Kultuur ja Elu 3/2003


Kultuur ja Elu 2/2003

 

 

 

 


Jüri Kuuskemaa armsad vanad asjad

tekst:Jüri Kuuskemaa
foto: Riccardo Rand


Antiik-kaubanduse sümbol: 2000 aastat vana amfora Aasovi merest.

Amfora Aasovi mere põhjast
Amfora on kreeka sõna, mis tähistab vaasi ja millega alguses tavaliselt veeti oliiviõli või veini. Üks klassikaline amfora on pikk ja sale, terava otsaga, et teda võiks ka liivasesse pinnasesse seisma panna.

See on üks tohutu suur savist pott, rohmakas, ilma glasuurita ja kahe sangaga. Näib, nagu oleks tuvikakaga koos ja pesemata jäetud. Tegelikult on need heledad pinnad ja laigud savinõu pinnal tekkinud sooldumisest ja lubjast pikaajalisel merepõhjas olemisel. Poti püüdsid Musta merega külgnevast Aasovi merest kunagi kalurid välja ja see ese on amfora. See oli nagu transportnõu. Tänapäeval kasutatakse klaas- ja plekkpurke. Amfora oli ka vedeliku mõõduühik. Üks amfora sisaldas 26,2 liitrit.
Selle amfora tõid Aasovi mere äärest Pärnu ehitajad. Nood olid seal nõukogude ajal midagi ehitamas ning nad tõid selle ära ühte Tallinna antikvariaati, kust mina selle kosisin. Väide oli niisugune, et nõule on tehtud ka radioaktiivse süsiniku C 14 meetodil ajaproov ning amfora peaks vähemasti 2000 aastat vana olema. Mida ma ka meelsasti usun.
Minu jaoks on see antiikse maailma ja antiikse kaubanduse üks sümboleid. Kuivõrd Tallinn on meil ju vana hansalinn, seega kaubalinn, siis lasksin amforale sepistada raudaluse ja panin selle hääl meelel oma vanalinna korteri aknalauale. Kui antiikaegse kaubanduse sümboli.


Hansa-kaubanduse sümbol: Reini kivisauest veinikann habemiku mehega.

Reini veinikann ehk “habemiku kruuse”

2000 aastat vana amfora kõrvale muretsesin mõne aja pärast ühe teise kaubanduse sümboliks oleva keraamilise eseme. See on veinikann, mille kaelal kaunistuseks plaadike habemiku mehe näoga ja pinnal veel mõned plaadikesed reljeefsete mustritega. Tegemist on nn Reini kivisauest veinikannuga.
Too on barokkaegne. Arvatavasti “ainult” aastat kolmsada vana.
Selliseid habemiku mehe palgega kannusid, mis on tehtud eriti kõvast savimassist, valmistati Reini jõe aladel juba keskajal. Saksakeelne nimetus on “Bartmannskrug” – habemiku kruus. Omal ajal olid nad meilgi levinud. Näiteks Pirita kloostri varemetest on leitud nii terveid kui kildudeks purunenud “habemiku kruuse”. Habemik ise on pärit rahvausundist ja kehastab kaitsevaimu või haldjat, kes peab kaitsma niihästi kannu, veini kui ka joojat. Meil Tallinnas armastati keskajal ka reinveine. Oli iseäranis sobiv valada reinveini kannust, mis tehtud samas kandis. Gooti ajastu “habemiku kruusid” olid väheldased, ent seesinane näitusel hoopis toekam, peaaegu ämbri mahuga. Eks ta ole noorem ja omal ajal veini veoks kasutusel olnud. Seega kehastab ta sidemeid Reinimaaga hansalinn Tallinna parimate traditsioonide kohaselt. Kaubalinn Tallinna keskaegse elamu aknalaual peaks ta end päris koduselt tundma.


Toomgildi saapameistreid meenutab kingsepasellide tinakann.

Tinast kann meenutab Toomgildi kingseppade jõukat tsunfti

See on silindriline, lehekujulise käepidemenupuga inglistinast kann, mille kaanel on Lüneburgi hõbetaaler 1660ndatest aastatest. Kannul on graveering, mille keskel tsaarikulli all rippuv pikk saabas. Samuti on graveeritud, et kann kuulub Tallinna Toompea kingsepasellidele. On märgitud kolm nime ning linnad, kust need sellid pärinevad.
Lugu oli niimoodi, et Toompeal said käsitöölised kuningas Gustav Adolfilt 1616. aastal loa rajada Toomgild, et käsitöölised niisamuti nagu all-linnas sinna koonduksid. Niimoodi kuulus Toomgildi kümme tsunfti, millest kõige edukamad olid vast lihunikud ja kingsepad, sest liha tahavad kõik süüa ja saapaid peavad ka kõik kandma. Aadlikud pidid tellima pika säärega ratsasaapaid ja sellepärast on kannul ka selline embleem. Erinevalt maalritest ja mitmetest teistest, kellel olid küll tsunftid, kuid kes oma hauakambrit Toomkirikusse ei saanud, olid lihunikel ja kingseppadel Toomkirikus ka oma tsunfti hauakambrid.
Nendel kingseppadel olid mõistagi ka omad sellid, kes moodustasid ühingu. Kannule on graveeritud aastaarv 1839.
Kahjuks pole kannul meistrimärke ja linnamärke, nagu tavaliselt inglistinast valmistatud esemetel on. Aga me teame, et täpselt samasuguse vormiga ja isegi täpselt samasuguse lehekujulise nupuga tinast kanne on Tallinnas tehtud. Nii et see peab olema Tallinna töö. Võimalik, et kann on mõnevõrra vanem kui aastaarv, mil ta kingsepasellide poolt kasutusele võeti.
Aga huvitav on ka see, kuidas ma ta sain. Oli kord selline mees nagu Eduard Braman, kellelt ma sain vahetuse korras gooti lühtri metsmehe kujukese, millest eelpool juba juttu oli. Kanngi tuli mulle vahetuse korras. Tinast kannu vastu andsin ma Bramanile Katariina II ajast pärineva, kullatud ja valgega värvitud konsoollauakese, mille olin saanud Viljandi lähedalt ühest talust härra Leonhard Vene juhatusel. Tallu oli ehislaud sattunud lähimast mõisast balti-sakslaste lahkumisel.
Eduard Bramanil olid Mustamäel mõned klassitsistlikus stiilis valgeks värvitud tugitoolid. Mina leidsin, et kullatud kaunistustega lauake on liiga lossilik ja liiga luksuslik minu talupoeglikuma, arhailisi esemeid eelistava maitse jaoks. Seetõttu pakkusin kõhklematult luksuslikumat asja vahetuseks lihtsama vastu, mis mulle rohkem meeldis.
Asjade teed on niisama hüplikud ja kummalised kui inimsaatused. Selle erinevusega, et inimesed on ajalikumad.



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv