rahva õhin ja sõnavõtud, millest kumas läbi, nagu tehtaks midagi keelatut ja riigivastast, kuulusid oma tonaalsuselt rohkem aastasse 1989. Tookord arvasin, et inimesed pingutavad üle, et tuleb vahet teha oma ja võõra riigi vahel. See, kes eksis, olin mina. Eestlastel ei ole aastal 2004 ikka oma riiki.
Pole midagi ütelda vanadele meestele, kes noorena Eesti eest sõtta läksid. Pole midagi ütelda poistele, kes, kui vaja, ka praegu läheksid. Oleme rahvas, kes mõistab küll sõdida, aga ennast juhtida ja juhte valida ei oska.
Meie põhiseaduses seisab: “Eesti on iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima võimu kandja on rahvas.” Seda demokraatiat pole aga keegi näinud, seda pole kunagi olemas olnud.
Demokraatia defitsiidist ja ühe kildkonna müügimeeste kambahuvidest tulenevalt tekkis Eesti Vabariigis olukord, kus kord juba relvaga vabaduse välja võidelnud mehed pidid kogunema uueks võitluseks. Diktaator ignoreeris eesti rahva valikut 1934. aastal, ka siis kasutati Eestis toorest jõudu ja vägivalda oma rahva vastu, eirates demokraatia esmaseid nõudeid. Nii pole Lihulas toimunu midagi uut ega pane imestama neid, kes ajalugu ja eesti valitsejaid tunnevad.
Täna saame vaid nentida fakti, et Vabadussõjalaste Liit, mis “demokraatlikus” Eestis päise päeva ajal lihtsalt suukorvistati ja hävitati, oli kõige suurema liikmeskonnaga erakond Eesti ajaloos. Küll diktaator juba teadis, mis oli rahvale parim valik: Venemaa ees saba liputada, lömitada ja lõpuks ilma vastupanuta alla anda.

Mitte lõpp, vaid algus

Kui me praegu tunnustaksime 1941. aastal vabatahtlikult või 1944. aastal Jüri Uluotsa kutsel sõtta läinud mehi, peaksime samas koheselt andma hinnangu ka neile, kes Eesti ilma vastupanuta ära andsid, demokraatia tapsid ja esimese Vabadussõja sangareid mõnitasid.
Lihula sündmused tõestavad, et uusbolševikud ja teised poliitilised seiklejad võivad küll missikandidaatide kombel iseennast proovile panna ja endale mujal maailmas uusi tuttavaid saada, kuid eesti rahva mõõt saab nende jama jätkudes mõne aja pärast täis. See pole millegi lõpp, vaid algus. Varemetest tõuseb kättemaks niikuinii.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv