Kultuur ja Elu 4/2003


Kultuur ja Elu 3/2003

 

 

 

 



Taldrik kolme Tao geeniusega.

Jüri Kuuskemaa
armsad vanad asjad

tekst:Jüri Kuuskemaa
fotod: riccardo rand

Taldrik kolme Tao geeniusega

Aastal 1971 sain ma, olles tookord noorema teadusliku töötaja ametis, Kunstimuuseumilt ülesande olla kuraatoriks Johannes Mikkeli portselanikogu näitusele. Teatavasti on see portselanikogu nüüdseks kingitud muuseumile ja eksponeeritud Mikkeli muuseumis.
Siis oli niisugune lugu, et mina ei teadnud portselanist suurt midagi. Ma olin seda pidanud natukene õukondlikuks, salonglikuks ja kitšlikuks aristokraatlikuks mängumaaks. Mõtlesin, et portselankujud on ühed puped puha ja alavääristasin neid. Aga ülesanne oli saadud ja läksin siis kohusetundlikult härra Johannes Mikkeli juurde, kes võttis mind vastu väga südamlikult ja näitas mulle oma kogu, mille ma kõik mõistagi ära pildistasin. Vähe sellest, ta pakkus ka veel suurepärast kostitust, nagu tal kombeks on. Olgu öeldud, et härra Mikkel seostub mulle alati ka suurepäraste tortide ja veinidega, mida ta on armastanud külalistele pakkuda.
Läksin portselanikogu fotodega Ermitaaþi ja puutusin seal kokku kõige parema vana portselani spetsialisti proua Soloveitèiku ning tema kolleegidega. Mulle tehti fotode põhjal lahkesti selgeks, et vaat need asjad on niisugused ja naasugused, et mõni asi on koopia 19. sajandist ja et mõni asi on paraku võltsing. Mind õpetati eristama vanu 18. sajandi esimesi originaalseid portselanesemeid neist, mida 19. sajandil tehniliselt korrektselt jäljendati, ning tundma tehnilisi üksikasju, mida professionaal peab teadma. Istusin nädalakese ka Ermitaaþi suurepärases raamatukogus, et end natukenegi harida portselani ja fajansside alal. Asi muutus järjest huvitavamaks.
Kui ma olin koostanud Johannes Mikkeli keraamikakogu kataloogi ja näituse siinsamas Kadrioru lossis intarsiatoa kõrval üles panin, siis härra Mikkel, kes on alati härrasmehelikult käitunud, tegi mulle kingituse. Ta kinkis mulle ühe Thorvaldseni (Bertel Thorvaldsen (1768-1844), Taani kujur) biskviitportselanist ingli skulptuuri teokarbiga ning hiina taldrikukese, mis on sinise maalinguga ja millel on kujutatud kolme Tao geeniust. See on pärit 17. saj. lõpust või 18. saj. algusest, mil Hiinas valitses keiser Kangxi (1662-1722).
Huvitav on see, et samal ajal, kui mina olin Ermitaaþis portselani alal staþeerimas, käisin ka Nevski prospektil asunud antikvariaadis ja nägin, et seal oli müügil kolm väikest taldrikukest Kangxi perioodist. Just need, millest üks hiljem mulle sattus! Taldrikud olid komplektis müügil ja maksid kokku 30 rubla. 30 rubla oli toona suur raha. See oli peaaegu pool minu kuupalgast. Nii jäid nad minust ostmata. Aga mõni aeg hiljem osutus, et Johannes Mikkel oli seal käinud ja ostnud kõik need kolm taldrikukest ära, millest ta ühe jättis endale, ühe kinkis kellelegi ja ühe kinkis mulle.
Aga just praeguse näituse ajal on seoses selle taldrikuga tekkinud üks dramaatiline juhtum. Seoses kunstimuuseumi hoone ehitamisega Lasnamäel, kui lõhati sokli jaoks süvendit, oli üks lõhkelaengutest liiga tugev. Tekkis niivõrd tugev vibratsioon, et Mikkeli muuseumis kukkusid mõned esemed vitriinis ümber ja purunesid. Üks neist oligi see taldrik kolme Tao geeniusega, mis purunes kaheteistkümneks suuremaks ja hulgaks väiksemateks kildudeks. Teda annab küll kokku liimida, aga ta pole enam täisväärtuslik eksponaat. Nii et Mikkeli enda taldrik on nüüd peaaegu hävinud. Muuseumi varahoidja pöördus hiljuti minu poole küsimusega, kas ma ei deponeeriks oma taldrikut kolme Tao geeniusega pärast näituse “Antiquarium” lõppu Johannes Mikkeli muuseumile? Selle üle mõtlen ma veel järele.

 


Hirmuäratavalt naljakas viieloomusega Chilin elas üle kultuurirevolutsiooni.

Kultuurirevolutsiooni üle elanud Chilin ajab naerma

Näitusel on asju, mille kas minu kadunud naiseema või mina ise oleme oma reisidelt Kesk-Aasiasse, Indiasse ja Hiinasse kaasa toonud. Siin on üks värvilisest portselanist eksponaat Hiinast, mis tõenäoliselt ka tavalise inimese tähelepanu köidab. Tegemist on fantastilise-mütoloogilise Hiina elukaga, kelle nimi on Chilin.
Chilin peaks olema viie olemusega loom, kellel on lõvi kuju, karpkala soomused, kuradi pea, hirve sarved ning härja sõrad. Tegemist on olevustega, kes paiknesid kaunistuse ja “turvamehena” losside või templite katuste harjadel.
Konkreetne kuju on ilmselt Hiina kultuurirevolutsiooni ajal mingi lossi või templi katuseharjalt maha löödud ja lõhutud, nii et ta jalaotsad on puudu. Keegi on selle müüdavaks muutmiseks teinud keraamilisest massist uued jalaotsad. Paraku pole too tänapäevahiinlane küllalt hästi tundnud hiina mütoloogiat. Eksitud on seeläbi, et pole tehtud härjasõrad, vaid lõvikäpad. Nii et oma viieloomuselisest olemusest on elukas kaotanud ühe ja muutunud neljaloomuseliseks.
Aga mind võlus elukas sellepärast, et ta teeb hirmsat nägu, aga tegelikult ei mõju ta hirmutavalt, vaid naljakalt. See hirmuäratav naljakus on üks idamaiste kurioossete kunstiesemete eripärane tunnus, mis pakub teatud vaheldust Euroopa kunsti tõsimeelsusele. Kui ma olin kaks aastat tagasi Hiinas ja käisime Tallinntuuri rühmaga Pekingis keiserlikke suvelosse vaatamas, siis sealt väljumisel tunglesid meie ümber tänavakaubitsejad. Nad müüsid põhiliselt jäljendusi vanast portselanist ja pronkskujudest. Aga mina vaatasin, et see parandatud jalgadega elukas peaks olema vana. Vähemasti keiserliku ajastu lõpust, sadakond aastat vana portselan, mille glasuuril on juba ajast tingitud mõrad. Unustasin isegi tingida, mis kohaliku tänavakaubanduse reeglite juurde kuulub. Kosisin selle morssis ilmega lõvisarviku küsitud numbri eest ära. Hiinlasest naaberkaubitseja, kellel oli ainult kaasaegset kraami, heitis mulle koguni ette, et võinuksin portselankuju küsida odavamalt. Ent raha oli juba makstud ning ma ei kahetse. Kui Chilin teeb mulle Tallinnas grimasse, siis mina muhelen.
Milles on Chilini ideoloogiline sõnum? Juba muistsed sumerid leidsid, et ei inimene ega ükski loom pole täiuslik. Kes ujub, ei suuda maa peal käia ega lennata. Kes lendab, pole piisavalt tugev, et jagu saada võimsamatest neljajalgsetest. Inimene ise jääb alla mõnelegi ujujale, lendajale ning jalgsikäijale. Sestap “konstrueerisid” mitmegi iidse tsivilisatsiooni pojad-tütred reaalsetest täiuslikumaid olevusi, ühendades mitme liigi võimed. Kes ei teaks tiivulisi sõnne või tiivulisi inimpeaga lõvisid Baabüloni väravatest? Niisamuti, nagu Baabüloni väravavahid, pidi ka viieloomuseline Chilin kaitsma oma valdajat ja tema vara. Olgu siis portselanist katuseharjakujuna või pronksi valatuna mõne templi ehk lossi esisel. Kas ta ka väljapool Hiinat oma “turvamehetööd” jätkab, ei söanda ma öelda.

 


Sellistes Hiina portselanvaasides toodi Euroopasse teed.

Kuidas tee Euroopasse toodi

Aasta varem olin ma sealtsamast Nevski prospektil asuvast antikvariaadist ostnud ühe sinise maalinguga Hiina portselannõu. See on väga lihtne kuuljas vaas. Kaas on kahjuks kaotsi läinud. Vaasil on näha mõnda koobaltsinisega maalitud pagoodilaadset ehitist, mägesid ja merd ning ühte kalurit, kes on õngeridva küünitanud vee kohale. Maaling on skitseerivalt hoogne, ent mitte väga meisterlik. Siiski meeldis nõu mulle sedavõrd, et raatsisin 30 rubla maksta. Olgu öeldud, et vaas lummas mind mitte maalingu, vaid selle värvi, jaheda taevasinisega. See oli ka hiinlaste lemmikvärv portselanil. Nad ise nimetasid värvi “Muhamedi siniseks”, kuivõrd tootmiseks vajalikku rohelist vaseoksüüdi imporditi muhameedlikest maadest.
Selliste vaaside sisse pakiti Ida-India kompanii poolt teepuru. Neile pandi kaas peale ja siis pandi saviga täidetud kastidesse. See oli absoluutselt hermeetiline pakkimisviis. Laevadel ei saanud tee niiskust ja jäi täiesti kuivaks. Nii toodi tee Euroopasse. Nii et see Hiina vaas on tegelikult tarbeline taara, aga tänapäevaks on need 18. sajandi eksemplarid jäänud õige haruldaseks.
Selle kõrval on näitusel topeltõnne hieroglüüfidega vaas, mis on kujult sarnane eelmise teepurgiga. Õnne märke on ühtekokku neli paari. Kas nad just aitavad üht eurooplast õnnelikuks teha, on muidugi küsitav. Aga vaasil on vahendaja roll minu isiklikul suhtel Hiinaga. Kaks aastat tagasi oli mul õnn turnida Suurel Hiina Müüril, kilomeetrit kaheksakümmend Pekingist põhja poole. Hiinlased ise ütlevad, et ainult see on tõeline mees, kes on ära käinud Suurel Müüril. Seal oli väga tuuline, ent vaimustavad vaated mööda mägede külgi maona looklevale ja silmapiiri taha kaduvale tornidega kaitsetõkkele, mis pidi hiinlasi kaitsma mongolite ning teiste aplate põhjapoolsete rändrahvaste eest. Müüri jalamil, turistidest kubisevas asulas ei puudunud ka vanakraami ja suveniiride poed. Reisidel olles püüan kaasaegsetest suveniiridest hoiduda, kui on silmapiiril midagi taskukohast vana. Seal ma siis trehvasingi õnnemärkidega, minu lemmiksinise maalinguga vaasi, mida polnud seal sees hoitud õlistki puhtaks leotatud. Taimeväädid ja lilleõied on küll vaasile üsna kuivetult maalitud, kuid see-eest hieroglüüfid on dekoratiivsed ning lopsakalt sügavsinised. Arvasin, et nõu sobib väga hästi naabriks kolmkümmend aastat varem Leningradist ostetud teepurgile. Hinnasuhegi oli sama: kolmandik kuupalgast, kuigi numbrid suuremad. Kaks sinist vaasi kõrvuti mõjuvad meeltele rahustavamalt kui üks.
Ja mis õnne puutub? Ma ei saa salata, et õnnehetki on olnud ja elu on jätkuvalt läinud ülesmäge. Kes teab, ehk ongi mingil määral toeks olnud kodune “hiina õnnistus” – lisaks ülevsinisele portselanile ja “turvakoer” Chilinile on meil ka hiina liivakivist Buddha pea aknalaual ning rammusavõitu õnnejumal Bodai elutoa riiulis.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv