Kultuur ja Elu 2/2003


Kultuur ja Elu 1/2003

 

 

 

 




Temperamentsed Ungari meloodiad panevad iseenesest tantsima. Ungari viiuldaja Sandor Javor 1930. a esinemas Dancing Palace Glorias.

Tantsiks veel ja veel…
Aga kus?

tekst: MARGIT-MARIANN KOPPEL
Fotod: Eesti Filmiarhiiv

Meelad sumedad suveõhtud on kohe saabumas. Ehk lüüakse kuskil püsti ka vabaõhupüüne, kus ka jalga keerutada saaks?
Seni tasub mälu värskendada ja meenutada ennesõjaaegseid “kuumi kohti”. Teejuhiks on Valter Ojakääru raamat “Vaibunud viiside kaja”.

Mõistagi ihkas iga kohvik ja restoran, et just neil mängiksid parimad muusikud. Orkestreid oli palju ning konkurents karm ja halastamatu. Kõige popimad tantsud, mille mängimisest ei pääsenud ükski ansambel, olid foks, tango, boston e inglise valss ja muidugi vana hea viini valss, kuid eestlased vihtusid visalt ka krakovjakki, vengerkat ja polkat.

Pärnus pakuti tantsumuusikat kihiti kabareega

Suvepealinnas Pärnus täitus suvemuusikaõhtutel Supeluse tänav promeneerivatest linnakodanikest ja suvitajatest. Pärnus kõlas suvemuusika Vana Pargi kõlakojas ning Rannasalongi tagusel kontserdiväljakul. Meelelahutuse eest kandsid hoolt sümfoniettorkestrist ja Endla teatri muusikutest moodustatud suveorkester, kuhu võeti täienduseks parimaid muusikuid nii Estonia teatri kui ringhäälinguorkestrist. Alates aastast 1934 ja jätkuvalt aastakümneid oli suveorkestri populaarseim esineja viiulikunstnik Hugo Schüts. Vabaõhukontserte andis aeg-ajalt ka Kaitseliidu puhkpilliorkester.
Suvemuusikaõhtute populaarsuse üheks põhjuseks oli kahtlemata see, et kohe kõlakoja vastas asus toonaste suvede suurim tõmbemagnet, mis on suutnud oma aura säilitada tänaseni – Rannasalong. Rahvast tantsitas pealinna muusikutest komplekteeritud tantsuorkester. Oli komme, et iga väärikas lõbustuskoht pakkus tantsumuusika vahele poole- või kolmveerandtunnise kabareeprogrammi.
Valter Ojakäär toob näite kabareeprogrammi reklaamist:

“Naeru professor Niklas oma assistendi Niki´ga.
Naer pisarateni!
Jazz orkester hr. Slatkini juhatusel.
Pühapäeviti ja neljapäeviti kella 5 tee.
Kontsert tantsuorkester härra Schumjatseri juhatusel.
Mary & Sascha Dorvand (rahvusvaheline tantsuatraktsioon)
Prl. Rano Marna (intiim laulud)
Hra. Andreesen oma kõlava tenoriga.

Selles kuumas kohas ja veel kuumemas orkestris mängis mitmel suvel ka noor muusik ja südametemurdja Raimond Valgre, kes, kui saatus olnuks heldem, oleks võinud tänavu oktoobris tähistada 90. juubelit. 30ndate aastate melu elustub tänavu juunis Valgre festivalil. Siis saab Pärnu linn Kuursaali kõrvale pronksist Raimond Valgre.
Suvemuusikaõhtute traditsiooni alal hoidvas uhkes Ammende villas oli avatud Suvekasiino, mis oli peenem paik. Suvekasiino oli rahva päralt kella kuueni hommikul. Meelt lahutas orkester ja kvintett, pühapäeviti ja neljapäeviti oli kella-viie-tee kontsert ning enesestki mõista ei puudunud kabaree. Ammende villas krooniti ka suvekuningannad. On põnev teada, et 1937. aastal osales þüriis ka Zarah Leanderi esimene abikaasa, rootsi ajakirjanik Nils-Petter Sune Leander, kellele hakkas Pärnu meeldima niivõrd, et ta veetis siin ka järgmise suve.
Samal aastal avas oma uksed kuulus Rannahotell, kus veetsid aega peamiselt pealinlased ja turistid. Restoranis kõlas ajaviite- ja tantsumuusika enamasti trio esituses. Murrangulisel 1939. aastal ehitati moodne Rannakohvik oma pilkupüüdva “seenega”. Seal kõlas kohvikumuusika. Rannas päikesenautijatele lasti heliplaadimuusikat. Ühel suvel mängitas seal plaate ka tulevane ooperilaulja Tiit Kuusik, kes Benny Goodmani kvarteti, Barnabas von Geczi ja Georges Boulanger´orkestri jt palade sekka ei unustanud lisada omi lemmikuid kuulsate lauljate seast.
Endla restorani tõmbenumbriks oli keerlev tantsupõrand. Ilusa ilmaga oli rahvast pungil ka rõduga suveaed. Ööklubi-salong pakkus võimalust suveöö romantikat nautida kuni kella kuueni hommikul. Paiku, kus ansamblid mängisid, jagus veel. Ega muusikaelu talvelgi välja surnud, sest Pärnus oli väga elav seltsielu. Korraldati palju peo- ja tuluõhtuid, kus pääsesid löögile ka koolipoiste tantsuorkestrid.

Narva-Jõesuu lokaalidesse tuldi mängima pealinnast

Narva-Jõesuu oli enne sõda üks kuulsamaid suvituspaiku. Rahvarohkeimad peod Narvas toimusid Ilmarises ja saksa seltsis Harmonie. Ilmarise öölokaalis mängis samanimeline orkester, kuid neil pidudel tantsitas inimesi ka kohalike tantsuorkestrite paremikku kuuluv Merly Band. Jalga keerutada sai veel paljudes kohvikutes, restoranides, Kreenholmi rahvamajas, Jaanilinna Tuletõrje saalis jm.
Kui muidu siirdusid andekamad muusikud Narvast pealinna, oli suvi aeg, mil liikumine toimus vastassuunas. Ukse avasid Narva-Jõesuu lokaalid, reisisadamas asunud Pauli baar, Franzia, Merekasiino, villa Capriccio (kus maksti muusikutele parimat palka), kuursaal ja Rannahoone suur kohvikusaal. Ranna kõlakojas pakkus mitu korda nädalas suvemuusikat sümfooniaorkester. Kuursaali aia kõlakojas esinesid nii eesti kui välismaa muusikud ja pargis tiigisaarekesel mängis väike kapell. Lisame veel ilutulestikuga jaaniku, rannakuninganna valimised, mitmesugused võistlused, laupäeva- ja pühapäevaõhtused programmid Pimeaia kõlakojas, kus sageli võis kuulata Artur Rinnet ja Tenno Vironit (Jaan Tenno). Olid alles ajad!

John Pori alustas Viljandi koolipoiste ansamblis

Armastatud suvituslinnaks oli ka Viljandi, mis nüüd ärkab üles kaks korda aastas folgi ja vanamuusikafestivali ajaks. Muul ajal justkui vaikelus tukkuv linnake elas enne sõda palju elavamas rütmis. 19. saj lõpul olid tantsuga peopaikadeks Casino, Handwerkverein, Laulu-ja Mänguselts Koit, Viljandi Eesti Põllumeeste Selts, Pritsimeeste Selts jmt. Järve kaldal asuvas suverestoranis Altona mängis kapell. Esimese tantsumuusikaorkestri lõi Jaan Kalam. Hilisem Ugala direktor Oskar Härm asutas koolipoiste tantsuorkestri, mida kutsuti Härma Poiste Orkestriks. The Bonzo Band oli Viljandi maagümnaasiumi poiste tantsuansambel, kus mängis viiulit Johannes Porisammul e John Pori, kellest sai mõni aeg hiljem ühe Tallinna parima kutselise tantsuorkestri juht. Veel nimetaksin The Orphey Bandi põhjal alguse saanud amatöörorkestrit MM e Melody Makers, mis mängis Küttide Kodus (hilisem Du Nord), Turu tänava Suveaias, rannakohvikus ja -kasiinos ning kõikvõimalikel pidudel. Osa muusikuid läksid hiljem orkestrisse Akkord, mis esines Arkadia suveaias, rannakohvikus ning seltside ja organisatsioonide pidudel. Aastal 1937 Estonia Valges Saalis peetud mulkide ballil pidi ju olema ilmtingimata ka mulkide orkester ja milline siis veel, kui mitte Akkord.
Kahtlemata oli Viljandi dþässielu suursündmuseks sama aasta sügisel korraldatud dþässikontsert, kus astus üles 18-liikmeline jazzorkester. Solistina esines konservatooriumis õppiv trompetist Violetta Borkman.

Tallinna tantsuorkestritest sirgusid mitmed tuntud dirigendid

Kahekümnendate aastate parim tantsuorkester Tallinnas oli algselt Reaalkooli poiste poolt asutatud The Murphy Band, mille üheks mootoriks oli Kurt Strobel. Kolmekümnendail aastail olid aga kaks parimat kutselist tantsuorkestrit Kurt Strobeli ja John Pori omad. J. Pori orkester mängis end rahvaliku muusikaga eesti rahva südamesse ning oli sage esineja Estonia Valges Saalis ja Suveaias. Strobeli orkester esitas aga moodsat välismaist repertuaari ning üks põhilisi esinemispaiku oli Dancing Palace Gloria. Muid juhumängijatest koosnevaid punte oli väga palju. Suuremat populaarsust omasid Red Hot Ramblers, Merry Pipers ja Dancing Travellers. Silmapaistvaimaks kujunes aga Kuldne Seitse, millest sai ennesõjaaegse Eesti parim svingiorkester. Mitmel suvel lõbustas Kuldne Seitse suvitajaid kolmandas tuntuimas suvekuurordis enne sõda – Haapsalus, kuhu pääsesid mängima parimatest parimad. Pärast Strobeli orkestri lagunemist hakkasid just Kuldse Seitsme muusikud raadiostuudios tantsumuusikat mängima. 1939. aastal tekkis neile potentsiaalne konkurent, koolipoiste asutatud Longhairs, kus alustas muusikuteed tulevane Vanemuise dirigent Erich Kõlar. Aga ta pole omasuguste seas ainus. Merry Pipersi juhina alustas oma dirigendikarjääri hilisem kauaegne ETV ja Raadio estraadiorkestri juht Rostislav Merkulov. Just Merry Pipers oli orkester, keda kutsuti mängima pealinna esinduslikele ballidele, kus käis koos kõrgema seltskonna koorekiht. Vaid 4 aastat tegutsenud orkestris Dancing Travellers mängis aga mees, kellest sai kauaaegne Estonia dirigent – Kirill Raudsepp.

Pirita oli täis muusikat ja romantikat

Ükski linnakividel suve veetev tallinlane ei saanud siis ja ei saa ka nüüd ilma Pirita rannata. Peesitajate päralt oli mitu ajaveetmiskohta. Jõe parempoolsel kaldal vanas Viimsi kõrtsis asus Peterseni restoran, mis on hävinud. Õhtuti oli illumineeritud suveaed väga ilus ja alati rahvast täis.
Pirita bussijaam oli siis noorimaid restorane, kuid sellest kujunes ajapikku üks kuulsamaid. Viimastel iseseisvusaastatel mängisid seal Jossif Shagal (viiul, saksofon), Karl Aavik (saksofon), Feliks Vebermann (klaver), Raimond Valgre (akordion, kitarr), Aleksis Avasalu (kontrabass), Egon Nelsas (trummid) ja hilisem silmapaistev poksija Roman Kariste (kitarr, laul). Seesama kuum grupp tantsitas inimesi üksnes suvel avatud Pirita rannahoones.
Maarjamäel asuvas kindraladjutant A. Orlov-Davõdovi lossis tegutses restoran Riviera-Palais, kus oli coctail-baar, valgustatud klaastantsupõrand, vaiksed kabinetid, küdevad kaminad ning elav muusika.


Peterseni restorani suveaed Pirital oli väga ilus ja õhtuti alati rahvast tulvil. Foto 1930ndatest aastatest.

“Kui kohata mind soovid kaunil pühapäeval…”

…siis alati võid leida Kadriorust mind,” ütlevad laulusõnad. Eriti nädalalõppudel oli Kadriorg üks armastatumaid jalutuskohti. Kadriorus asus restoran Maksim, mis oli suviti ka suveaiana avatud. Hiljem sai lokaalist Mehaanikute Klubi, kus töötas mõnda aega J. Pori.
Kadrioru kontsertaed tegutses Luigetiigi ääres üle kuuekümne aasta. Hommikul oli seal kohvik ja õhtul restoran. Kontsertaia orkestris mängis Kurt Strobeli isa Friedrich Christian Strobel juba 19. saj lõpus. Tuntumatest muusikutest on kontsertaias musitseerinud viiuldajad Raivo Erendi (Lemmo Erendy isa), Voldemar Saul (Peeter ja Jaan Sauli isa), tšellistid Tõnis Kuusna ja Kaarel Vallimäe jt.
Kadriorus J.Poska tänaval asus aga ka kõmulise kuulsusega villa Mon Repos. Selles villas, mis nagu üks hea laps ikka, mitmeid nimesid kandis, asus hasartmängijate ja allilma paradiis – salajane mängupõrgu. Omanik Roman Sadovski tõi ülemkelneri koguni Londonist. Tšekikontrollina töötas V. Schlepkov, kes avas hiljem Vene tänaval isanime kandva kohviku Filipytsch, mida meie teame nime all Lemmik. Mon Repos kabaree programm võtab silme ees kirjuks ja võis ilmselt mitme teise lõbustuskoha omaniku kadedusest roheliseks ajada. Esinejate seas olid Estonia artistid Benno Hansen, Alfred Sällik, tantsupaar Marcelle ja René, Koromaldi mustlaskoor, mitu vene kupletisti jpt. Konferansjeeks oli trummar Benno Jankovski, kes oli tegev ka filmilavastajana (näitejuhina). Mängupõrgut tabas aga kuulsusetu lõpp – ponnistustest hoolimata suri see 1920ndail lihtsalt välja.

Boheemlaste lemmikpaik oli Nõmmel

Raudteejaama lähedal asusid kõrvuti kolm restorani: Silva, Talveaed ja Tokio. Esimene kandis varem nime Palais Royal ja oli boheemlaste lemmik. On põnev tõik, et seal on aeg-ajalt klaverit mänginud ka rahvusvahelise karjääriga ooperilauljanna Varvara Malama, kelle erastuudios on õppinud sellised omaaegsed kuulsad lauljannad nagu Miliza Korjus ja Veera Nelus.
Nõmme keskuses, kinoga ühes majas, avati 1930 II poolel teine Maksimi nimeline restoran, kus teiste tuntud muusikute kõrval on akordionihääled lahti löönud ka Raimond Valgre.
Kindlasti teavad paljud, et Nõmme Spordikeskuses asuvad suplusebasseinid. Juba enne sõda pakkus neis linlastele suplusemõnu Mustamäe bassein ning kahel viimasel aastal enne sõda oli seal ka tantsukohvik, kus mängis trio.
Lisaks Ammende villale Pärnus ja Tallinna Meistrite Hoovile võiks selle suve sulnidel suveõhtutel suvemuusika tulla tagasi ka Piritale, Kadriorgu, Nõmmele, Haapsallu, Narva-Jõesuhu, Viljandisse ja mujalegi.


Nõmme oli boheemlaste lemmik. Nõmme restoran 1900-1914.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv