Kultuur ja Elu 3/2003


Kultuur ja Elu 2/2003

 

 

 

 



Valgre 1936. a Tallinnas Londonist tellitud itaalia akordioniga “Ciusaroli”. Foto: Eve Haugi erakogu/ Eino Avarsoo Valgre arhiiv/ ”Eesti elu” 8.10.1993.

Tuntud ja tundmatu Valgre

tekst: Margit-Mariann Koppel

1930ndate lõpul elas Eesti muretult swingi- ja dzässirütmis. Sellesse maailma kuulus romantilise unistajahingega pillimees Raimond Valgre. Tema 90. sünniaastapäeval teeme kummarduse muusikule, kelle loodud meloodiad olid nagu päikesehelk pimedas öös, mis ei lasknud kustuda unistusel puhtamast, ilusamast maailmast täis muusikat ning armastust.

“Ema, mängi palun Saaremaa valssi,” palub mu üheksa-aastane tütar iga kord, kui oleme vanavanemate pool klaverit mängimas. Nii tema tutvus Raimond Valgrega algas. Soovist lugu ka ise osata, õppis ta ära noodikirja. Visalt pusides on ta avastamas oma Valgret samast, juba veidi narmendavate pruunide kaantega laulikust, kust minagi.
Maailmas on väga vähe viisiseppi, kelle loodud laule mõistab suur osa tema rahvast ümiseda une pealt. Üks, kelle laule roostetamine ei ähvarda, on Raimond Valgre. Dirigent Eri Klas ütleb 7.10.2003 Postimehe artiklis “Valgre sving suudab rohkem kui lohutada” nii: “Heliloojaks võib lugeda inimest, kes on loonud vähemalt ühe meloodia, mida rahvas armastab ja laulab. See on Jumala and, kui heliloojal on anne teha südamelähedasi ja haaravaid viise. Sellise meloodia tegemine ei saa tulla pliiatsist noote välja imedes, vaid see tuleb südametuksetega ja koos armastusega.” Südametuksetega ja armastusega loodud meloodiatesse kätkes Valgre pea kogu oma elu. Rõõmud ja kannatused, armastused ja luhtumised, unistused ja lootused…

Romantik Valgre

Oma emalt, keda ta väga hoidis, oli Raimond pärinud galantsuse ja viisakuse. Ta valdas perfektselt inglise keelt, oli kodus saksa ja prantsuse keeles. Lisame siia väga hea pillimeheoskuse ja särava naeratuse ning pole imestada, et temale sai naiste poolt osaks palju hellust, aga ka palju õnnetut armastust. Kuid Raimile naiste üleaisalöömine meeldis, sest nagu ta 10 aastat tagasi ajalehes “Eesti elu” temaga omal ajal koos musitseerinud helilooja Arved Haugile kujuteldavas lüürilises intervjuus vastab: ”Ilma selleta oleksime emotsioonideta hall mass.”
Valgre unelmate linn ja inspiratsiooniallikas oli Pärnu, kus ta veetis oma kõige romantilisemad aastad. Roosiks rannaliival oli Alice Feuillet, kellega 25. juulil 1939 sündis ühistöös igihaljas “Muinaslugu muusikas”, esialgselt “I hear a Little Story in the Music”. Kolleeg Valter Ojakäär meenutab oma mälestusteraamatus “Omad viisid võõras väes”, et Raimondiga oli kerge sõbruneda, muusikast rääkida ja koos pilli mängida. Tihti sai õhtuti Valgre ärklitoas, Vahtra (P. Kerese) tn 7, Ameerika lööklaule mängitud. “Maja merepoolses otsas oli pööninguluuk, selle ees redel, mis viis tema “korterisse”. See oli tavaline laepealne, mille keskelt, nagu ikka, läks korsten läbi viilkatuse välja. Laudpõrandat polnud, selle asemel oli allolevate tubade soojustamiseks mõeldud kiht liiva. Luugist vasakul oli madrats magamiseks, aga ka istumiseks. Mingit mööblit peale ühe pakk-kasti ma ei mäletagi. See oli laua eest, kuhu oli laotud seep, habemeajamistarbed ja mõni raamat. Otsaseina ja katuse vahele tõmmatud pesunööril rippusid riidepuu ja supellina. Ainuke asi, mis viitas soovile teha sellest katusealusest kodu, oli korstnale kinnitatud akvarell, mis kujutas musta kitarristi. Selle oli mitmekülgselt andekas Valgre ise maalinud. Nii vähenõudlik elamine rahuldas teda täiesti, sest muuks kui magamiseks ta seda peavarju vaevalt vajas,” kirjeldab Valter Ojakäär Valgre spartalikku kasinust.
Kuid tol ajal tunti Valgret eelkõige väga hea pillimehena. Tema laulud olid tundmatud. Ja tema saatuseks oligi lahkuda noorelt ja tundmatuna maailmast, mis ei olnud enam tema oma – et saada legendiks aastakümneid hiljem. Tänavu suvel tuli Valgre Pärnusse tagasi – skulptor Rait Pärgi poolt pronksi valatuna. Ta istub Rannasalongi kõrval pingil, pikad õrnad sõrmed sõrmitsemas akordionit. Pilk vaatab ainiti merele, kaugusse, unistustesse: “Üht muinaslugu muusikas ma kuulen…”

Muinasloo katkestas sõda

Alanud II Maailmasõda võttis Raimondilt tema idüllilise maailma. Oma raamatus meenutab Valter Ojakäär, et viimasel tööpäeval Rannasalongis pühapäeval, 22. juunil 1941 arutasid pillimehed omavahel, kas poleks mõistlikum jääda kuni olukorra selginemiseni Pärnusse. Kuid Valgre otsustas siiski Tallinnasse sõita, et ema muretsema ei hakkaks. Kui saadi kätte lõpparve, istuti kombekohaselt seda tähistama. “Nagu tähistamaks seda, et pillimänguga on seks korraks lõpp, võttis Valgre kastist akordioni ja hakkas mängima. See oli esimene kord, mil ma nägin teda üsna palju joomas, kuid sõrmed ei eksinud klahvidel, ja minu kainele silmale polnud ta märgatavalt purjus,” kirjeldab Ojakäär. “Salongis oli peale meie veel üks seltskond, neli-viis meest-naist, arvatavasti perenaise tuttavad, kes samuti midagi pühitsesid. Kuuldes pillimängu, hüüti sealt: ”Hei, pillimees! Tule tõmba meile ka üks lugu pilli!” – “No näete, nüüd saab veel haltuurat ka,” ütles Valgre meile, tõusis, jäi kutsujate laua juurde seisma ja küsis, mida mängida. “”Postipoissi, postipoissi”,” hõigati lauast.” Juhtus aga midagi ootamatut. Valgre oli mänginud ühe salmi ja siis ootamatult laulma hakanud. Sellele populaarsele viisile olid rahvasuus tekkinud uued sõnad ning sinna olid kuhjatud kokku kõik pähetulevad roppused. Pillimehed ei uskunud oma kõrvu, kui Valgre laulis seda laulu just nende vängete sõnadega.
“Arvan, et sel hetkel oli Valgre nagu trotslik laps, kes vastumeelses olukorras hakkab karjuma ja jalgadega trampima, viskab koguni pikali maha. Me kõik tajusime, et midagi kordumatult ilusat on möödas, et nüüdsest peale määravad meie saatust jõud, kellele meie kui isiksused midagi ei tähenda, et meie tahtmine ei lähe korda mitte kellelegi. Nii näen selles ootamatus inetusepurskes Valgre jõuetut trotsi kogu maailma ja lõpuks ka iseenese vastu: kui te tahate, et minust saaks teiesugune, siis palun – niisugune ma olen!”


Pronksist Raimond Valgre, skulptor Rait Pärg, saadet “Pärnu Suvi” tegev näitleja Ahti Puudersell ja Valgre kuju jaoks poseerinud modell Veiko Rea, kes avamisel ka ise akordionit mängis. Foto: M. Koppel.



Päikesepoisist sai inimvare

Valgret nagu paljusid teisi eesti poisse ootas vangilaagriga võrdne tööpataljon, näguripäevad ja metsatöö krõbekülmas. Kõhetu ja nõrgavõitu Valgre päästis määramine 917. polku, kus loodi ansambel. Sõdurisinelis viisistas ta ligi 30 laulu. Peale tuleristseid Velikije Luki all haigestus Valgre raskelt tüüfusesse. Ta kiindus sügavalt oma põetajasse, kes lubas teda oodata, kuid abiellus ohvitseriga. Sellest valusast hoobist sündiski laul “Ei suutnud oodata sa mind”. Suure Eesti Korpuse dþässorkestri repertuaaris kõlasid Valgre laulud “Tartu Marss”, “Eidekene hella”, “Peagi saabun tagasi su juurde” ja “Hall sõdurisinel”, aga ka juba kodumaal loodud “Tartu valss”, “Narva valss”, “Viljandi serenaad”, “Aegviidu valss” ja “Pärnu ballaad”.
Näitleja Selma Ruubel pajatas sel suvel huvitava loo Valgrest. Peale kontserti Valga “Sädes” algas tants. Tüdrukud istusid seina ääres toolidel. Korraga ilmus uksele üks sõjaväevormis noorsand, seiras terava pilguga iga tüdruku põhjalikult üle. Tuli üle põranda Selma ette ning võttis tantsima. Tantsu ajal ei rääkinud ta ühtegi sõna, puuris vaid oma ainitise pilguga neiu silmi, nii et Selma tundis, kuidas keha hõõguma hakkas ja aiva palavamaks läks…. Kes teab, kuidas oleks võinud asi areneda, kui mitte Selma tulevane abikaasa, näitleja Paul Ruubel ei oleks neiut peale tantsu lõppu ära kutsunud. Pauli käest saigi Selma teada, et too kena noormees oli Raimond Valgre.
Endisest romantilisest päikesepoisist oli saanud muserdatud hingega inimvare, kellel oli palju austajaid ja kambamehi, aga mitte ühtegi sõpra. ENSV Heliloojate Liidu ametnikud ei söandanud tema laule viseerida, sest need olid “läänelikud” ja neis puudus “kaasaegne temaatika”. Lõplik hoop anti 1948. aastal, mil jazzmuusika esitamine üleliiduliselt ära keelati. Valgre lugudest pälvis halastuse vaid “Saaremaa valss” seetõttu, et laulu sõnad pärinesid Debora Vaarandilt. Mõned kuud enne surma mängis Valgre taas Pärnus, Siimu silla ääres asunud Kajaka õllesaalina tuntud kõrtsis. Tasuks kala ning viin. Viimasel eluaastal kirjutas ta kolm lugu. “Tiiu, Tiiu”, “Ma olen naine, kes ei armu” ja “Viimne valss”. Vaid 36. aastaselt vandus ta alkoholile ja elule alla ja lahkus siit ilmast psühhoneuroloogiahaiglas 31. detsembri hommikul 1949.
8. jaanuaril 1950 maeti ta Metsakalmistule. Ka viimsel teekonnal oli tal seljas triibuline tumesinine konsommeejälgedega trööbatud lemmikülikond, mille ema oli puhtaks pesnud.

Valgre loomingul ei lasknud ununeda Ray Swing Band

Raimond Valgre 70. sünniaastapäeva eel tekkis Eino Avarsool mõte kutsuda kokku Valgre-aegsed pillimehed ning luua Valgre loomingut tutvustav ansambel. Esimeses koosseisus mängisid Emil Laansoo, Arved Haug, Ahto Veerme ja Eino Avarsoo. Valgrel ja aastaid tema uurimisele pühendunud Eino Avarsool oli paljugi ühist. Mõlemad olid pärit väikelinnast, Eino Elvast ja Valgre Raplast. Mõlemad pandi 8aastasena klaverit õppima. Nii Eino kui Valgre võeti sõtta elukutseliste pillimeestena, kuid katsumustest tööpataljonis Eino pääses. Mõlemad põdesid plekilist soetõbe ja Eino mängis 917. polgu ansamblis samuti akordioni. Pärast sõda astus Eino Tehnikaülikooli õppima ehitusinseneriks. Omaloodud ansamblis sai Einole au mängida Raimondi pilli – akordionit.
Ansambli algne nimi oli “In Swing Band”, siis tuletas Eino Raimondi hüüdnimest “Rai” ansambli nimeks “Ray Swing Band”. Orkestriga ühinesid veel Hans Hindpere, Albert Heinsaar, Agu Püve ja Olaf Olmann. Solistidena esinesid Angela Kaasik, Anneli Tõevere, Villem Loonde, Katrin Rändvee ja Eve Haug. Esinemised kujunesid pigem loeng-kontsertideks, kus Eino Avarsoo jutustas iga loo kohta lustakalt ja mõnusa huumoriga selle saamisloo. Loo “Tiiu, Tiiu” sünnilugu on solistile Eve Haugile meelde jäänud. Valgre kohtas 10. jaanuaril 1949 Tallinnas ühes õllebaaris Pelgulinnas oma sõpra, kelle tütar Tiiu oli just aastaseks saanud. Valgre tegi temast kohe laulu ja esitas selle sealsamas. Järgmisel päeval sai ta selle eest tasuks toobi õlut. Umbes 30 aastat hiljem kohtus Eino Avarsoo sellesama Tiiuga ja sai tema käest Valgre enda käega kirjutatud originaalnoodi, millest Eve on seda laulnudki. Originaalis on see natuke teistmoodi kui hilisemas seades. Eve käest on ka küsitud, et miks ta valesti laulab?
Eve isa Arved Haug oskas Raimi lugusid väga ilusti ja lihtsalt esitada. Ainuke duett, mida nad paar korda koos laulsid, oli Valgre lugu “Ma olen naine, kes ei armu”.

1930ndate muusikat armastava Mart Sanderi jaoks on Raimond Valgre saladus

“Tema looming suudab kuulajas äratada selle, kes meis üha harvemini pead tõstab: romantiku, armunud teismelise või muinasjutte pimesi uskuva lapse. Raske on taibata, kuidas mõistis Valgre sõnastada meloodiaisse ja tekstidesse sellise valemi, mis muistsete nõiasõnadena nagu mingisse lummusesse haarab ja näitab, kui vähe erinevad teineteisest tegelikult põlvkonnad, mida lahutavad enam kui pool sajandit ning mitmed erinevad ideoloogiad. Iga kord, kui naaseme sellelt retkelt iseendasse, kuhu Valgre laulud on meid hetkeks saatnud, oleme rikkamad ja paremad.
Ametlikult ei tohiks eestlased Valgret armastada. Eestlased hindavad jõulisi kangelasi ega vaja melanhoolset sentimentaalsust. Ka mitte erihariduseta muusikut, kes, tunnustust saavutamata, vannub alla alkoholile ja elule endale. Sellest hoolimata ei lase tema muusika ennast unustada. Võib-olla suudab Valgre looming rebida – kasvõi vaid korraks – eestlase hingelt maski ja tõestab, et meiegi rinnus ei asetse mitte paekivi, vaid tuksuv süda, mis võib armastada, igatseda, valusalt veritseda. Võib-olla me ei vajagi kangelasi. Võib-olla vajame hoopis kedagi, kes ainult julgeb unistada, ehkki tema unelmad purunevad üksteise järel – nagu tihti meil kõigil. Valgre on meie viimane ja vastupidavaim sillapea nendesse väärtustesse, mida inimkond on hinnanud sajandeid ja mis uuel aastatuhandel pigem häirivana jalgu jäävad kui meelde tulevad. Tema looming tõestab, et saatuse vastu, mis võib mänglevalt hävitada terveid rahvaid, võib astuda üksainus mees, kes ei pruugi isegi olla kangelane. Valgre relvaks oli tema unistus. Ja ta väljus sellest võitlusest võitjana.
On muidugi veel üks vaatenurk: kas pole Valgre teiste Eesti heliloojate ees ületähtsustatud? Tema looming on tõrjunud tahaplaanile paljude teiste autorite loomingu, mis niisamuti nutab taasavastamise järele. Minu isiklikuks lemmikuks on Evald Vain, kelle helikeel on Valgrega vahest sarnane, kes aga haritud heliloojana (ta kirjutas palju ka “akadeemilist” kontsertrepertuaari) oskab sageli oma mõtteid napimatesse fraasidesse ja motiividesse sõnastada. Tänapäeva kuulaja teab ehk tema loomingust ainult laulu “Ei kunagi, ei iial keegi”. Suurepäraseid laule tollest perioodist on Valter Ojakäärul, Leo Normetil, Hans Hindperel ja teistel. Boris Kõrveri “Sa heidad mulle ette ebatruudust” aastast 1940 oleks vabalt võinud olla internatsionaalne hitt, milles on hollywoodilikku eepiliselt laia joont. Tema oskas ka hiljem jazzilikku muusikat kavalalt avalikkuse ette tuua, näiteks põimides seda oma operettidesse – eks ikka negatiivsetele kangelastele. Valgre-kultuse kõrval jääb tõesti mulje, et neid heliloojaid pole olemas olnud.
Eestlased on väga visad midagi juurde õppima – heaks näiteks on siinkohal Valgre 1937. a loodud pala “Swing mind ikka lohutab”. Esitame seda juba aastast 1986 igal võimalikul juhul ning oleme korra ka plaadistanud – aga ei pääsenud ta isegi eelmisel aastal ilmunud suurde ja põhjalikku kogumikku “Muinaslugu muusikas”. Kui välismaal leitakse näiteks Schuberti visandlik, lõpetamata laul (see olukord oli umbes tosina aasta eest), lüüakse klassikalise muusika maailmas lokku, antakse välja uued antoloogiad ja plaadistatakse kogu repertuaar uuesti. Eestlasel näikse aga olevat ükskõik: “Ah, aitab neist Valgre lauludest küll, eks neid ole ka juba omajagu.” Just sellepärast panime selle unustatud laulu pealkirja oma kontserditsükli ning CD nimeks. Loodetavasti jõuab see hea, veel optimistlik ja muretu laul, nüüd avalikkuse teadvusse. Tegelikult leiab sellest palast palju sümboolset: laul, mida õigel ajal keelduti avaldamast, on ju nagu Valgre elumoto. Swing oli tõesti kogu ta elu ja lohutas teda siis, kui kõik hakkas allamäge minema. Ja kui seegi lohutus ära keelati, ei jäänudki enam midagi, mis oleks suutnud andekat heliloojat nii palju trööstida, et talle vajalikul määral elujõudu anda.
Tuleb märkida, et ringluses on Valgre loomingust – teadaolevast 101 laulust – siiski ainult umbes kolmandik. Teine kolmandik on lood, mida oled kusagil kuulnud ja millest tead mõnda fraasi, ja viimane kolmandik lood, mille nimetamisel kergitad üllatunult kulme. Eelmainitud loo “Swing mind ikka lohutab” käsikirjalised noodid saime kunagiselt kirjastajalt Artur Ranne-Pastaruselt. 30. aastatel oli ta ainsa regulaarselt ilmuva lauliku “Modern Lööklaul” vastutav toimetaja. (1939. aastal lisandus konkurent “Helivõlu”.) Muideks, nagu arvata, on see laulik andnud meie orkestrile tema nime esimese poole. Loomulikult tutvustas Ranne end kui Valgre lahutamatut sõpra ja kolleegi, noodilgi oli ta Valgre kõrval autoriks kirjutatud. Tegelikkus tundus aga olevat hoopis teistsugune. “Modern Lööklaul” avaldas Valgre laule aastail 1933 ja 1934, ja siis korraga – ei enam. Räägitakse tülist Valgre ja Ranne vahel, ja ilmselt tegi Ranne ausa eestlasena kõik, et Valgre laulud Eestis enam ei ilmuks. Kui see oli nii, siis võib ilmselt just teda pidada inimeseks, kes andis tõuke Valgre hukuks – oli ju Valgre looming enne sõda Eestis suhteliselt tundmatu, seda ei avaldatud ega plaadistatud (teada on laulu “Sinilind” instrumentaalvariant Läti Bellacord stuudio orkestrilt). Ei usu, et ka peale sõda olukord palju parem oli. Tuhnisin nooruses Eesti Raadio fonoteegis ja lindistasin endale ümber kõik vanad salvestused, mis arhiivis leida oli. Kokku sain umbes 5 tundi muusikat aastatest 1942 – 1955. Kogu selle materiali hulgas leidub ainult 3 Valgre lugu, mis on salvestatud tema eluajal: ilma lõputa “Keset hoogsat tantsuringi”, suurepärane “Aegviidu valss” ja “Saaremaa valss”. Kui ma mõtlen muusikuna sellele situatsioonile, olen veendunud, et Valgre oli väga pettunud. Kui siis veel Eesti NSV Heliloojate Liit muusikaelu kamandama hakkas ja 1948. aastal jazzmuusika üleliiduliselt ära keelati – ma ei imesta, et ta suri. Tal sisuliselt polnud millegi nimel elada. Kõik, mis ta tegi, tembeldati halvaks. Raske on siinkohal kellelegi näpuga osutada, aga kaikaid kodaraisse pildusid talle ilmselt paljud, kes “õige” asja eest väljas olid.
Olen küll kuulnud räägitavat, et ka Valgre on loonud laule Stalinist, kuid ise ei ole eales neid kuulma juhtunud. Tõsi, ka sellised heliloojad nagu Mart Saar ja Veljo Tormis hõiskasid toona sookuivendamisest ja purjespordist, aga selles pole iseenesest midagi laiduväärset, sest teatud aspektist vaadatuna peab helilooja siiski ajaga ühte sammu astuma. See, et Valgre seda ei teinud, näitab kas ülimat vaprust või täielikku käegalöömist kõigele sellele, mis talle võõras oli, pagemist oma unelmatemaailma. Arvan, et me ei saa seda kunagi teada; liiga paks kultuurkiht on talle peale kasvanud – kohustuslikud legendid ja müüt on varjutanud inimese. Õnneks on tema looming imekombel säilitanud täieliku steriilsuse – nagu pühad reliikviad, mis ei sammaldu ega kolleta.”

Kes teab, kui saatus, aeg ja inimesed oleks olnud tema vastu leebemad, kas ta olekski nii vanaks elanud? Sest materjal, millest ta valmistati, oli kergesti süttiv ja põles liiga heleda leegiga. Nii ütles pisut kühmus ja alati muhelev Raim oma pisut kareda häälega kümme aastat tagasi Metsakalmistul kujuteldavas vestluses Arvile. Igaühel meist on aga võimalus püüda sinilindu, kuulata muinaslugu muusikas ja avastada oma Raimond Valgre. Nagu selgub, on pooled laulud veel laulmata.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv